OlliOlli World - Review
Wat zou de minst verkopende handheld geweest zijn van de ‘grote’ drie consoleboeren? Xbox valt hier uiteraard al af, want die heeft nooit een handheld uitgebracht. Dan blijven PlayStation en Nintendo over en ik vermoed dat PlayStation met de Vita die twijfelachtige eer heeft. Toch was het zeker geen slechte handheld. Op vakantie ging het bij mij altijd standaard in de koffer. Met het OLED-scherm en de twee pookjes zagen games er niet alleen fantastisch uit, maar speelden ze ook heerlijk weg.
Waarom een klein stukje over de Vita? Nou, wist je bijvoorbeeld dat de eerste OlliOlli van ontwikkelaar Roll7 in 2014 het levenslicht zag op die console? Later zijn er uiteraard allerlei ports gekomen naar andere platforms, maar ik vond het een leuk feitje. Nu komt de ontwikkelaar met een nieuw, derde deel genaamd OlliOlli World, dat wel direct op onze console uitkomt.

OlliOlli World is een skate game, maar niet zoals je misschien gewend bent met Tony Hawk, Session of Skate. Nee, OlliOlli World is een hele lieve, vrolijke indie game die je speelt in 2.5D. De kleurrijke en cartoonachtige uitstraling van de game doet je vermoeden dat het om een simpele en makkelijke game gaat. Ik moet zeggen dat dat even een partij tegenvalt. OlliOlli World kan je het best omschrijven als meedogenloos.
Wanneer je de game opstart, krijg je een customization scherm waar je een eigen personage kan maken. Normaal klik ik overal doorheen en laat ik eigenlijk alles op standaard staan. Maar bij deze game heb ik met plezier mijn personage gemaakt. Misschien omdat het niet op echte mensen lijkt en omdat het je niet moeilijk maakt. Ook is er ontzettend veel keuze, misschien zelfs wel te veel. Ik vermoed dat er tienduizenden verschillende karakters gemaakt kunnen worden.

Het verhaal is wat simpel. Chiffon, de Skate Wizard, heeft genoeg van haar baantje en vindt het tijd om met pensioen te gaan. Ze gaat, samen met drie anderen, op zoek naar een opvolger die de nieuwe Skate Wizard van Radlandia moet worden. Jij, een naamloos personage, hebt hier wel oren naar en doet je best om Chiffon, haar vrienden en de vijf ‘Skate Godz’ te overtuigen met je skatekunsten.
Om de nieuwe Wizard van Radlandia te worden, moet je jezelf een weg zien te vinden door vijf gebieden. Denk hierbij aan een strandgebied, maar ook bossen, woestijn, fabrieken en iets wat weg moet hebben van Las Vegas. Aan het einde van ieder gebied, maak je contact met de betreffende Skate God. De eerste keer dat ik er één tegenkwam, dacht ik dat er een eindbaas gevecht zou komen of iets dergelijks. Dat is dus niet zo. Je hebt een gesprek en je mag verder. Beetje onverwacht, maar ook wel eens lekker.

Maar ja, hoe zit het dan met de gameplay? Ik kan je vertellen dat die strakker dan strak is. Alles draait om timing, snelheid en combo’s maken. Precies op het juiste moment springen om van je grind over te gaan naar een manual, zo de halve half-pipe in met een paar spins om het af te maken met een walljump. Dit klinkt best veel om in één keer zoveel combo’s te kunnen doen. Gelukkig word je hier goed in begeleid en wordt het in rustig tempo uitgelegd.
In principe heb je alle tricks direct tot je beschikking, maar krijg je van tijd tot een tutorial. Dit zorgt ervoor dat je de controls snel onder de knie hebt. Dat zal je ook wel nodig hebben, want in het begin zijn de tracks dan niet zo uitgebreid, ze zijn al wel pittig genoeg. Een snelle druk op de Y knop en je begint weer van voor af aan, of uiteraard bij het checkpoint. En opnieuw beginnen ga je helaas veel te vaak nodig hebben.

Al snel merk je dat je levels op verschillende manieren kunt uitspelen. Zo kan je braaf het pad blijven volgen, en dat is iets makkelijker, of je kiest voor de moeilijkere route. Persoonlijk probeerde ik altijd voor de moeilijkere route te gaan. Hier zit veel actie in en vaak kan je de optionele opdrachten dan voldoen. De challenges zijn extra’s om nog meer uit de game te halen en dit zorgt voor een grotere herspeelbaarheid.
De gebieden waarin je skate, zijn gevarieerd en geven goed de sfeer aan. Wat donkerder bij de fabrieken, wat vrolijker aan het strand en lekker groen in het bos. Toch had dit van mij nog meer benadrukt mogen worden. Misschien dat de ontwikkelaar dacht, dat het daarmee wat te druk zou worden in je beeld. De artstyle van OlliOlli World is echt fantastisch. Hoe de verschillende personages ontworpen zijn, is te cute voor woorden. De framerate draait heerlijk stabiel en de muziek in de game is lekker ontspannen.
Conclusie
Hoewel ik de credits van OlliOlli World na zo’n acht uur spelen gezien had, kan ik bij lange niet zeggen dat ik de game echt heb uitgespeeld. Waar ik in het begin ook voor de challenges ging, was ik in latere levels blij dat ik het einde gehaald had. Toch heb ik van begin tot het eind genoten van de strakke gameplay, uitdagende tracks, leuke customization, zeer lekkere artstyle en rustgevende muziek. Ontwikkelaar Roll7 heeft een pareltje afgeleverd.
Score: 93/100
Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. OlliOlli World is digitaal beschikbaar in de Store voor €29,99.