Onirike - Review

Dromen zijn rare, maar oh zo wonderbaarlijke fenomenen. Je hebt kleine dromen, maar ook grote dromen. Dromen zijn (soms) bedrog. Ugh, ik heb echt een hekel aan Marco Borsato dus ik heb geen idee waarom ik hier aan moest denken. Je hebt The American Dream. Oh, en natuurlijk ook dé droom van Martin Luther King (I HAVE A DREAM!). En jouw eigen dromen - in mijn geval: een beroemde wetenschapper worden.

In ieder geval: de meeste mensen herinneren niet waar ons onderbewustzijn ons naar toe brengt gedurende de nacht (of dag 😌). Sommige mensen kunnen van (on)geluk spreken wanneer zij wel alle prachtige dromen (of nachtmerries) kunnen herinneren. Maar ja, wat gebeurt er met de dromen die nog nooit zijn uitgekomen?

Onirike is een openwereld game en daarom ben je vrij om te gaan en te staan waar je wil. Ik moet toegeven dat Onirike een ongebruikelijke, rare, mooie, vreemde, aparte en vooral leuke game is. Om heel eerlijk te zijn, heb ik het idee dat het meer komt doordat de ontwikkelaars van deze game aan de slag zijn gegaan met het thema dromen.

Dromen zijn, vooral in mijn ogen, nogal raar (iets met een helicopter een koe redden uit een sloot die op het punt van bevallen staat...). In ieder geval, in Onirike wordt er overduidelijk gebruik gemaakt van de absurditeit van dromen. Prieto, het personage dat je bestuurt, is raar. De personages die je tegenkomt in de game zijn raar. De wereld waarin je jezelf begeeft, is raar. Daarentegen, de game op zichzelf is niet raar. Okay, misschien wel een beetje, maar wél goed raar!

Prieto is een klein verwarde mannetje dat zijn eigen krachten niet kent. Hij kan razend snel rennen én onzichtbaar worden. Dankzij deze krachten is hij in staat om de nog vreemdere en engere vijanden te ontwijken. Daarnaast kan hij ook verschillenden gebieden bereiken die eigenlijk onbereikbaar zijn in the Orb - de wereld waarin Onirike zich afspeelt. Het gebruiken van deze krachten heeft echter wel een prijs. Wanneer hij te lang rent wordt hij onzichtbaar.

Als Prieto te lang onzichtbaar is, sterft hij. Om weer zichtbaar te worden en natuurlijk te voorkomen dat hij sterft, moet hij op tijd gypsophila (wat een superschattig plantje is) verzamelen. Lukt dit niet, dan sterft Prieto en ben je al je herinneringen van die desbetreffende nacht kwijt. Overigens, wanneer je wordt gepakt door bijvoorbeeld een verschrikkelijk eng monster dat je ziel verorbert, start je gewoon weer vanaf een eerder behaald checkpoint. Je bent dan niet alles kwijt.

Aangezien de meeste mensen 's nachts dromen, speelt dit spel zich dus af gedurende de nacht. Dit brengt ook het volgende "probleem" ter sprake. Wanneer de zonsopgang arriveert en Prieto is niet in staat om op tijd een memory stone te vinden, wordt zijn geheugen van die dag weggeveegd alsof het nog nooit heeft bestaan. Dit betekent dat je jezelf wel bewust moet zijn van je omgeving, hoever de nacht is gevorderd en natuurlijk ook de stats van Prieto zelf.

Tegen de tijd dat de zon zich bijna kenbaar gaat maken, wordt Prieto verzocht om zo snel mogelijk richting een memory stone te gaan. Wanneer de dag begint, wordt hij gelanceerd naar de gypsophila fields om daar zoveel mogelijk sporen te verzamelen. Deze sporen kan hij 's nachts weer planten op random plakken zodat er, naarmate er meer en meer nachten voorbij zijn gegaan, the Orb vol staat met gypsophila's. Hoe meer gypsophila's, des te meer jij kan verkennen in één nacht!

Onirike is een subtiele, wonderbaarlijke, kleine, mooie, leuke, enge(?), maar prachtige en interessante indie game. Vanaf begin tot eind heeft het mij van de ene naar de andere verbazing of misschien wel verwondering gebracht. De game is absoluut niet moeilijk, maar het ontdekken van the Orb is gewoon heerlijk om te doen. Het camerawerk is misschien wel een dingetje, maar hé... niet alles hoeft perfect te zijn.

Ik weet nu in ieder geval wat er gebeurt met de dromen die nog nooit gezien zijn. Verdwaal in deze wereld, verwonder jezelf... En vooral: geniet!

Mogen al jouw dromen uitkomen!

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever en is in de Store verkrijgbaar voor €14,99.