Puyo Puyo Tetris 2 - Review

Bijgewerkt op: jan 18

Iedereen die deze review leest, is waarschijnlijk bekend met de ultieme klassieker Tetris. Een puzzelgame waarbij je blokken in elkaar moet schuiven om volledige rijen te leggen. Hoe meer rijen je (tegelijk) weet te leggen, hoe meer punten je verzamelt. De blokken vallen echter steeds sneller naar beneden, dus je moet van goede huize komen om het tempo bij te benen.

Puyo Puyo daarentegen? Die zal wat minder bekend zijn. Het principe is vrijwel hetzelfde. Puyo's zijn gekleurende wezentjes en die net als de Tetris blokken een veld in zakken. Vier gekleurde Puyo's die elkaar raken (diagonaal telt dus niet) leveren punten op. Vooral de combo's van meerdere viertallen leveren flinke punten op.

In Puyo Puyo Tetris 2 worden na het origineel Puyo Puyo Tetris, de twee puzzelwerelden weer met elkaar verweven. Dit wordt duidelijk in de adventure mode, wat de storymode van de game is. Het bestaat uit zo'n 90 levels die variëren in moeilijkheidsgraad, waarbij je switcht tussen de twee speelstijlen. Hier en daar is het behoorlijk uitdagend, maar gelukkig kun je skippen en later opnieuw proberen als je vaardigheden zijn verbeterd.

Uiteindelijk kun je in elk level maximaal drie sterren verdienen als beoordeling, aan de hand van hoe goed je hebt gespeeld. Hier zit opnieuw een leuke uitdaging in, want bij een beoordeling van twee sterren merkte ik zelf dat ik opnieuw wilde proberen om de perfecte score binnen te harken.

Nou lijkt de gameplay van beide puzzelgames relatief simpel en wordt dit vooral bij Puyo Puyo versterkt door het schattige, gekleurde uiterlijk, maar laat je niet misleiden. De gameplay heeft behoorlijke diepgang en je moet echt bij de les blijven om het perfecte speelveld te verkrijgen.

Gelukkig krijg je in de gamemode lessons de kans om voor elke speelstijl een soort tutorial door te lopen. Deze oefeningen zijn gerangschikt op moeilijkheidsgraad, dus zelfs een ervaren speler kan hier nog even spieken hoe je ook al weer de perfecte kleuren- of blokkencombinatie verkrijgt. Dit maakt het ook voor nieuwkomers prima integreren.

Ten opzichte van zijn voorganger, heeft Puyo Puyo Tetris 2 een nieuwe gamemode, die skill battle heet. In deze gamemode gaat het om het aanvallen van je tegenstander zijn HP. Degene die het eerste zijn HP kwijt is, verliest de game. Gedurende de game kun je item cards verdienen, die zorgen voor speciale skills en abilities en je daarmee een groot voordeel geven.

Naast redelijk vanzelfsprekende gamemodes zoals versus (waarbij je speelt tegen een tegenstander om de meeste punten) en de endurance mode (waarbij je speelt zolang je het volhoudt), is swap game erg leuk. Hierbij wordt elke 20 seconden gewisseld van speelbord. Zo speel je eigenlijk Puyo Puyo en Tetris tegelijk, maar apart van elkaar. Verlies je op één van beide velden, dan verlies je de game.

In de fusion gamemode komt echt alles bij elkaar, Tetromino en Puyo's. Hiervoor is dus behoorlijk wat vaardigheid nodig om het overzicht te behouden en vooruit te denken wat er gebeurt bij welke handeling. Eigenlijk lijkt het in dat opzicht op schaken, hoe meer je vooruit kunt kijken en denken, hoe meer punten je kunt behalen.

Al met al levert Puyo Puyo Tetris 2 voor de liefhebber flink wat uurtjes vermaak op. Maar brengt het wat nieuws ten opzichte van zijn voorganger? Mwah, geen grote zaken. Het blijft op het gebied van gameplay echter wel goed overeind staan.

Puyo Puyo Tetris 2 brengt twee uitdagende puzzelwerelden bij elkaar en die combi lijkt misschien vooraf vreemd, maar werkt best goed. Vandaar dat er voor de ontwikkelaars genoeg ruimte leek voor een tweede deel. Hoewel er geen spectaculaire nieuwe onderdelen in zitten op de nieuwe game mode na, biedt de game voldoende vertier en uitdaging. Zowel nieuwkomers als experts hebben genoeg om mee uit de voeten te kunnen. Mocht er ooit een derde deel in de maak komen, dan hoop ik wel op wat meer innovatie.