Rainbow Six Extraction - Review

Bijgewerkt op: 20 jan.

Het Outbreak event in New Mexico uit Operation Chimera (Rainbow Six Siege) heeft blijkbaar meer gevolgen gehad dan men aanvankelijk had gedacht. Tijdens dit event is er een ongeïdentificeerde Russische Soyuz capsule neergestort, die een epidemie heeft veroorzaakt. Nu, in Extraction, komt deze parasiet ook op meer plekken tevoorschijn.

Het REACT team (Rainbow Exogenous Analysis and Containment Team) dat is opgericht na Outbreak om toekomstige gebeurtenissen te bestrijden, moet dus aan de bak! Niet alleen om de epidemie in te dammen en de parasiet te vernietigen, maar ook om data te verzamelen.

De parasiet heeft zich inmiddels over meerdere gebieden weten te verspreiden, namelijk New York, San Francisco en Alaska. Truth or Consequences zit er natuurlijk ook in, dit was namelijk Ground Zero van de epidemie. Elk gebied heeft drie maps. Er zijn dus in totaal 12 verschillende speelvelden. Je kunt per regio voor quick play kiezen, waardoor je één van de drie maps voorgeschoteld krijgt. Je kunt echter ook voor een algemene quick play kiezen en dan wordt er uit alle regio's gekozen.

Let wel op! Want niet elke regio is even gemakkelijk. Zo is New York de makkelijkste, San Francisco iets lastiger, Alaska nog lastiger en Truth or Consequences is de lastigste in de base game. Als je toevallig zelf al een team van drie personen hebt, wat het maximaal aantal spelers is, dan kun je ook zelf een specifiek startpunt kiezen in een regio. Daarmee bepaal je zelf de moeilijkheidsgraad. Hoe moeilijker, hoe meer XP je kunt verdienen. De parasiet heeft echter ook meer kans om te muteren als je de moeilijkheid opschroeft. Er zijn in totaal zeven mutaties die voor kunnen komen.

Naast deze vier regio's, zijn er ook nog twee andere game modes te selecteren. Een van deze modes omvat tijdelijke events. Zo heb ik voor deze review Wall-To-Wall gespeeld. Dit is een combat mode waarin je de parasiet moet stabiliseren tijdens een abnormale stress fase. Om van zone naar zone te gaan, moet je eerst een airlock unlocken met behulp van een security station, die je voor een bepaalde tijd moet verdedigen. Het aantal Archæan (de vijanden waar je tegen vecht) is aanzienlijk groter in deze mode. Ze worden daarnaast elke fase sterker en sterker.

Natuurlijk is Wall-To-Wall slechts één voorbeeld uit de events die langskomen. Zo heb je bijvoorbeeld nog 'Kick The Anthill' waarin je gebieden gebarricadeerd hebt, die omringd worden met abberant nests. Je moet deze zo veel als mogelijk wegruimen om te slagen. Hiernaast heb je ook nog multi-week 'Crisis Events', waarin de parasiet zich buiten proportie heeft gemuteerd en een compleet nieuwe bedreiging vormt. Vlak na release wordt ook nog 'Spillover' geïntroduceerd, wat een aantal unieke Crisis Events omvat die gedurende het jaar beschikbaar gesteld worden. Meer info hierover volgt nog vanuit Ubisoft.

De andere mode heet 'Maelstrom Protocol'. Dit is de Ranked PVE mode van Rainbow Six Extraction, die als end game mode gezien kan worden. Je speelt deze mode vrij op het moment dat je level 16 bent. In tegenstelling tot de basis modes, waarin je elke keer maar drie objectives hebt, heb je er in deze mode maar liefst negen! Per drie objectives wordt de moeilijkheidsgraad een stukje opgeschroefd. Je moet alle objectives voltooien voor je verder kunt naar de volgende zone. Het is echt een uitdaging om deze mode te voltooien, maar je wordt wel beloond met speciale items. De missie/omgeving wisselt van week tot week.

Rainbow Six Extraction is, zoals je misschien al dacht, een online PVE (Player Vs. Environment) game. Het gaat puur om het samen (of solo) voltooien van objectives tijdens een run. Voor elke kill, objective, revive, et cetera krijg je XP, waarmee niet alleen je operator in level omhoog gaat, maar ook je algemene progression. Natuurlijk krijg je meer XP als je alle objectives voltooit en het met alle spelers tot het einde weet te redden. Levend of K.O. maakt in deze niet uit. Er zijn in totaal 18 operators, waarvan je er 9 eerst moet vrijspelen. Door in level omhoog te gaan en 'studies' te voltooien, speel je ook steeds meer wapens en skins vrij.

Mocht het je toch te heet onder de voeten worden? Dan kun je tussentijds extracten en krijg je alleen XP voor hetgeen je hebt voltooid. Zorg er wel voor dat je dan in de extraction zone staat. Zo niet, dan raakt je operator MIA (missing in action) en moet je hem in een andere run bevrijden. Je verliest dan een flinke hap XP tot je hem teruggehaald hebt. Dit gebeurt overigens ook als je buiten de airlock staat bij het wisselen van zone, als je dood gaat en je teamgenoten je niet redden en als iedereen dood gaat. Na een run kan het ook zijn dat je operator op inactief gezet wordt, als hij te veel schade heeft opgelopen. Je moet dan met andere operators verder tot hij genezen is.

Wordt dat niet saai dan, om steeds alleen maar objectives te doen? Ja en nee (of jein hoe we dat hier zeggen). Er zijn namelijk best wel wat verschillende objectives om te voltooien. Ik ga ze niet allemaal uitleggen, maar het zijn in totaal 13 verschillende objectives die je tegen kunt komen. Elke run is daarnaast anders, ook het punt waar je start. Er is echter één objective die een beetje opvalt tussen de rest en die alleen maar voorkomt als je op de 'cautious' moeilijkheid of hoger speelt. Het gaat hier om de 'Gateway Singularity', waarin je via een portaal naar een zwaar geïnfesteerd gebied wordt geteleporteerd als het ware. Hierin moet je het opnemen tegen een Protean. Dit is een vrijwel exacte kopie van één van de operators Smoke, Sledge of Alibi, maar dan in parasietvorm en een stuk sterker dan de normale Archæans die je in het spel tegenkomt.

Gelukkig hoef je niet alleen te vertrouwen op je primary en secondary wapen. Elke operator beschikt namelijk over zijn eigen unieke vaardigheid, zoals gasgranaten of een tijdelijke cloak die je onzichtbaar maakt. Dit is voor Rainbow Six Siege spelers geen verrassing, aangezien het om dezelfde operators en vaardigheden gaat. Verder beschik je ook over versterkingen, explosieven en 'React Tech'. Naar mate je in level stijgt, speel je meer van deze voorwerpen vrij en kun je steeds weer een andere speelwijze proberen om tot het einde van een run te komen.

Op gebied van de Rainbow Six Extraction graphics, heb ik eigenlijk weinig op of aan te merken. Ze zijn gewoon prima en vergelijkbaar met de hedendaagse (Vulkan) graphics van Siege. Ubisoft staat er echter om bekend dat ze door de jaren heen nog aan de graphics te werken, dus ik heb zo'n vermoeden dat er over enige tijd een soortgelijke grafische 'update' uitkomt. Op de Series X houden ze op dit moment in elk geval 4K met 60fps aan en op de Series S draait de game op maximaal 1440p met 60fps. Op de oude Xbox One consoles (dus ook de Xbox One X) zal de game op 1080p met 30fps draaien.

De audio is van gemiddeld niveau en ik ben tijdens het spelen geen rare bugs tegengekomen, in ruim 15 uur speeltijd. Wel ben ik één bug tegengekomen waarbij een personage van een medespeler constant bleef hoesten bij lage health door een gaswolk. Dit is niet game brekend, maar wel knap irritant voor zowel de speler zelf als de medespelers die in de buurt staan. Verder is het vrij irritant dat je in game niet de balans tussen game en voice chat kunt wijzigen, vooral omdat het hier om een tactische game gaat, waarin communicatie ontzettend belangrijk is.

Rainbow Six Extraction is de nieuwste game in het Rainbow Six universum, die direct inhaakt op het Outbreak Event uit de Rainbow Six Siege Operation Chimera content. Met een ruime keuze aan operators, maps en verschillende soorten objectives, game modes en challenges, is dit een game die je lang genoeg bezig weet te houden. Desondanks bestaat er een mogelijkheid dat het repetitief aan gaat voelen, want ondanks de verschillende objectives, blijft de core gameplay identiek. Zelf had ik eerlijk gezegd ook gedacht dat ik hier last van ging krijgen, maar na 15 uur spelen, zit er voor mij toch nog steeds plezier in. De game motiveert mij om steeds een stapje verder te gaan. Ook wordt de casual gamer iets meer uitgenodigd, gezien je hier enkel samen speelt tegen aliens, in plaats van dat je het ook nog eens op moet nemen tegen andere spelers. Ben je een Game Pass (Ultimate) abonnee? Dan kun je de game ook nog eens gratis vanaf day one spelen zonder de game aan te schaffen!