Pathfinder: Kingmaker - Definitive Edition - Review

Voor een goede RPG ben ik altijd wel te porren, vooral als het afkomstig is van de tabletop RPG Dungeons and Dragons. Dit is een 'bordspel' waarbij je met een aantal mensen fysiek bij elkaar komt om een RPG te spelen met behulp van je tafel, miniaturen en een boek. Je kunt het zo gek niet verzinnen wat je hier allemaal in tegenkomt en kunt doen. Je fantasie is letterlijk de limiet.

Dungeons and Dragons bevindt zich momenteel in de 5e editie, maar Pathfinder is een afgeleide vorm van de (uit mijn hoofd) 3e editie van Dungeons and Dragons. De trouwe fans van deze editie hebben toen besloten om het D20 systeem (heeft te maken met de dobbelstenen) te adopteren en hier om heen een geheel nieuwe wereld te bedenken met eigen avonturen. Uiteindelijk is het de grootste concurrent van Dungeons and Dragons geworden.

Het is dan ook niet vreemd dat ik als eerste dacht aan Dungeons and Dragons toen ik deze game opstartte. Dit speel ik namelijk zelf met een groepje mensen. Pathfinder kende ik enkel van naam, maar het is dus wel leuk dat hier ook echt een videogame van gemaakt is! Dit is indirect een port voor gamers om misschien te ontdekken of de tabletop variant ook iets is wat ze willen proberen. Pc gamers hebben in 2018 al kennis mogen maken met deze game. Nu, in 2020, is het eindelijk de beurt aan de console spelers. Wat eigenlijk maar goed is, want in 2018 was het echt een zooitje op pc.

Het probleem met de originele pc versie, was dat ze de regels te natuurgetrouw volgden, wat erg frustrerend was voor nieuwelingen. Dan zou je al het regelboek ernaast moeten houden om 100% te begrijpen hoe je het spel speelt. Dit is iets waar je als gamer niet op zit te wachten. Daar heb je per slot van rekening tutorials en 'tips' voor, die als pop-up in je scherm verschijnen. Dit probleem is echter 2 jaar later goed opgelost naar mijn ervaring.

Maar wat is het nu wat dit soort games zo immens leuk maakt om te spelen? Nou eigenlijk alles... Je hebt echt een giga aanpasbaar character wat je echt tot in de puntjes aan jouw wensen kunt aanpassen. Verder kun je ook turn-based spelen naast de 'live action' mode, wat je meer controle geeft over de gevechten. De turn-based optie geeft mij tegelijk ook meer het gevoel alsof ik met de tabletop versie bezig ben, dit is ook turn-based namelijk. De turn-based optie is trouwens iets heel nieuws sinds de console versie.

Buiten dit zijn de wereld en het verhaal ook nog eens immens groot en lang en dan heb ik de DLC nog niet eens meegeteld. Ook zijn de voice acting en de karakters echt van heel hoog niveau, wat alleen maar bijdraagt aan een nog epischere ervaring tijdens het spelen. Alleen zijn de controls op console een beetje minder. Je merkt namelijk goed dat ze ooit voor pc ontwikkeld zijn.

Deze specifieke game van Pathfinder, is gebaseerd op het Kingmaker avontuur. Om het wat interessanter te maken, is het hier en daar wel gecombineerd met wat elementen uit andere avonturen. Wat wel kenmerkend is, is dat elke keuze die je maakt, van belang is voor het verloop van het verhaal. Elke keer dat je opnieuw begint, zal waarschijnlijk anders uitpakken. Je keuzes beïnvloeden zelfs wie je compagnon wil zijn en wie niet.

Het verhaal zelf begint in het huis van de heerser van Restov, Jamandi Aldori. Je bevindt jezelf in een kamer die vol staat met avonturieres en die de functie van Baron van de Stolen Lands aangeboden krijgen als ze de Stag Lord weten te verslaan. Dit is een lokale bandiet die zichzelf de koning van de Shrike Hills noemt. In de nacht voor je avontuur begint, wordt het huis belaagd door sluipmoordenaars en krijgt alles een heel andere wending.

Zoals gezegd is niet alles zo geweldig aan het spel. De controls zijn namelijk wel echt een dingetje omdat het een pc port is. Dit is dus, naar mijn eerlijke mening, zo'n game die je beter met muis en toetsenbord op je Xbox kunt spelen en zo niet gewoon lekker op de pc. Het is ook weer niet gigaslecht te noemen, ze hebben echt wel goed werk geleverd, maar niet alles is in te delen op een controllerknop... Hier heb je er namelijk niet veel van ten opzichte van een toetsenbord.

Door het gebrek aan knoppen, zijn de menu's in het spel ook vrij frustrerend om te gebruiken. Het voelt in elk geval moeilijker dan het zou moeten zijn als je een spelletje speelt. Een action wheel zou hier bijvoorbeeld een makkelijke oplossing voor geweest zijn. Ook is het drop-down menu voor de uit te voeren actie vrij onhandig en blijven je selecties niet geregistreerd voor je volgende beurt.

Grafisch gezien vind ik het spel dan eigenlijk wel weer mooi en leuk gedaan. Het is niet zo gedetailleerd als bijvoorbeeld een Battlefield, maar dat is ook zeker niet nodig hier. Het spel heeft een top-down view, zoals je dat ook zou hebben bij de tabletop versie van Pathfinder, en is dus vergelijkbaar met games als Diablo.

De voice acting is, zoals ik al eerder benoemde, van erg hoog niveau en zet een nieuwe standaard wat mij betreft. De geluidseffecten die hiernaast gebruikt zijn, zijn ook een geweldige toevoeging en maken hiermee de ervaring compleet.

Pathfinder: Kingmaker is een game die je gespeeld moet hebben! Tenminste, als je van (tabletop) RPG games houdt. Als je hem op console wilt gaan spelen, dan zul je wel door de wat onhandige controls heen moeten kijken. Dat even buiten beschouwing gelaten, is dit serieus één van de meest uitgebreide RPG's die je ooit zult spelen, zelfs als je de DLC links laat liggen. Bovendien is het een geweldige manier om te ontdekken of de fysieke versie van Pathfinder of Dungeons and Dragons misschien iets voor jou is. Dus niet kijken, maar kopen!

Score: 81/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €49,99.