• Foto van schrijverLotte

Park Beyond - Review

Ik heb geen idee welke generatie valt onder de Rollercoaster tycoon generatie - dan heb ik het wel over de echt ouderwetste versie trouwens (volgens mij ben ik oud) -, maar mijn hart deed wel een klein sprongetje toen ik zag dat er een Rollercoaster Tycoon-achtige game uit zou komen. Och och, ik heb dagen, misschien wel weken, gespendeerd om het pretpark van mijn dromen (of nachtmerries, hehe) te maken. Achtbanen die zo extreem waren, dat niemand er in durfde. Of juist een pretpark, dat zo perfect ingedeeld was, dat ik de hoogst mogelijke rating kreeg. Oef, dat waren nog eens tijden...

Voordat ik in een te sentimentele bui terecht kom (sorry), Park Beyond dus! De vraag is natuurlijk wel hoe de ontwikkelaars de klassiekers zoals Rollercoaster Tycoon en Planet Coaster zou kunnen moeten overtreffen.

Iets wat overigens naar mijn mening wel ballen vertoond, iets proberen te evenaren (of zelfs overtreffen, zoals een Rollercoaster Tycoon) vertoont wel moed. De manier waarop de ontwikkelaars dat van Beyond Park hebben willen doen, is door een overtreffende trap van een soort absurdheid te pakken.

Ik moet toegeven dat de campaign van de game voelt als een lange tutorial. Dus om wat tijd te besparen, zou ik zeggen, ga meteen aan de slag met de game en skip de campaign & tutorial. Oké, je leert hier en daar wel wat parkmanagement, maar ik denk niet dat we vanwege deze reden de game spelen. Want dat is namelijk het bouwen van attracties!

Nadat ik een tijd heb geworsteld met de physics en de wat stroeve besturing van de game, kwam ik er eigenlijk achter dat het de tools voor het aanleggen van het park plus de achtbanen eigenlijk verassend intuïtief was. Daarnaast, eigenlijk het belangrijkste, is het ook niet beperkend. Dit betekent dat de sky een soort van de limiet is en je dus ontzettend veel vrijheid hebt. Oftewel, lekker op zoek gaan naar grenzen, die er overigens wel zijn en ook heel goed aangegeven worden.

Naast het bouwen van vele soorten achtbanen, is er natuurlijk ook een hele grote selectie aan winkels, restaurants en kant-en-klare attracties die je kunt gebruiken om je park groter en interessanter te maken voor je publiek. Deze kun je aanpassen in de kleuren die je wilt, maar je kan ze ook upgraden middels "impossifying". Hierbij kan je het geluk van de bezoekers gebruiken om je attracties groter en fantastischer te maken.

Afhankelijk van je karakter, kun je de bezoekers een hele nieuwe ervaring geven. Het upgraden van je personeel en de winkels zorgt er overigens alleen maar voor dat de winstmarges iets groter worden. En oké, het brengt ook wel leuke visuele veranderingen. Zo kan je het entertainment team veranderen in Pac-Man spoken!

Wanneer je de game speelt op de hoogste moeilijkheidsgraad hebben de bezoekers alleen maar de basisbehoeftes, moet je het juiste personeel in schakelen en verder moet je zo nu en dan achterhalen welke plekken van je park het meest vies zijn. That's it. Een doorgewinterde pretpark manager heeft hier dus geen kind aan. De moeilijkheidsgraad had wat mij betreft nog wel wat hoger mogen liggen dus.

Verder ben ik nog enkele bijzondere bugs tegengekomen tijdens het spelen, zoals achtbanen die door de grond heen gaan, terwijl dat vanuit het ontwerp niet de bedoeling is. Ook zag ik achtbanen die door mensen heen gingen. Auw! Daarnaast liepen de bezoekers regelmatig een paar centimeter boven de grond, alsof ze zweefden. Irritant allemaal, maar niks gamebrekends gelukkig. Af en toe stiekem zelfs hilarisch.

Ik ben fan van Park Beyond, dat is wel duidelijk. Ondanks dat de game hier en daar wel gebukt gaat onder soms wat irritante bugs. Als ik dan toch een groter kritiekpunt moet geven, dan is het misschien wel iets te gemakkelijk om van je park een groot succes te maken. Zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad. Begrijp mij niet verkeerd, het bouwen van de attracties zit heerlijk in elkaar, maar het feitelijke beheer, dus het management van het park zelf, is minimaal. Zonder een goede campaign is het dan wel een beetje saai.

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever .