Outriders - Review

Outriders, de gloednieuwe looter shooter van Square Enix. Samen met mijn maatje Stefan, oftewel Ruigpemper, ben ik aan de slag gegaan om deze game in co-op aan te pakken. We waren beide wel benieuwd naar de online-prestaties van het spel, gezien dit bij de demo één groot drama was. Geen goede voorbode op dat gebied, maar de rest van de game zag er wel veelbelovend uit (daarom ook stiekem wel alleen gespeeld). Is deze aanname waarheid geworden?

Mocht je de demo gespeeld hebben, dan mag je verder vanaf het punt waar je gebleven was. De voortgang werd namelijk mooi mee overgenomen naar de volledige game, mits je hem op datzelfde platform gespeeld had natuurlijk. Ik moet zeggen dat dit wel prima is verlopen, alles wat ik in de demo had behaald en gedaan, was mooi aanwezig zoals ik het heb achtergelaten. Maar voor deze review zijn we gewoon helemaal opnieuw begonnen met een andere klasse.

De game begint met een cutscene, die laat zien dat mensen voet gaan zetten op een nieuwe planeet. De Aarde is namelijk onbewoonbaar geworden en er zijn slechts een aantal overlevenden overgebleven. De nieuwe planeet draagt de naam 'Enoch' en zou de redding moeten worden van de mensheid. Maar je raadt het al, dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn en voor je het weet is de wereld vol chaos en paniek en eindig je in een cryotube.

Ruim 30 jaar later word je ineens wakker in een wereld vol oorlog en heb je geen flauw idee van wat er nu aan de hand is. Hier kom je echter al vrij snel achter en je wordt al gauw uit de nederzetting gegooid. Niet veel later ontdek je dat je niet meer helemaal de oude bent, ook al zie je er nog hetzelfde uit en zijn al je oude bekende, gerimpelder dan een Shar-pei. Je hebt nu ineens speciale krachten waardoor je kan kiezen uit vier klassen; Technomancer, Pyromancer, Trickster en Devastator.

Welke klasse jou het beste bevalt, is een kwestie van smaak. Ik heb alle klassen inmiddels geprobeerd, maar de Trickster beviel mij persoonlijk het beste. Maar welke klasse je ook kiest, het is hoe dan ook één grote chaos vol knallen en meppen met het verstand op nul.

Elke klasse heeft zijn eigen speciale skills, maar ook een eigen manier van healen. Ja, dat lees je goed, healen. Er zijn namelijk géén healthpacks in Outriders, maar je healt door je vijanden aan te vallen, maar hoe je dit kunt doen verschilt dus per klasse. Bij de ene klasse is het genoeg om te healen door vijanden te vermoorden met je skills, maar bij Trickster moet je ook vaak echt op close-range staan om te kunnen healen. Het is geen ideaal systeem, maar van de ene kant heeft het ook wel wat.

Verder is Outriders een echte looter-shooter, met vooral de focus op het gevoel hiervan in plaats van de looks. Dit is wel vrij typerend voor games van 'People Can Fly'. Maar dat wil niet zeggen dat het er slecht uit ziet, maar beter kon het wel. Er is dus veel tijd gestoken in het levelsysteem in Outriders, maar ook in de skill-tree. Er zit zelfs een verhaal in de game, maar over het algemeen ben je gewoon bezig met schieten, schieten en nog eens schieten. Heel veel diepgang of binding met personages zit er dus ook weer niet in. Het is gewoon hersenloos leuk eigenlijk.

Wat betreft de moeilijkheidsgraad in het spel. Deze kun je automatisch aan laten passen naarmate je omhoog levelt, maar je kan het ook handmatig veranderen als je af en toe wil wisselen om er net wat makkelijker doorheen te komen. Afhankelijk van welke 'World Tier' je pakt, verandert ook de kwaliteit van de loot die je vindt, maar je moet er wat meer je best voor doen.

Wat ik wel een beetje raar vind, is dat Outriders zich als een 'RPG Shooter' profileert. Ik vind de RPG-elementen wel meevallen namelijk. De maps zijn als het ware ook gewoon sandboxes waarin je eigenlijk een voorgekauwd pad volgt. Als je goed kijkt, kun je eigenlijk alles wel ontdekken, wat te ontdekken is, in één run. Bij een echte RPG zou dit wel anders zijn. Ook ben je +/- 20 uur bezig met de campagne van deze game, wat ook wel karig is voor een RPG. Met de sidequests zal dit misschien op een 35 uur uitkomen.

Wat wel een giga nadeel is aan deze game, is dat je niet 'offline' het spel in singleplayer kunt spelen. Je moet persee een internetconnectie hebben om het spel te kunnen spelen. Verder is het spel met maximaal drie mensen online te spelen, maar helaas hebben vanaf begin af aan de serverproblemen veel roet in het eten gegooid. Ik heb zelfs het idee dat het nog steeds niet lekker loopt, want elke keer dat we spelen, worden we er beide (of in elk geval één van ons) uit geknikkerd.

Dus buiten alle problemen die het spel ondervind, is het een 'matige' speelervaring waar je wel een paar dagen mee zoet bent. Ik ben bang dat deze game snel vergeten wordt, door het gebrek aan content en 'uniekheid'. Voor die paar dagen is het wel gewoon een leuke game om te spelen met lekker veel actie, waarvoor je alleen je verstand op nul hoeft te zetten. En het is voor Xbox-spelers uiteraard mooi meegenomen dat de game direct in de Game Pass terecht is gekomen.

Outriders is een matige speelervaring met heel veel geknal, maar een niet zo diepgaand verhaal met weinig binding met personages. Dit zijn wel belangrijke dingen als je je profileert als een 'RPG Shooter'. De actie in het spel is daarentegen volop aanwezig en is ook hersenloos leuk.

Outriders is dus een doodnormale looter shooter, gemixt met Destiny en Mad Max als je kijkt naar de setting. Het levelsysteem vind ik dan wel weer mooi en ziet er ook aardig uitgebreid uit. Ook het altijd kunnen wisselen van moeilijkheid (World Tier) is een prima functie. Alleen de manier van healen moet je ding zijn.

Grafisch ziet het spel er ook goed uit, maar er zijn ook zat punten waar de graphics een beetje nalaten. De focus van Outriders ligt dan ook vooral op het gevoel van een looter shooter en niet zo zeer op de looks.

Hiermee is Outriders een prima game om je een aantal dagen mee te vermaken, maar de kans zit er groot in dat je hem erna links laat liggen. Dit komt mede door de korte campagne van +/- 20 uur (zonder sidequests).