Overwatch 2 - Review

Toen het eerste deel van Overwatch in 2016 uitkwam, heb ik het spel tamelijk actief gespeeld. Uiteindelijk kwamen er helaas andere games op mijn pad waardoor Overwatch bij mij steeds meer in vergetelheid raakte. Het nieuws dat er een Overwatch 2 kwam, was dan ook een aangename verrassing voor mij. Kan Overwatch 2 tippen aan zijn voorganger?

Overwatch 2 is net als zijn voorganger een (voornamelijke) FPS-game die vooral door de selectie van heroes direct iets tactischer wordt. In Overwatch 2 speel je namelijk 5v5 games waarin je bepaalde objectives moet voltooien om de game te winnen. Iedere speler kiest voordat de game begint een unieke hero binnen zijn team. Tijdens de match is het daarnaast belangrijk dat je goed in de gaten houdt op welke manier de tegenstander speelt, zodat je hierop ook weer de keuze van je eigen hero kan aanpassen. Het is dus van groot belang dat je niet alleen maar één en dezelfde hero blijft spelen.

Elke hero heeft in Overwatch 2 zijn eigen skillset die soms zelfs andere spelers kan verbeteren. Zo kan je met mercy bijvoorbeeld spelers healen, maar ook versterken. Hierdoor ben je continu aan het wisselen tussen heals en buffs. In Overwatch 2 zijn alle heroes uit het vorige deel meegegaan met daaraan toegevoegd nieuwe Overwatch 2 skins. Sommige van de originele heroes hebben daarnaast veranderingen in hun skillset gekregen. Zo kan Bastion als Ultimate bijvoorbeeld niet meer in een tank veranderen, maar wordt hij juist een mortier dat vijanden over de hele map kan bombarderen. Verder zijn er ook een aantal nieuwe helden toegevoegd zoals Kiriko, Sojourn en Junker Queen.

Bestaande spelers hoeven zich momenteel geen zorgen te maken over de vrij te spelen helden en skins. Bezitters van de originele Overwatch nemen al hun progressie en daarmee ook vrijgespeelde cosmetics mee. Verder zijn voor bestaande spelers alle nieuwe characters op release van de game ook direct vrijgespeeld. Voor volledig nieuwe spelers ligt het verhaal iets anders. Spelers die niet in bezit zijn geweest van het originele deel krijgen een kleinere selectie van helden en moeten de rest vrijspelen door het spelen van matches. Dit hoeven gelukkig geen gewonnen matches te zijn, maar om alles vrij te spelen zal je een flink aantal matches moeten spelen. Daarnaast is Kiriko voor deze spelers alleen direct vrij te spelen via de Premium Battlepass of in tier 55 van de gratis Battlepass. Naar mijn mening krijg je het als nieuwe speler hierdoor extra moeilijk, je speelt tegen spelers die al ervaren zijn door het vorige deel van Overwatch en je moet daarnaast ook nog een groot deel van de heroes vrij spelen. Persoonlijk had ik hier liever gezien dat nieuwe spelers ook toegang hebben tot alle basis heroes en daarop volgende heroes in de Battlepass of met challenges moeten vrijspelen.

Binnen Overwatch 2 heb je weer verschillende gamemodes. Zo heb je unranked, ranked en bijvoorbeeld arcade. In unranked speel je meer voor de fun tegen anderen van je eigen niveau en in ranked zal dit er meer om gaan om je te meten tegen andere spelers over de hele wereld. Binnen deze gamemode krijg je ook een icoontje dat aangeeft hoe hoog je in de ranking staat. Arcade heeft meestal zijn eigen gamemodes, die per dag kunnen wisselen. Zo heb je hier bijvoorbeeld Mystery Heroes waar je bij elke spawn een willekeurige hero krijgt toegewezen. Ook hier geldt dat bestaande spelers automatisch alle gamemodes tot hun beschikking hebben, maar nieuwe spelers in het begin alleen unranked kunnen spelen en vervolgens door matches te spelen nieuwe gamemodes kunnen vrijspelen.

Tijdens de matches heb je verschillende objectives die je moet voltooien. Vaak zijn deze objectives afhankelijk van de map. Binnen de verschillende objectives heb je weer de oude bekenden zoals het capturen van een zone en deze zolang mogelijk vast houden of het offense/defence objective waar een groep het objective dient te verdedigen en de andere groep juist de punten moet innemen. Daarnaast is er ook de toevoeging van een soort tug of war met een robot. In dit objective moeten beide teams dezelfde robot escorteren. Wanneer een team de robot onder zijn controle heeft zal de robot steeds meer richting de vijand gaan, maar wanneer het andere team de robot onder controle heeft, gaat hij juist weer de andere kant op. Het team dat hier uiteindelijk de meeste meters heeft gemaakt wint. Naast het nieuwe objective zijn er ook een 6-tal nieuwe maps toegevoegd. Zo kun je nu bijvoorbeeld je vijanden te lijf gaan in New Queen Street!

In Overwatch 2 zijn de lootboxes ondertussen verdwenen en deze hebben plaats gemaakt voor de Battlepass. Deze bestaat uit een Premium en free versie. De Premium versie kost iets van 10 euro en geeft je toegang tot het vrijspelen van nog meer cosmetics. De free versie geeft je ook cosmetics, maar natuurlijk een stuk minder. Heroes in de Battlepass worden in de Premium versie direct vrijgespeeld en in de free versie pas in tier 55.

Voor spelers die voorheen niet met hun vrienden konden spelen is er gelukkig één grote opluchting; Crossplay! Je kan in Overwatch 2 nu eindelijk met al je vrienden samen spelen, ongeacht het platform. Mocht je toch liever niet met andere platforms samen spelen, dan is het altijd mogelijk om Crossplay uit te schakelen. Houdt er wel rekening mee dat je een Battle.net account nodig hebt, met een geldig telefoonnummer om Overwatch 2 te kunnen spelen. Op deze manier wil Blizzard vervelend gedrag tijdens matches beter tegen proberen te gaan.

Momenteel zijn er bij Overwatch 2 wel nog een aantal problemen/bugs gaande. Zo heeft Overwatch 2 sinds release last van Ddos aanvallen, waardoor het soms wat moeilijker kan zijn om in te loggen. Daarnaast zijn er ook spelers die problemen ervaren met de merge van Overwatch naar Overwatch 2. Er zijn spelers die een gedeelte (of zelfs alles) van hun cosmetics kwijt zijn. Verder kunnen spelers tijdens het vrijspelen van een achievement een disconnect ervaren. Blizzard is overigens wel op de hoogte van deze problemen en bezig om hier zo snel mogelijk een fix voor uit te brengen.

Spelers die met smacht hebben gewacht op de PvE-campaign van Overwatch 2 moeten helaas nog even geduld hebben. De PvE-campaign is momenteel uitgesteld tot begin 2023, maar dit is natuurlijk altijd beter dan het uitbrengen van een campaign die misschien te snel is afgewerkt.

Overwatch 2 is net als zijn voorganger dezelfde soort tactische FPS-shooter. Eigenlijk mis ik hierin toch een groot deel van vernieuwing om het ook echt een volwaardig deel 2 te noemen. Wel denk ik dat de uiteindelijke toevoeging van de PvE-campaign Overwatch 2 beter neer zal zetten als een deel 2 dan alleen het multiplayer deel. Voor bestaande spelers verandert er niet veel in het Free-to-Play model. Voor nieuwe spelers is het naar mijn gevoel wel een heel erg grote kluif aan gametime die moet worden afgelegd om alle opties van het spel vrij te spelen. Aan de andere kant kun je nu wel gratis de game oppakken en hoef je naast het spelen van matches gelukkig niets geks te doen om alles vrij te spelen. Gezien het Free-to-Play model raad ik nieuwe spelers ook zeker aan om in ieder geval Overwatch 2 uit te proberen!