• Stefan

Psychonauts 2 - Review

Bijgewerkt op: aug 25

Ken je dat gevoel, dat je zo'n enorme hoofdpijn hebt, dat het lijkt alsof er iemand in je hoofd aan het huishouden is? Of juist dat je van het ene op het andere moment van gedachten verandert, zonder daar een logische verklaring voor te hebben? Dan zou het zomaar kunnen dat je gedachten zijn binnen gedrongen door een Psychonaut! Een soort van geheim agent die letterlijk je gedachten binnendringt voor informatie is precies waar Psychonauts 2 om draait. Is dit echter een game die in je gedachten blijft hangen of zal hij eerder in een donker hoekje verstopt worden?

In Psychonauts 2 volg je wederom het personage Raz (Razputin) Aquato. Deel 2 is een direct vervolg op het eerste deel en het begin van het verhaal speelt zich daardoor ook af in het vliegtuig, op weg naar The Motherlobe.


Voor degenen die deel 1 niet gespeeld hebben, is er binnen het spel een korte samenvatting beschikbaar. Zodoende kom je erachter dat de directeur van de Psychonauts ontvoerd en ondertussen ook weer gered was. Aan jou is het de taak om het brein van de ontvoerder in te gaan en te onderzoeken hoe dit gelukt is en wie hem heeft geholpen om de uiteindelijke slechterik uit de game te kunnen vinden.

Het begin plaatst je in een ware hel voor degenen met een fobie voor tandartsen en alles wat ook maar een beetje met tanden te maken heeft. De eerste gedachten die je binnendringt zijn namelijk die van een soort (sadistische) tandarts en de wanden van kamers bestaan daardoor soms zelfs uit delen van een gebit. De waarschuwing die Psychonauts 2 voor het starten van het spel geeft, is daarom ook zeker belangrijk om door te lezen.


Psychonauts 2 speelt zich namelijk voor een groot deel af in het brein van personages, hierin worden veelal op een luchtige manier mentale aandoeningen zoals verslavingen, PTSS, paniekaanvallen, angsten en waanbeelden neergezet. Mocht je dus last hebben van één van de genoemde dingen in de waarschuwing, dan kan het voorkomen dat je je op bepaalde momenten ongemakkelijk voelt. Wel moet ik eerlijk toegeven dat Double Fine Productions deze mentale aandoeningen op een zeer kunstzinnige manier heeft vertegenwoordigd en daardoor elk brein een waar spektakel voor het oog is om doorheen te lopen.

Binnen Psychonauts 2 werk je met een ranking systeem. Raz begint zijn tijd als stagiair binnen de Motherlobe en hoe meer punten hij binnenhaalt, des te hoger zijn Intern rank is. Hiermee kan hij meer van zijn vaardigheden upgraden. Deze Intern rank kan op een aantal manieren verhoogd worden. Door het verzamelen van psi-cores en psi-cards, het verzamelen van figments, het voltooien van zowel optionele als main missions en het vinden en labels van emotionele bagage. De psi-cores en psi-cards vind je in de normale wereld, terwijl de figments en de emotionele bagage van personen juist alleen in het brein te vinden zijn. Dit zijn ook meteen de collectables die de game je te bieden heeft en geloof me; het zijn er heel wat!


Het platformgedeelte van Psychonauts 2 is tamelijk uitgebreid. Zo moet Raz zijn psychische krachten op alle mogelijke manieren gebruiken om zich een weg door de gebieden heen te zweven, lanceren en te springen. Vaak is het ook zo dat er in een level gebieden zijn die alleen maar bereikt kunnen worden met een bepaalde vaardigheid of zelfs een upgrade van een vaardigheid. Om uiteindelijk alles te kunnen verzamelen en de game 100% uit te spelen moet je sommige gebieden en zelfs gedachten van anderen op latere momenten nogmaals betreden. Voor het verhaal zelf heb je deze upgrades echter niet nodig, aangezien je deze ten allen tijden met de beschikbare basis skills kan doorlopen.

Het platformen zelf blijft door de toevoeging van de psychische vaardigheden heerlijk afwisselen. Soms is er meer dan één manier om ergens te komen. Op andere momenten is het een ware puzzel om een bepaald gebied te bereiken, maar als het dan eenmaal gelukt is, geeft het ook zeker een gevoel van voldoening! Het enige nadeel aan het verkennen van de gebieden is dat Psychonauts 2 geen gebruik maakt van een kaart. Hierdoor is het vaak moeilijk om erachter te komen waar een bepaald gebied voor je volgende missie ligt, iets wat hierdoor dus ook soms met trial en error opgelost moet worden.


Verder beschikt Psychonauts 2 ook over verschillende gevechten met wezens die in iemands brein kunnen huishouden. Zo kom je bijvoorbeeld Censors (zij verwijderen alles wat niet in het brein thuishoort) en Bad Ideas (wezens die bomen afvuren) tegen. Elk wezen heeft zijn eigen aanvallen en zwakke plekken, maar de wezens kunnen ook elkaar raken. Dit alles zorgt ervoor dat de gevechten elke keer dynamisch zijn en je goed zal moeten timen wanneer je aanvalt of juist ontwijkt en welke psychische vaardigheid je tegen bepaalde wezens gaat gebruiken.

Psychonauts 2 biedt je een negental vaardigheden die je zowel binnen als buiten de combat kan inzetten. Zo kun je met Pyrokinesis vijanden in brand zetten, maar je kan het ook gebruiken om bijvoorbeeld schilderijen af te branden (die soms zelfs een geheime doorgang verhullen!). Elk van deze vaardigheden kan vier maal geüpgraded worden en kunnen nog bijkomende speciale effecten krijgen door het gebruiken van zogenaamde pins. Deze pins hebben soms alleen visuele effecten, maar kunnen juist ook de aanval zelf aanpassen, waardoor bijvoorbeeld je psi-shot niet meer dodelijk is voor vijanden.


Op grafisch gebied is Psychonauts 2 een waar spektakel voor het oog. In de gedachten van anderen kom je bijvoorbeeld in complete casino's vol lichteffecten terecht en binnen de normale wereld waan je je tussen immens grote gebouwen, high-tech binnenplaatsen en zelfs kampeerterreinen met omgekeerde watervallen. Kortom, Psychonauts 2 heeft genoeg adembenemende omgevingen te bieden die zeker een aanvulling zijn op het psychische karakter van de game.

De soundtrack is eveneens een geweldige toevoeging. De soundtrack die afspeelt gedurende de game heeft mij de hele tijd het gevoel gegeven alsof ik in een jaren '80 spionagefilm ben beland. Het gevoel dat gecreëerd wordt door de muziek past er dan ook mooi bij, aangezien de Psychonauts een soort geheim agentschap zijn die door middel van het binnendringen van gedachten de wereld proberen te redden.


Conclusie

Al met al biedt Psychonauts een bijna perfect totaalplaatje van graphics, gameplay en audio aan. Wanneer je van platformers en adventure games houdt, mag je deze game eigenlijk niet missen. Het verhaal is sterk, er is genoeg te ontdekken en het geheel is afwisselend genoeg om je uren vol speelplezier te bieden zonder dat het gaat vervelen. Het enige nadeel wat ik dan ook bij Psychonauts 2 heb kunnen vinden, is het ontbreken van een kaart waarop aangegeven wordt waar bepaalde gebieden in de game liggen. Voor de rest kan ik alleen maar lof spreken over deze game.


Score: 98/100

Game is beschikbaar gesteld door Microsoft/Xbox.


Recente blogposts

Alles weergeven