Rustler - Review

Ik ben zo iemand die, bij de vraag of iemand een game wil reviewen, meestal wel ja zegt zonder überhaupt te weten om wat voor game het gaat. Rustler was ook zo'n gevalletje en ik kwam pas bij het opstarten tot de ontdekking dat het hier om een game gaat die heel veel weg heeft van GTA en GTA2, maar dan in een Middeleeuws jasje. Maar is hij ook zo succesvol als deze GTA games? Let's find out.

Zoals je misschien al denkt, is Rustler een open-world game die echt heel veel weg heeft van die eerste twee GTA games, maar dan volledig Middeleeuws. Je speelt als 'Guy', een arme sloeber die klusjes opknapt voor zijn baas en zich graag hogerop wil werken tot noble om mee te kunnen doen aan het 'Grand Tournament'. Alleen is een noble worden niet zo makkelijk... Gelukkig kent je 'Buddy' een bard, die weer iemand anders kent, die toevallig in staat is om valse documenten te maken. Goedkoop is het helaas niet.

Om het geld voor die documenten bij elkaar te verzamelen, moet je klusjes opknappen voor verschillende mensen. Zo krijg je echt de meest uiteenlopende opdrachten voorgeschoteld, waaronder je verkleden als magere hein om mensen te laten schrikken. Op deze manier verzamel je niet alleen geld, maar veroorzaak je ook de nodige chaos onder de mensen en moet je geregeld van de middeleeuwse politie ter paard (met zwaailicht en al) ontsnappen.

Nu zijn er nog veel meer raakvlakken met GTA, zoals de mogelijkheid om je paard een andere kleur te geven in een 'Pimp A Horse' of constant boeren en scheten laten. Er zijn ook raakvlakken met andere dingen. Zo haalt de humor in Rustler veel inspiratie uit Monty Python en The Office. Dit is wel humor die je een beetje moet liggen en zelfs dan ligt het er soms wel heel dik bovenop. Hiernaast fungeren de bards in het spel een beetje als je mobiele radio, want een paard heeft natuurlijk geen cd drive waar jij je favoriete mix tape mee af kunt spelen. Je kunt de bards zelfs betalen om met je mee te gaan zodat je muziek hebt als je achterop je paard zit. Ben je het liedje beu? Dan mep je de bard gewoon even met je vuist en hij wisselt van liedje. Misschien gaat hij zelfs voor je beatboxen.

Wat betreft de gameplay zijn er gelukkig wel verbeteringen ten opzichte van die oude GTA games. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om aanvallen te blokken en pareren. Voor de rest is het eigenlijk stupid simple en kun je jouw personage een beetje upgraden met een kleine skill tree. Hiervoor heb je hoefijzers nodig, die je onder andere verdient met het voltooien van quests, maar ze zijn ook hier en daar te vinden, net zoals musical notes.

Helaas is Rustler geen game die foutloos is, buiten de (soms slechte) humor die er een beetje dik bovenop ligt. Zo zitten er toch wel wat foutjes in de mechanics. Ik had bijvoorbeeld heel vaak dat ik met mijn paard vast zat tussen een aantal objecten terwijl ik ze niet kapot kon maken omdat ik niet genoeg vaart had. Ik heb zelfs eens gehad dat de game gewoon uit het niks crashte, terwijl deze totaal niet veeleisend is en mijn console gewoon open en bloot staat. Verder is het verhaal niet heel diepgaand en zijn de taken die je uit moet voeren veelal het zelfde, of voelen ze in elk geval hetzelfde aan. Het is allemaal gewoon een beetje basaal om het even plat te zeggen.

Ook voelt de wereld een beetje leeg aan. Er zijn maar heel weinig mensen die over de straten lopen en rijden met hun paarden. De verhouding tussen politie en het gewone volk lijkt een beetje uit balans, want ik kwam in verhouding best veel politie tegen. Wat me meteen op het punt brengt dat je de politie bijna niet kwijt weet te raken, maar ze doen je ook niks op het paard als je weer ergens vast zit. Ik kon altijd op mijn gemak achteruit lopen en weer wegrennen naar de 'Pimp A Horse', want dan ben je direct je heat kwijt, ondanks dat ze je er in zien lopen...

Echt klagen mag ik niet. Rustler is gewoon leuk en houd je zeker wel een paar uur bezig met een aantal (slechte) verwijzingen naar Monty Python en (side) quests. De graphics zijn ook zeker niet slecht. Wat betreft de mechanics had er zeker meer aandacht aan de game besteed mogen worden. Het is dan wel geen full price game met een prijskaartje van €29,99 in de store, ik vind het stiekem toch net een tientje te duur aangezien het verhaal ook niet echt diepgaand is en de gameplay veelal hetzelfde is. Er was voor mijn gevoel in elk geval meer uit te halen geweest.

Game beschikbaar gesteld door de uitgever.