PAW Patrol The Movie: Adventure City Calls - Review

Bijgewerkt op: aug 18

PAW Patrol is on a roll! De geliefde kinderserie heeft deze week een gloednieuwe film gekregen en daar hoort natuurlijk ook een nieuwe game bij; PAW Patrol The Movie: Adventure City Calls. Ik stond te glunderen toen we de reviewcode binnen kregen. Oké oké, stiekem ook een beetje voor mezelf. Zeg nou zelf, deze aandoenlijke, heldhaftige hondjes zijn toch cute as f***!?

Maar de grootste reden voor mijn glimlach was het gezicht van mijn oudste zoontje van 3,5 jaar oud, toen ik hem vertelde over de nieuwe film en game. Als ouder vindt je toch vooral geluk in de pure reacties van je kind. Hij stond hier in de kamer op en neer te springen als een blije puppy (als hij een staartje had, zou dat wiegelend op een neer gaan in hoog tempo). Hij was helemaal klaar om een serieuze taak op zijn schouders te nemen; een co-op game testen zodat mama er een review over kon schrijven.

Mocht je nog niet zijn afgehaakt, maar geen idee hebben wat PAW Patrol is, dan eerst even een korte introductie. PAW Patrol is een clubje puppy's dat heldendaden verricht. Als er problemen zijn in Avonturenstad, dan krijgt hun aanvoerder Ryder een oproep om te komen helpen. Hij geeft de pups, die het best uitgerust zijn om te helpen, in een bepaalde situatie de opdracht om dat te gaan doen. Elke pup heeft zijn eigen achtergrond en vaardigheden.

In PAW Patrol The Movie: Adventure City Calls is dat niet anders. De game bestaat uit acht hoofdmissies, waarbij de pups twee aan twee op pad moeten om te hulp te schieten. De ene keer is het controlepaneel van een brug kapot, de andere keer heeft een storm een behoorlijke ravage aangericht in de stad. Elk level bestaat uit enkele vaste onderdelen. Zo is platformen een belangrijk gameplay element en moet je elk levels hondenkoekjes en badges verzamelen. Vind je alle collectibles in het level? Dan speel je nieuwe content vrij.

In elk level heb je ook een gedeelte waarbij je met een voertuig aan de slag moet. Zo kruip je in de helikopter van Sky en in de brandweerwagen van Marshall en moet heen en weer sturen tussen drie banen om objecten te vermijden en hondenkoekjes te verzamelen. Dat klinkt leuk en simpel, maar de realiteit is anders. Het is mij een aantal keren gebeurd dat de reactie van de controller naar de game zo traag was, dat ik koekjes miste. Als mij dat al gebeurt, kun je jezelf voorstellen hoe dit voor een kind moet zijn.

Het is uiteraard wel een goede oefening voor kinderen. Waar de game PAW Patrol: On A Roll een perfecte 2D platformer is om de allerkleinste gamers hun eerste ervaring op te laten doen, is deze game geschikt voor iets oudere kinderen. Mijn oudste zoon van 3,5 heeft al behoorlijk wat oefening opgedaan in deze game. Omdat er echter geen enkele vijand te vinden is in de game en je ook geen schade op kunt lopen door bijvoorbeeld van een platform of obstakel af te vallen, zijn kinderen hier wel redelijk snel uitgegroeid. Ik denk dat de ideale leeftijd voor deze game rond de 4 jaar ligt.

De game bevat ook vier verschillende minigames, die zijn vrij te spelen door de hoofdmissies te voltooien en collectibles te verzamelen. Zo heb je bijvoorbeeld de minigame obstacle run, waarbij je door lichtgevende hoepels moet gaan, verstopt over een terrein met behoorlijk wat obstakels.

Zelf vond ik de Pup Pup Boogie wel leuk, waarbij je een soort Guitar Hero scherm voor je krijgt met bewegende knoppen. Zodra deze knoppen in de groene zone zijn, moet je de juiste knop op je controller induwen. Je scoort hiermee punten en de pups gaan er van dansen. Let's boogie en schudden maar met dat staartje. PAWsome!

De minigames zijn een leuke afwisseling op de hoofdmissies die, door het opknippen in onderdelen, op zich ook wel wat variatie met zich meebrengen door middel van platformen, kleine knoppen-opdrachtjes, rijden met voertuigen, het zwemmen met Zuma en nog meer.

Als je de doelgroep van deze game voor ogen houdt, kinderen van rond de 4 jaar oud, dan is dit een prima game. Het laat ze op een speelse manier kennis maken met platforming en hoe het allemaal werkt met een controller. De pups zijn natuurlijk helden in hun ogen en die kunnen waarschijnlijk weinig fout doen. Daarnaast is het natuurlijk helemaal geweldig om samen met je kind in co-op te spelen en hem de kneepjes van het vak bij te brengen.

Als je echter uit volwassen standpunt naar de game kijkt, dan zijn er genoeg minpunten te ontdekken. Zo valt de game mij grafisch best tegen. Ten opzichte van PAW Patrol: On A Roll lijkt de game soms zelfs minder mooi. De omgeving bevat amper details en sommige karakters, zoals Ryder, zien er wat vreemd uit. Daarnaast is voor geen enkele pup stemgeluid toegevoegd en dat is ontzettend jammer. Je zou toch iets meer verwachten van een nieuwere game.

De grootste ergernis voor mij persoonlijk in deze eerste dagen van de game, zijn de hoeveelheid bugs. Technisch gezien is de game nog één grote rommel. Van pups die vastzitten in objecten, tot tweede AI pup's die zichzelf vastlopen in de levels of ineens de hele tijd staan te stuiteren. Ik heb behoorlijk wat foutjes voorbij zien komen. De ergste bug is er een die de game zelfs onspeelbaar maakt zonder de controller meerdere keren uit en weer aan te zetten en de game opnieuw af te sluiten. Dit gebeurde mij erg vaak wanneer ik een level voltooid had. Als ik iets had vrijgespeeld, kwam ik soms zelfs volledig vast te zitten en hielp het uit en aanzetten van de controller ook niet. Hoe aandoenlijk de pups ook zijn, dit maken ze helaas niet volledig goed. Wat hoe blij een kindergezicht kan zijn als je ze een lief, schattig hondje voorhoudt, hoe enorm teleurgesteld ze zijn als ze vervolgens niet verder kunnen spelen. Wat een verdriet...

De meeste bugs die hierboven beschreven zijn, ben ik na de Day 1 patch niet meer tegen gekomen. Er zijn echter ook nieuwe bugs voor in de plaats gekomen. Zo zie je nu in de hoofdmissies de interactievlakken niet meer. Voor kinderen niet echt handig en de game is daarmee nog steeds niet volledig zoals het hoort.

PAW Patrol The Movie: Adventure City Calls brengt een gloednieuw puppy avontuur naar jouw woonkamer. Het is een hele goede titel voor beginnende gamers die nog ervaring op moeten doen met platformen en controllergebruik. Zij zullen uren en uren achter de tv kunnen zitten met deze game, tot ze vierkante ogen hebben.

Het objectieve oordeel van deze game is minder positief. De game ziet er grafisch wat teleurstellend uit en zit nog vol met bugs, klein en groot. Het lijkt me goed als de ontwikkelaars een reddingsmissie uitzetten bij Ryder, om deze game met een patch te redden. Voor nu is een hele krappe voldoende het maximale resultaat. Mocht er een oplossing komen voor de bugs door middel van een patch, dan kan ik je garanderen dat deze heldhaftige pups menig hart zullen stelen.

Score: 62/100

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever.