• Jolina

Nieuwe Witcher game in ontwikkeling

CD PROJEKT RED heeft onthuld dat het volgende deel in de The Witcher-serie van videogames momenteel in ontwikkeling is met Unreal Engine 5, waarmee een nieuwe saga voor de franchise en een nieuw technologisch partnerschap met Epic Games wordt gestart.


De aankondiging van markeert de eerste officiële bevestiging van een nieuwe game in The Witcher-serie sinds de release van CD PROJEKT RED's vorige singleplayer, AAA RPG in de franchise, The Witcher 3: Wild Hunt, die in totaal 250 Game of the Year awards won en later werd uitgebreid met de Hearts of Stone en Blood & Wine add-ons.

De teaserafbeelding voor de nieuwe game bevat een medaillon, vergezeld van de zin A New Saga Begins. Afgezien van deze eerste bevestiging van een nieuwe saga in The Witcher-franchise, werden er geen verdere details gegeven, zoals een ontwikkelingstijdschema of releasedatum.


Het lijkt er in ieder geval wel op dat we Geralt echt niet terug gaan zien, zoals CD PROJEKT RED al eerder liet doorschemeren door op te merken dat hij alleen een rol zou spelen in de Witcher trilogie zoals die nu is uitgebracht. Of de hoofdrol van deze nieuwe game bij Ciri of een nieuw karakter komt te liggen, is nog onduidelijk.

CD PROJEKT RED heeft ook aangekondigd dat ze overstappen naar Unreal Engine 5 als onderdeel van de meerjarige strategische samenwerking met Epic Games. Sinds The Witcher 2: Assassins of Kings, uitgebracht in 2011, heeft CD PROJEKT RED hun eigen REDengine-technologie gebruikt om hun games te bouwen.


Deze nieuwe relatie met Epic omvat niet alleen licenties, maar ook technische ontwikkeling van Unreal Engine 5, evenals mogelijke toekomstige versies van Unreal Engine, waar relevant. Ontwikkelaars van CD PROJEKT RED zullen samenwerken met die van Epic met als primaire doel om de engine te helpen afstemmen op open-wereldervaringen, te beginnen met de ontwikkeling van de volgende game in The Witcher-franchise.


CTO van CD PROJEKT RED, Paweł Zawodny:

“Een van de kernaspecten van onze interne RED 2.0 Transformation is een veel sterkere focus op technologie, en onze samenwerking met Epic Games is gebaseerd op dit principe. Vanaf het begin hebben we geen typische licentieregeling overwogen; zowel wij als Epic zien dit als een langdurige, bevredigende technische samenwerking. Het is van vitaal belang voor CD PROJEKT RED dat de technische richting van onze volgende game al in een zo vroeg mogelijk stadium wordt bepaald, aangezien; in het verleden hebben we veel middelen en energie gestoken in het ontwikkelen en aanpassen van REDengine bij elke volgende game-release. Deze samenwerking is zo opwindend, omdat het de voorspelbaarheid en efficiëntie van de ontwikkeling zal verhogen, terwijl het ons tegelijkertijd toegang geeft tot geavanceerde tools voor game-ontwikkeling. Ik kan niet wachten op de geweldige games die we gaan maken met Unreal Engine 5!”

Tim Sweeney, oprichter en CEO van Epic Games, merkte op over de samenwerking:

“Epic heeft Unreal Engine 5 gebouwd om teams in staat te stellen dynamische open werelden te creëren op een ongekende schaal en getrouwheidsniveau. We zijn zeer vereerd met de mogelijkheid om samen te werken met CD PROJEKT RED om samen de grenzen van interactieve verhalen en gameplay te verleggen, en deze inspanning zal de ontwikkelaarsgemeenschap de komende jaren ten goede komen.”


Gelijktijdig met deze aankondigingen bevestigde CD PROJEKT RED ook dat REDengine, de technologie die Cyberpunk 2077 aandrijft, nog steeds wordt gebruikt voor de ontwikkeling van de aanstaande Cyberpunk 2077-uitbreiding.

Recente blogposts

Alles weergeven