PBA Pro Bowling 2021 - Review

Bijgewerkt op: jan 18

Bowlen, wie kent het spel of de sport nou niet? We hebben allemaal wel eens bij de lokale bowlingboer een paar pinnen omgegooid onder het genot van een drankje, samen met vrienden of familie. Nu met corona, is dat helaas allemaal wat lastiger en heb je misschien nog nooit een bowlinghal van binnen gezien. Dat is dan ook waar PBA Pro Bowling 2021 om de hoek komt kijken.

Om er maar direct mee in huis te vallen, ik had geen idee dat er een professionele bowling game op de markt was. Mijn horizon ging niet verder dan het bowlen in WII Sports, wat wel verdomd leuk en grappig was. Ik heb me dus wel even in moeten lezen en informatie op moeten zoeken voor ik hier een degelijke review over kon gaan schrijven. Het schijnt zelfs dat er een 2020 versie is van deze game, maar dat deze echt om te huilen was.

Een verbetering ten opzichte van de vorige game in deze serie, is dat je nu met echte professionals kunt spelen in het vak. Denk hierbij aan Andrew Anderson, Walter Ray Williams Jr., Jason Belmonte en nog veel meer. Dit was blijkbaar een groot gemis waar ze gehoor aan hebben gegeven. Echter is het niet mogelijk om je eigen personage te ontwikkelen en ben je dus verplicht om met een van deze pros te spelen. Het is in het begin echter niet mogelijk ze allemaal te selecteren, er is namelijk maar een handjevol beschikbaar en de rest moet je vrijspelen met punten die je verdient of moet kopen voor belachelijke bedragen.

In de 2021 versie van de game zit nu ook een online multiplayer gebouwd, waar je het dus online op kunt nemen tegen andere spelers. Helaas ben ik sinds release nog niet in staat geweest om iemand te vinden om tegen te spelen. Nu ben ik dan wel zo iemand die even kijkt op metacritic om te zien hoe groot de playerbase is. Nu zag ik dat er nog geen enkele user score is afgegeven, wat mij zegt dat er erg weinig spelers zijn die deze game spelen... Trueachievements beaamt dit ook, er zijn namelijk maar 74 personen op Xbox met geregistreerde achievements.

Nu kan het best zo zijn dat dit niet 100% accuraat is, maar dit zou wel een indicatie kunnen zijn. Een andere oorzaak is misschien dat er geen reclame voor gemaakt is en dat het spel net voor kerst is uitgekomen. Veel mensen hebben hem dus misschien nog niet ontdekt.

Naast de gewone online multiplayer heb je ook nog online toernooien, maar deze lijken niks te verschillen van de matches die je speelt in carriëre modus, alleen heb je nu tickets nodig om een plekje in het toernooi te bemachtigen. Deze tickets krijg je door gewoon het spel te spelen. Een ander nut voor deze tickets heb ik (nog) niet gevonden.

De carriëre modus van PBA Pro Bowling 2021 vind ik helaas ook niet echt denderend. Zoals ik al eerder aangaf is het niet mogelijk met een zelfgemaakt personage het spel te spelen en ben je gebonden aan de pros. Hiernaast zijn alle kwalificaties en wedstrijden eigenlijk wel hetzelfde, zelfs qua cinematics. En enkel bij de echte toernooien zie je ook iets van de tegenspeler, voor de rest is het achter elkaar ballen richting de pinnen rollen. Het is zelfs (op arcade moeilijkheid) mogelijk om een soort van sweet spot te vinden waardoor je bijna alleen maar strikes gooit.

In deze arcade moeilijkheid heb je de mogelijkheid nog je bal te besturen tijdens het rollen en heb je 'speciale' ballen die een effect geven om het wat makkelijker te maken. Zo heb je bijvoorbeeld een bowling bal die ontploft bij het aanraken van een pin of een bal met een elektrische puls. De commentator gaat hier zelfs op in, iets wat ik dan weer niet verwacht had. Op de simulatie modus heb je dit allemaal niet en is het dus net wat lastiger.

Eerder benoemde ik al dat je ook andere pros vrij kunt spelen, maar dit geldt ook voor de bowlingballen. Je start met 200 gouden pinnen in het spel. Hiermee heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld nog een andere pro vrij te spelen, maar je kan er ook bowlingballen mee aanschaffen die betere kwaliteiten hebben. Verder zijn er ook andere banen en oliepatronen aan te schaffen. Voor de rest moet je best een hoog level hebben om goede ballen vrij te spelen als je geen gouden pinnen meer hebt.

Tijdens het spelen ontvang je met en met wat van deze gouden pinnen, maar dat gaat best wel langzaam. Het levelen gaat ook niet bepaald snel als ik eerlijk ben. Op deze manier willen ze (denk ik) een beetje in de hand werken dat je wat sneller van die gouden pinnen in de store koopt, wat echt belachelijk duur is voor een bowling game.

En nog even over die oliepatronen wat ik hierboven benoemde. Het schijnt dat deze best wel wat invloed hebben op de manier van bowlen. Zo heeft het ene oliepatroon minder wrijving op de bal dan het andere en ga zo maar door. Volgens de trailer zou dit nu 'nog realistischer' zijn, maar ik merk er nul nada noppes van. Gemiste kans als je dit specifiek in de trailer benoemt.

Grafisch hoef je ook niet echt giga veel te verwachten van het spel. De banen en ballen zien er wel prima uit, daar draait het uiteindelijk ook om bij bowlen. Maar de personages en het publiek lijken wel uit het Xbox 360 tijdperk te komen.

PBA Pro Bowling 2021 was al dood voor het uitkwam en gooit dus alles behalve een strike. De playerbase voor een professionele bowlinggame leek me al vrij klein, maar als je dan het spel zonder promotie net voor kerst uitbrengt, maakt dat het er niet beter op. Dit zie je ook terug aan het spelersaantal van 74 op Trueachievements. Het is nog enigzins goed om te zien dat er wel naar spelers geluisterd is door het toevoegen van pros en een multiplayer met één op één modus. Helaas zijn er geen spelers te vinden die het spel spelen om er ook daadwerkelijk gebruik van te maken.

Verder zijn alle cinematics hetzelfde en lijken al je worpen op die ervoor. De toevoeging van die 'speciale' ballen is wel een leuk idee in de arcade moeilijkheid. Zelfs de commentator gaat erop in als hij denkt dat er gebruik gemaakt moet worden van zo een bal of als je hem gaat gebruiken. Helaas wegen deze kleine 'pluspunten' niet op tegen de rest van het spel en kun je het beter bij WII Sports houden als je een lekker potje wilt bowlen.

Score: 31/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en te koop in de store voor €24,99.