Phantom Abyss (Game Preview) - Review

Phantom Abyss zei mij aanvankelijk helemaal niks. Ik zag hem toevallig een tijdje terug in een lijstje met releases voor Xbox staan en heb hem eens opgezocht. Nu blijkt deze game een gezonde mix van Fall Guys en Indiana Jones te zijn, waarin je als Spiderman door de tempels slingert met je zweep. Mijn interesse was gewekt en ik heb hem dan ook direct door onze lieve Nicole aan laten vragen. Heb ik hiermee ook jouw interesse gewekt? Dan heb je geluk, want de game is gewoon via Game Pass te spelen.

Bij het opstarten van de game, heb je enkel de keuze uit 'opties', waar je een paar basisinstellingen kunt wijzigen en je de game kunt starten. De eerste keer dat je speelt, kom je in een kleine tempel terecht, waarin je een beetje de controls en de doelen van het spel leert kennen. Niks waar je een diploma voor nodig hebt ofzo. Zoals gezegd, je zwaait hier als Indiana Jones door tempels met een zweep die door Spiderman ontwikkeld is en ontwijkt zo allerlei obstakels, zoals je die gewend bent van Fall Guys.

Hierna begint pas het echte werk. Je komt steeds in grotere en lastigere tempels terecht met totaal 20 'phantoms'. Deze phantoms zijn andere online spelers die als geesten worden getoond. Ook voor hen is het het doel om door de tempel te geraken zonder te vaak dood te gaan. Je hebt namelijk maar drie levens om tot het einde te komen en het reliek te bemachtigen. Hoewel jij zelf niet met de phantoms in aanraking kunt komen, mag je wel profiteren van alle nadelen die zij in hun match teweeg brengen. Zo heb je bijvoorbeeld last van de vallen die zij activeren, maar kun je ook bij de kistjes die door hen geopend worden, waardoor jij ook muntjes verzamelt. Met deze muntjes kun je dan weer upgrades kopen voor bijvoorbeeld je zweep of kun je ineens een double jump uitvoeren.

Om het nog spannender te maken, is de game is er zo op gemaakt dat maar één persoon de tempel kan voltooien. De game vraagt je dan ook "Will it be you?", wat er lang voor heeft gezorgd dat de game zo werd genoemd. Op PC is hij namelijk al een tijdje beschikbaar. De tempel wordt ook 'verbannen' nadat iemand deze voltooid heeft.

Phantom Abyss is echter geen Battle Royale game, want het gaat niet om het met elkaar vechten. Het gaat erom dat je slimmer en behendiger bent dan al je tegenstanders. Skill is hier dus de sleutel tot succes. Zelf zie ik de game daarom meer als een parkour survival game. Denk wederom maar aan Fall Guys, waar ook maar één iemand de winnaar kan zijn. De combinatie van verschillende elementen, maakt deze game uniek wel in zijn soort en ik kan me geen andere game bedenken waar hij mee te vergelijken is.

De game weet je psychisch ook een beetje te triggeren, want door die phantoms, die er als geesten uitzien, voel je toch een zekere druk. Je gaat je afvragen hoe je het anders had kunnen doen, kijkende naar die phantoms, maar ook brengt het een zekere sfeer met zich mee in zo een donkere, mysterieuze tempel. Gek wat zoiets simpels met je speelstijl kan doen.

Tegelijkertijd helpen de phantoms je dus ook. Zoals gezegd maken ze bijvoorbeeld kistjes open met muntjes, kom je nieuwe wegen tegen, kun je zien hoe het gemakkelijker gaat en ga zo maar door. Het is zelfs zo dat als jij dood gaat, je jouw zweep en sleutels et cetera verliest. Je ziel blijft dan in de tempel zweven. Als iemand de tempel weet te voltooien, worden alle zielen vrijgelaten en ontvang je jouw spullen terug. Ik vind het een bijzondere manier van tegelijkertijd tegen elkaar als met elkaar spelen, wat de game heel leuk maakt. Ook zitten er allerlei symbolen in de game die een geheime taal vormen, wat een leuke toevoeging is voor wie daar warm voor loopt.

Grafisch is Phantom Abyss niet de sterkste. Maar weet je, het interesseert je ook geen moer in deze game. Mij niet althans. Ondanks dat de graphics gedateerd zijn, blijf je constant om je heen kijken en zit er genoeg kleur in, die van je scherm spat.

Verder zou het in het begin wel fijn zijn om een bepaalde moeilijkheidsgraad te kunnen kiezen. Dat zit er nu namelijk (nog) niet in. De game zit dan op dit moment wel nog in een Game Preview fase en is daardoor nog onderhevig aan veranderingen. Wel zijn er verschillende game modus die je vrij kunt spelen naarmate je level stijgt.

Phantom Abyss is voor mij een aangename verrassing geweest dit jaar. Ik had nog nooit van de game gehoord, maar hij wordt blijkbaar al tijden goed ontvangen op PC. Xbox mag blij zijn met zo'n leuke toevoeging in de Game Pass. De game geeft een bijzondere kijk op het met en tegen elkaar spelen en gaat dieper dan je aanvankelijk zou denken. Het is daarmee uniek in zijn soort. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt en kan hem zeker aanraden aan iedereen die houdt van tempels, parkour, indiana jones, et cetera. Grafisch is het dan wel misschien niet de sterkste game, maar dat is dan ook alles. Zoals gezegd zit de game nog in Game Preview en kan er dus nog van alles wijzigen.