• Glenn

OUTRIDERS - Preview

Bijgewerkt op: mrt 11

Vandaag werd de OUTRIDERS hype dan eindelijk gevoed met de livegang van de OUTRIDERS demo, die de prologue en het eerste gedeelte van de volledige game omvat.


Voor velen was het aftellen, maar om 18:00 uur gingen de poorten eindelijk open en werd de demo massaal gedownload. Ik zal dan ook eerst beginnen met de problemen die het met zich meenam. Wil je daar niks over weten? Dan moet je een beetje naar beneden scrollen, daar ga ik dieper in op het spel zelf.

Hoe ik weet dat de demo massaal gedownload werd? Dan heb je vast en zeker mijn stream eerder vanavond niet gezien. De servers waren namelijk zo goed als onbereikbaar. Vaak kwam je nog niet voorbij het maken van een character voor je er weer uit geknikkerd werd. Nog meer aftellen dus... Of beter gezegd, tot 10 tellen en weer tot 10 tellen en weer tot 10 tellen... Grrrrr!


Zo heel af en toe had je geluk en kwam je dan eindelijk in het spel terecht (engelengeduld was echt een vereiste), maar werd je er niet veel later weer uitgeknikkerd. Ik lieg niet als ik zeg dat ik langer heb geprobeerd om connectie te maken, dan dat ik het daadwerkelijk heb gespeeld in het eerste uur. En op het moment dat het net even 'lekker' ging, kwam ik een bug tegen in de overgang van game naar cut scene, waardoor het beeld op zwart bleef staan en ik de game moest herstarten.

Geen goede start dus voor deze demo, wat ze beter een beta hadden kunnen noemen wat betreft de serverprestaties. Maar wat ze altijd zeggen, de aanhouder wint!


Ik gaf het dus niet op en heb steeds opnieuw geprobeerd te verbinden, wat in het eerste uur dus af en toe beloond werd. Na dat eerste uur spelen, leken de problemen ineens met de zon verdwenen te zijn. Ik kon spelen!


Tussendoor heb ik al wat horen fluisteren over dat de servercapaciteit vergroot werd om het spel stabieler te laten draaien. Dus het zou zomaar kunnen dat het hier mee te maken heeft gehad. Maar ja goed, ik blij natuurlijk en waarschijnlijk nog vele anderen met mij. Ik zal nu ook maar eens daadwerkelijk iets over de game zelf gaan vertellen.

In OUTRIDERS speel jij als een van de 'outriders' die gevlucht zijn van de aarde omdat deze totaal verwoest is door de mensheid. Je bent dus op zoek naar een nieuwe planeet om een nieuw bestaan op te richten. Zodoende kom je uit op de planeet Enoch.


Alles lijkt koek en ei te zijn op deze nieuwe planeet, maar al snel keert deze droom zich tegen je en kom je in aanraking met een gigantische storm, oftewel de Anomaly. Veel teamgenoten laten hier het leven. Slechts enkelen overleven het, waaronder jij. Zij die het overleven, zijn alleen niet meer helemaal wie ze eerst waren...

Gehavend word je in een cryotube gegooid en ingevroren tot er een manier is om je te genezen. Zo'n 31 jaar later word je dan eindelijk wakker en is niks meer wat het lijkt. Oorlog heeft de overhand en je bent nergens meer veilig. Maar door je speciale krachten is ook niks veilig voor jou.


OUTRIDERS klinkt op deze manier als een gewone shooter, maar in werkelijkheid is het een RPG shooter. Er zitten namelijk tal van RPG elementen in verwerkt. Zo kun je kiezen uit vier classes (die dus jouw speciale krachten bepalen) met complete skill tree. Deze zijn te kiezen nadat je de prologue voltooid hebt. Vanaf dit moment ging ik dus door het leven als HANZ ZE VALKING FLAMMENWERFER. Ik had namelijk gekozen voor de Pyromancer class.

De demo zit dus eigenlijk al vol met content die je kunt ontdekken. Het allermooiste hiervan is dat je je progressie behoudt als je de game koopt op hetzelfde platform als waar je de demo op gespeeld hebt. Hoe chill is dat dan! Ook is het spel nu al online te proberen met vreemden of vrienden, maar kun je het ook gewoon lekker solo spelen. Het maximale aantal spelers is drie.


Grafisch is het spel ook echt prachtig en zit er een lekker spannend muziekje en mooie geluidseffecten in verwerkt. Zelfs het voice acting is goed gedaan en lijken de characters ook echt synchroon hun mond te bewegen op basis van wat er gezegd word. Wat dat betreft dus alleen maar pluspunten. Hoewel ik hier en daar wel wat wazige dingen heb gezien die nog bijgewerkt moeten worden, maar daarvoor is het ook een demo.

Dus buiten de stroeve start die OUTRIDERS heeft gemaakt door de server problemen, lijkt de rest van de game veel te beloven. Natuurlijk is het nu moeilijk te zeggen wat het eindproduct ons gaat brengen, maar dit heeft mijn zin naar meer wel geprikkeld. Nu dus nog even wachten tot de release op 1 april.

Demo eerder beschikbaar gesteld door de uitgever.



Recente blogposts

Alles weergeven