On the Road: Truck Simulator - Review

Bijgewerkt op: feb 12

Jarenlang heb ik in de logistieke sector gewerkt. Ik was heftruckchauffeur in de groente en fruit branche en hield me voornamelijk bezig met het laden en lossen van vrachtwagens. Zo heb ik diverse vrachtwagenchauffeurs geholpen met hun lading als ze naar de klanten toe moesten in binnen en buitenland. Het chauffeur zijn, leek mij maar niks. Lange dagen, altijd alleen en op de koop toe af en toe een grote mond krijgen van het loodskantoor dat je te laat bent. Misschien als je chauffeur bent, dat je dit totaal anders ziet hoor :).

Om te bewijzen dat het truckersleven wel een mooi leven is, brengt het Duitse Toxtronyx Interactive het spel On the Road: Truck Simulator nu uit op de Xbox familie. De game zag in maart 2017 al het levenslicht op de pc, dus het heeft even geduurd voordat het onze kant op kwam. Dit had eerder kunnen zijn, maar de game werd uitgesteld wegens alle perikelen die we nu in de wereld zien.

Wanneer je begint met de game, moet je je naam en bedrijfsnaam invoeren. Ook moet je hier je standplaats, bedrijfslogo en merk vrachtwagen uitkiezen. De keuze voor welke vrachtwagen je wilt, is niet groot. Je kan kiezen tussen een MAN of Scania. Misschien niet de grootste keuze, maar het is sowieso tof dat er echte wagens met licentie in de game zitten.

Als je dit gedaan hebt, start je jouw eigen transportbedrijf. Je begint met één wagen en een oplegger. Wanneer je het goed doet, kan je dit laten groeien en personeel in dienst nemen. Maar goed, eerst maar je eerste ritje. Al snel kom je erachter dat je tank bijna leeg is en op zoek moet naar een benzinestation. Ook de tachograaf, die de rij en rusturen bijhoudt, moet je aanzetten. Dit is niet echt simpel, want ik heb echt zitten button bashen om dit voor elkaar te krijgen. Als dit allemaal gedaan is, kan je naar je eerste klant om een lading op te halen.

Omdat ik nooit een vrachtwagen bestuurd heb, kan ik niet echt zeggen of dit een beetje ‘echt’ aanvoelt in de game. Ik vond het namelijk nog knap lastig. Zo moet je hele kleine tikjes aan je stuur geven voor een bocht. En je moet oppassen dat je oplegger niet schaart als je toch te hard aan je stuur getrokken hebt. Het is dus echt niet zo dat je in één keer makkelijk wegrijdt, er komt wat oefening bij kijken.

Doordat je met een Duitse ontwikkelaar te maken hebt, is je standplaats ook een Duitse stad. Toxtronyx heeft er namelijk voor gezorgd dat je door heel Duitsland kan rijden. Dit is uiteraard geen één op één kopie, maar de grootste steden zitten er in en ook de belangrijkste snelwegen. Aangezien ik niet vaak in Duitsland kom, heb ik er geen idee van of er ook herkenningspunten zijn in de steden. Ik ben weleens in Berlijn geweest, maar in de game kwam ik niets bekends tegen. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

Zo zitten er wel meer gemiste kansen in On the Road: Truck Simulator. Bijvoorbeeld dat je niet in je zijspiegels kan kijken. Dit is jammer, want je moet van camerastandpunt wisselen, wil je je wagen voor het dock zetten. Ook zit er geen radio in de game. Iedere trucker luistert onderweg naar een muziekje volgens mij, want wat moet je anders doen tijdens het sturen? Verder vind ik het irritant dat je nergens kan zien hoeveel kilometer je nog moet tot je kan lossen. Nu heb je totaal geen beeld van hoe lang de rit nog duurt.

Ook zitten er uiteraard toffe dingen in het spel. Zo probeert het echt een simulator te zijn. Dit doordat je moet uitstappen om te tanken, je te melden bij het kantoor van de klant en je deuren van de trailer te openen voordat je aan de ramp mag. Ook dat je je aan de rij- en rusttijden moet houden draagt hier zeker aan bij. Verder kan je aan deelleveringen aannemen om zo meerdere adressen in één rit te doen en uiteraard meer geld te verdienen. Zo moet je ook een beetje rekenen dat je niet te zwaar beladen bent.

Op technisch vlak schort er wel veel aan On the Road: Truck Simulator. De pop-in is verschrikkelijk, je kan in steden geen 500 meter verder kijken. Daarnaast zijn de graphics zeer matig te noemen. Ander verkeer zie je letterlijk in het scherm gespawned worden. Ook zat ik een keer klem en kon nergens meer heen. Dan zou je zeggen dat er een savepunt is, maar die was van een half uur eerder, dus dat viel wel even tegen. Ook is mijn game een keer gecrashed. Nee, dit zijn geen positieve punten dus.

Op technisch vlak is deze game geen hoogvlieger. Om eerlijk te zijn valt hier nog heel veel aan te verbeteren. Op de pc wordt de game goed ondersteund, dus ik hoop dat de ontwikkelaar dat ook bij de Xbox versie gaat doen. Toch zie ik wel dat dit een leuke game kan zijn voor mensen die gek zijn van vrachtwagens en het truckersleven. Voor alle andere kan je On the Road: Truck Simulator beter aan de kant van de weg laten.

Score: 50/100