Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition - Review

Mijn eerste kennismaking met Oddworld, was Oddworld: Abe's Oddysee. Ik was toen nog een klein sneuzeltje van zes jaar oud. Mijn liefde voor games was toen al vrij groot, welke zich door de jaren heen alleen maar heeft ontwikkeld. Abe's Oddysee, die in 2014 een remake heeft gekregen onder de naam Oddworld: New 'n Tasty, was overigens ook één van de eerste titels die ik op PlayStation (sorry... vloeken in de kerk, ik weet het) heb gespeeld.

Nu, zeven jaar later, heeft ook het tweede deel Oddworld: Abe's Exodus, een remake gekregen onder de naam Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition.

Zoals je dus wellicht al raadt, speelt Soulstorm zich vlak na de gebeurtenissen van zijn voorganger af. RuptureFarms is verleden tijd en jij speelt opnieuw als Abe, wiens leven gigantisch veranderd is na alles wat in deel 1 is gebeurd. Je hebt namelijk jaaaaaren in slavernij geleefd en gewerkt in RuptureFarms. Het is dus een hele omslag om eindelijk in vrijheid te kunnen leven.

Terwijl je met de plaatselijke Shaman zit te praten, op zoek naar een manier om je stem terug te vinden, aangezien je nog altijd met dichtgenaaide mond rondloopt, wordt de rust en vrede abrupt verstoord. Het is tijd om er opnieuw voor te zorgen dat je je mede Mudokon helpt te ontsnappen. Ook kom je een aantal oude bekenden tegen uit deel 1.

Het verhaal neemt ongeveer 20 uur in beslag, wat absoluut een flink aantal uren is voor een 2.9D platformer, maar Oddworld: Soulstorm zorgt er voor dat je jezelf in die tijd zeker niet verveelt. Niet alleen is het verhaal gewoon prima, maar ook de graphics, cutscènes en audio zijn echt geweldig goed en tillen dit oudje tot een nieuwe hoogte. Natuurlijk zit de game nog steeds vol met humor die iedereen wel aan het lachen maakt.

De combinatie van de graphics, cutscènes en audio worden nog eens extra versterkt door de gebruikte camerahoeken. Het sleept je lekker mee door het verhaal en weet altijd de aandacht precies goed neer te leggen. Dit zijn nu het soort games waar de hedendaagse titels wel eens een voorbeeld aan mogen nemen!

Ook de gameplay en mechanics zijn natuurlijk weer ouderwets goed. Ze komen nog steeds met een dosis humor uit de doos. Zo kun je een chant doen om bijvoorbeeld bepaalde elementen te activeren die een deur openen of kun je bezit nemen van een vijand. Als je een vijand overneemt, dan kun je hem besturen om hendels te activeren of op andere vijanden te schieten. Je kunt ook zijn hoofd zodanig overbelasten dat het in 1000 kleine stukjes uit elkaar spat of gestunde vijanden vastbinden en looten voor flesjes water en/of Soulstorm Brew.

Hiernaast kun je jouw soortgenoten rond commanderen, individueel of als groep. Bovenstaande voorbeelden en de te besturen soortgenoten zijn allemaal onderdeel van de vele puzzelelementen die in Oddworld: Soulstorm verwerkt zijn. Het begint allemaal natuurlijk wat makkelijker zodat je een beetje kunt wennen, maar al snel merk je dat het steeds uitdagender wordt. Je gaat ook zeker weten wel een aantal keer dood, waarbij je oplost in een aantal vleermuizen of iets dergelijks. Gelukkig heb je een onbeperkt aantal levens.

Toch zijn er een paar kleine kanttekeningen bij Oddworld: Soulstorm. Zo is de beweging van Abe niet altijd 100% en gaat niet alles altijd even goed als je had gehoopt dat het zou gaan. Hiernaast zijn er ook een aantal kleine bugs in het spel, waarbij je bijvoorbeeld uit dezelfde emmer kunt blijven graaien en ook steeds opnieuw loot eruit haalt. Dit laatste is natuurlijk niks ergs, maar dat de besturing niet altijd spot on is, kan soms wel irritant zijn. Over het algemeen werkt het wel prima en ben ik wel een beetje aan het mierenneuken nu.

De game heeft in elk geval replaywaarde, want ondanks dat je oneindig veel levens hebt, wordt er wel een tijd bijgehouden en kun je jouw prestaties vergelijken met andere spelers over de hele wereld. Eigenlijk alles wat je in een level doet, is bepalend voor je uiteindelijke score en wordt beloond met een medaille (in-game dan he).

Het spelen als Abe in Oddwold Soulstorm was een trip down memory lane. Het is echt prachtig om te zien hoe ze dit oudje met deze remake hebben omgetoverd tot een moderne game. De graphics, cutscènes, audio en alles eromheen is gewoon prachtig en zorgt nog steeds voor een leuke en uitdagende game ervaring. Helaas zijn de controls niet altijd spot on en zitten er nog een aantal kleine bugs in de game, verder is deze nagenoeg perfect!

Score: 87/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever