• Foto van schrijverJolina

Ravenous Devils - Review

Aan de hand van de titel van deze game, kun je al weten dat je iets onheilspellends te wachten staat. Wat precies? Dat is niet gelijk duidelijk. Wat je niet verwacht, is dat Ravenous Devils een cooking simulator is. Het is alleen niet je gemiddelde brasserie. Er staat iets heel speciaals op de menukaart. Echter weten de gasten dit niet...

De inspiratie van Ravenous Devils komt uit de jaren 1800 van Sweeny Todd, een moordlustige kapper die zijn klanten op lugubere wijze bewerkte met zijn scheermessen en kapstoelen. De hele vibe daarvan, is bijna één op één overgenomen in Ravenous Devils, zowel in de verhaallijn als de context.

Ravenous Devils speelt zich af in Londen, vermoedelijk rond dezelfde periode. Het was sowieso al een donkere en gure tijd. De hoofdpersonen zijn Hildred en Percival, een koppel dat op zoek is naar de perfecte locatie voor hun 'bijzondere' business. Hildred runt een keuken, met een restaurant dat zich steeds verder uitbreid. Percival is een kleermaker, met bijzonder goede reputatie.

De unieke twist in dit geval, is dat ze de werkwijze van Sweeny Todd eigen hebben gemaakt. Je moet je voorstellen, dat een vers stuk vlees enorm veel kostte in die tijd. Als je een kwalitatief aanbod in je restaurant wil hebben, dan moet je creatief zijn. Hildred en Percival werken daarom als liefdeskoppel samen om de klanten van Percival te verwerken in de gerechten van Hildred...

Ja, dat lees je goed. De klanten die bij Percival binnen komen om hun maten op te laten meten, worden door zijn scherpe mes van het leven beroofd. Daarnaast neemt hij ook hun kleren van ze af, om ze op te lappen en vervolgens te verkopen als nieuw. Het lichaam? Dat gooit hij door een interne stortkoker, waardoor ze in de keuken in de kelder van het gebouw terecht komen. Daar worden ze door Hildred door de shredder gehaald, om ze vervolgens tot een heerlijk gerecht te verwerken in de oven. Wanneer de kookwekker af gaat, presenteert ze het gerecht in haar restaurant, dat zich één etage daarboven bevindt.

Het is een prachtige, goed geoliede machine op die manier, die creatief tot stand is gekomen. De game is hierdoor echter niet voor degenen met een zwakke maag, want los van de lugubere gerechten die er geserveerd worden, spat het bloed in het rond tijdens het verwerken.

Ook het vermalen van de lichamen is behoorlijk visueel uitgewerkt en wordt daarnaast begeleid met de nodige en bijpassende audiogeluiden. Het bloed vliegt dus rond (evenals de vliegen rondom de lijken) en je hoort de botten kraken. Hmmmm, krijgen jullie er ook zo'n honger van?!

Audiovisueel is deze game dus best behoorlijk, ook al gaat het slechts om een kleine indiegame, waarvan ik tot kort voor release zelfs nog nooit had gehoord. Het is best knap wat er met een klein budget is neergezet. Waar je wel aan ziet dat het om een kleine game gaat, is de animaties van de karakters. Hildred en Percival lopen soms behoorlijk houterig, evenals hun gasten.

Hier en daar zijn er wat kleine bugs te vinden. Bijvoorbeeld als Percival gelijk zijn privé gedeelte van de shop uitloopt, terwijl een klant juist binnen wil lopen om zijn maten op te laten meten. Het heeft bij mij enkele keren tot wat spastische bewegingen geleid. Dit zijn echter maar kleine puntjes van kritiek op dit vlak, want verder weet de game perfect de sfeer over te brengen. Vooral de heerlijke sarcastische en humoristische opmerkingen in de dialogen tussen Percival en Hildred zijn genieten.

Het verhaal en de context weten zich perfect te vermengen met de gameplay. Zoals gezegd is Ravenous Devils een cooking simulator. Je moet ten alle tijden het overzicht behouden van de verschillende lagen van het gebouw, waar Percival en Hildred hun eigen taken oppakken. Hoe meer klanten jouw kostuums kopen of smullen van je gerechten, hoe meer geld je verdient.

Dit geld kun je vervolgens spenderen aan upgrades en nieuwe items, waarmee je jouw business nog groter laat worden. Zo kun je meerdere workbenches kopen om meer ruimte te creëren voor de bewerking, of tafels en stoelen in je restaurant plaatsen, waardoor klanten ook aan een tafel kunnen bestellen in plaats van alleen iets af halen. Ook kun je de benodigde handelingen upgraden, zoals het sneller maken van de vleesverwerkingsmachines of de opbrengst van je activiteiten vergroten.

Door deze upgrades word je business dus groter en beter. Het betekent echter ook dat alles langzaam steeds wat complexer wordt. Je krijgt meer verschillende handelingen terwijl je ook meer verschillende acties moet ondernemen. Zo bouwt de gameplay zich langzaam op. Hoewel dit principe erg goed werkt, blijven de basishandelingen elke keer hetzelfde en beginnen ze hier en daar wat repetitief aan te voelen.

Hier en daar zit er nog een twist in de verhaallijn verwerkt, met bepaalde NPC's, maar jammer genoeg is dit niet zo goed en diep uitgewerkt. Hier had wat mij betreft wat meer in gezeten. Dat geldt ook voor de spanning van het ontdekt worden.

Zo moet je Percival op tijd het bloed op de grond laten opruimen, voordat de volgende klant binnenloopt. Soms staat er al een nieuwe klant voorin de winkel, terwijl het nog een grote, rode poel van bloed is. Maar dit lijkt niet veel uit te maken. Een klant knipperde niet eens met zijn ogen toen hij de achterkant van de winkel inliep terwijl Percival met een dweil aan de gang was. Een soort detectie- of gevaarmeter had nog wat extra spanning kunnen brengen wellicht.

Het is echter wel zo dat de context van de game leuk genoeg is om de verslavende factor te voelen en na een succesvolle dag met veel opbrengsten opnieuw je winkel te openen voor onwetende klanten.

Behalve de diepgang die wat mist in de verhaallijnen, is er nog een ander minpunt aan deze game. Op zich werkt de besturing prima met een controller. In elke etage van gebouw is er één specifiek karakter bezig, die als je met je cursusbalk iets aanklikt, automatisch het goede karakter zijn actie laat maken. Je kunt ook al de volgende actie aanklikken, maar het is niet altijd even duidelijk of dit heeft gewerkt.

Hierdoor maak je (zeker in de 'heat of the moment') snel een foutje door een keer te veel of te weinig te klikken en zo heb je voordat je het weet een leeg dienblad in de oven omdat het vlees er niet op lag. Dit kost ontzettend veel tijd en is best frustrerend, want hierdoor vervalt soms je overzicht. Het zou handig geweest zijn als er bijvoorbeeld net zoals bij The Sims een soort van chronologische actiebalk zichtbaar was, waarin je kon zien welke handelingen voor welk karakter op de planning staat.

Hoewel er voor Ravenous Devils absoluut verbeterpunten te benoemen zijn in zowel de gameplay als de verhaallijn, heb ik me ontzettend vermaakt met de lugubure, sarcastische humor. De game zit vol ranzigheid, die zowel visueel als op gebied van audio goed zijn vormgegeven. Zeker als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding (de game kost nog geen vijf euro!), is dit een zeer leuke indiegame als je houdt van een cooking simulator met een bijzonder smaakje.

Score: 78/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. Ravenous Devils is digitaal beschikbaar in de Store.