• Kenny

Return to Monkey Island - Review

Aaarrr mateys, how are my lovelys? Dat is toch het gevoel dat deze titel mij meteen brengt. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit een andere Monkey Island titel gespeeld heb. Deze is dus mijn vuurdoop. Het spel komt van Terrible Toybox, een ontwikkelaar die oude Lucasarts terug wil uitbrengen. Ik kan hiervoor alleen maar gelukkig zijn en wachten op Star Wars.

In Return to Monkey Island, begin je als Boybrush, de zoon van Guybrush. Daar moet je wat rare dingen mee doen. Een beetje kattenkwaad uithalen, zeg maar. Zo moet je aan scurvydog geraken, onze soort hotdog maar dan vuiler. Ook moet je een koppel gaan lastigvallen. Daarna begint het verhaal echt, met Guybrush Threepwood in de hoofdrol. Elaine Marley, de vrouw van Guybrush komt ook meer aan bod dan je verwacht en ook de nieuwe piratenleiders en natuurlijk Lechuck komen ook aan bod. Je begint herinneringen op te halen aan je tijd van je quest naar het geheim van Monkey Island, met je zoon aan je zijde. Dit natuurlijk als eerste, je bent immers een piraat, nietwaar? Tenslotte is het tijd om het natte sop te trotseren. Wel, uiteindelijk toch, na wat voorbereidende missies.

Het speelt zich allemaal af ten tijde dat de piraten groot waren, de schrik van de zee. Wederom, ik heb geen ervaring met de voorgaande delen, maar dit is niet per se nodig om het te kunnen volgen, aangezien je een kleine herinnering krijgt. Je hebt trouwens ook een casual mode, voor mensen die het verhaal liever volgen en niet zozeer bezig willen zijn met de puzzels die in de game verwerkt zitten.

De puzzels, zoals hierboven benoemd, zijn niet al te moeilijk gemaakt. Beetje vreemd voor een puzzelgame/point-and-click game, maar hierdoor wel heel toegankelijk voor iedereen die het wil spelen. Waar ik het wel moeilijk mee had, waren de trivia kaarten, aangezien deze over deel 1 gingen. Kleine misser van mij uitgaande. Deze zijn gewoon op te rapen op de grond of tafel. Eender waar eigenlijk en ik heb er zeker laten liggen, dus een tweede playthrough is nodig als je ze allemaal wilt hebben. En tenslotte de humor, ik was meer aan te lachen met deze game dan met een gemiddelde comedyfilm. Ik zou zeggen, laat maar komen Terrible Toybox.

Gameplay-gewijs heb je enkel de regular A,B,X,Y-buttons nodig, wat ik zeker niet erg vind. Ik hou wel van games die het simpel houden qua besturing en het is immers een point-en-click systeem. Natuurlijk, zoals geregeld terugkomt in mijn reviews, vergeet ik altijd dat het simpel is en drukte ik dus toch meestal de triggers in.

De graphics, mijn stokpaardje meestal, tellen hier niet mee vind ik. Zijn ze top? Zeker niet. Passen ze hier bij deze game? Dat antwoord is 100% ja. Bij dit soort games moeten de graphics niet perse geweldig zijn, toch? Het is tenslotte een 2D game. Ik heb deze game gespeeld op de Xbox Series X en weinig technische mankementen kunnen ontdekken.

De cutscenes zijn wel genieten, ook al is het 2D. Ze zijn best mooi, zowel die in het licht als die in het donker. Ook de muziek vind ik geweldig, zeker heel gepast. Lekker meeslepend vind ik, niet storend. Ook hier had ik een goed gevoel bij en ik zit het dagen na het spelen nog te hummen in mezelf.

Return to Monkey Island is een topgame, die mij bijna van begin tot einde vast heeft kunnen houden. En dit zonder de voorgaande titel gespeeld te hebben! Dit ga ik uiteraard wel nog doen na een wonderlijke ervaring met deze game. Zoals gezegd, was dit mijn eerste game van de reeks. Als dit voor jou ook zo is, dan kan het zijn dat je kleine referenties en dergelijk mist natuurlijk. De humor en eenvoudigheid van de besturing zijn de grootste pluspunten voor mij. Buiten het feit dat deze titel gewoon gratis te spelen is met Xbox Game Pass natuurlijk!