Pile up! Box by Box - Review

Dozen. Mijn zolder en berging staan er soms vol mee. De ene keer mooi opgestapeld en de andere keer juist omgetoverd tot een waar klimparadijs voor mijn kat. Seed by Seed gaat nog een stapje verder en creëert een heuse wereld van karton en dozen in alle kleuren van de regenboog! Maar is deze doos dan stiekem toch dat ene doosje wat je nooit wil weggooien of verdwijnt het in een donker hoekje op zolder?

Een echt verhaal hoef je bij Pile up! niet te verwachten. De game begint in de level hub en vanaf daar staat het je vrij om de door jou ontgrendelde werelden en de hub zelf te verkennen. Wel heeft elk level een klein verhaal dat aan het specifieke level gebonden is. Bij deze levels gaat het er veelal om de inwoners van het gebied een handje te helpen met een probleem dat ze ervaren. Zo is een grote kartonnen kikker zijn kleintjes kwijt geraakt, waardoor hij niet meer in koor met ze kan zingen. Binnen dit level is het dan aan jou om deze kleintjes weer terug te vinden. Hoewel ik normaliter een goed verhaal waardeer in een game, moet ik eerlijk toegeven dat ik het bij Pile up! niet miste. Sterker nog, vanwege de co-op modus zie ik er vooral voordelen in dat elk level zijn eigen verhaaltje heeft.

De gameplay in Pile up! blijft redelijk simpel. Het grootste deel uit springen en het opstapelen/verplaatsen van dozen om op deze manier obstakels te overwinnen. Verder zijn er ook nog speciale dozen die aparte effecten hebben. Zo kun je op een raketdoos springen om als een ware astronaut door het level heen te vliegen of gebruik je een doos die als het ware met een kleeftong objecten op afstand kan pakken. Door middel van deze speciale dozen kun je zelf je creativiteit gebruiken om een weg door de levels te vinden.

Het voornaamste aan de gameplay van Pile up! is dat er nergens een tijdslimiet, levensbalk, combat of überhaupt een game-over mechanic te bekennen is. Hierdoor speelt het spel heel ontspannen voor zowel de ervaren gamer als de beginnende gamer, die de controls nog onder de knie moet krijgen. Sterker nog: door de vrolijke kleuren en het vreedzame karakter van Pile up! is de game ook geschikt voor de jongere gamers onder ons.

Indien je toch meer uitdaging zoekt kun je ervoor kiezen om achter alle collectables aan te gaan die Pile up! te bieden heeft. Binnen Pile up! bestaan er vier soorten collectables. De meest voorkomende zijn de dozen. Hiermee kun je nieuwe skins voor je eigen kartonnen doos vrijspelen, zodat je doos er wat spannender of juist kleurrijker uit ziet.

Verder zijn er ook rollen plakband in de levels verborgen. Wanneer je hier genoeg van verzamelt, kun je binnen de normale levels extra gebieden ontgrendelen die over het algemeen een stuk uitdagender zijn dan de rest van het level. Zeldzamere collectables zijn puzzelstukjes en arcade spellen. Hiervan is er telkens maar één te vinden in het level.

Hoewel Pile up! als solo game al voor voldoende plezier kan zorgen, is het spel eigenlijk bedoeld om als (couch) co-op game te spelen. Je hebt de mogelijkheid om met maximaal vier spelers tegelijkertijd de wereld van Pile up! te verkennen. Naast het spelen van de levels kun je het ook tegen elkaar opnemen in de arcade games of met een potje voet- en basketbal. Deze laatste spellen zijn gewoon in de levelhub te vinden en hiervoor hoef je ook geen verdere collectables te verzamelen.

Grafisch ziet de game er goed uit. De gehele game beschikt over een ware karton-look die je ook echt het idee moet geven dat de volledige wereld uit karton is gesneden. Verder zijn bruikbare objecten altijd aangeven in specifieke kleuren, waardoor je er al snel achter komt waar iets speciaals te vinden is.

Wanneer je als beginnende/jonge gamer op zoekt bent naar een leuke platformer om het spelen met een controller onder de knie te krijgen, heb je met Pile up! een goede startgame te pakken. Ook de ervaren gamer kan genoeg voldoening uit Pile up! halen wanneer deze op zoek is naar een ontspannende game of juist een leuke, simpele game om samen met anderen gezellig op de bank te spelen. Door de makkelijke story levels en de uitdagende extra levels hoeft geen enkele gamer zich te vervelen met deze game. Deze doos verdient dat ook een mooie zichtbare plek in je verzameling!