Saints Row - Hands-off Preview

Het is ondertussen alweer bijna een jaar geleden dat de reboot van het Saints Row franchise werd aangekondigd. Met een releasedate van 23 augustus die langzaam dichterbij komt, ontvingen we een uitnodiging van Volition voor een (digitale) hands-off preview. Hierin werden we niet alleen getrakteerd op een gameplayvideo van bijna 45 minuten, maar ook op een exclusief interview met twee van de ontwikkelaars. Daar laten we jullie natuurlijk met alle plezier van meegenieten!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de nieuwe Saints Row is een volledige reboot. Dit betekent dat je niet alleen in een nieuwe stad speelt, maar ook dat je niet meer te maken krijgt met personages uit de vorige games. Wel kunnen er, wanneer je goed kijkt, easter eggs te vinden zijn, die verwijzen naar gebeurtenissen en personages uit de vorige games.

Dit keer speelt Saints Row zich af in Santo Ileso, een stad die vooral zijn inspiratie heeft getrokken uit Zuid-Amerika. Zo zijn er twee immense woestijnen te vinden en is er verder genoeg Mexicaans georiënteerde bouwstijl te vinden. Santo Ileso is onderverdeeld in negen verschillende districten met elk hun eigen geschiedenis en stijl. Vergeleken met Stillwater en Steelport is deze stad in ieder geval gigantisch! Leuk weetje over de geschiedenis: Santo Ileso is een volledig fictieve stad, waar de ontwikkelaars zo ongeveer vijf eeuwen aan geschiedenis voor hebben geschreven om bijvoorbeeld belangrijke gebouwen een naam te kunnen geven. Deze achtergrond informatie vind je helaas niet volledig terug in de game.

Nu hoor ik je al denken: heel leuk dat Santo Ileso zo immens groot is, maar hoe wordt ervoor gezorgd dat dit niet een of andere saaie en lege stad wordt? Het antwoord is redelijk simpel. Binnen Santo Ileso zijn er verschillende random events te vinden om je aandacht een beetje af te leiden en de wereld levendig te laten voelen. Zo kan er opeens een geldwagen bij een gebouw staan die je kan beroven, krijgt iemand een boete voor te snel rijden of staat er een bandje gezellig muziek te maken. Het kan dus voorkomen dat iemand een volledige serenade krijgt bij zijn boete. Als laatste zijn er ook nog side hustles te vinden, een soort side missions die telkens na main missions vrijgespeeld worden.

Wat betreft het verhaal gaat Saints Row terug naar zijn roots. Van deel 2 welteverstaan, maar dan wel met de wat meer over-the-top humor van deel 3. Eigenlijk een soort hybride vorm waarin je het beste van beide werelden krijgt. In dit deel speel je eindelijk weer eens de echte underdog. De Saints bestaan namelijk nog niet in Santo Ileso, maar worden juist opgericht door jou en drie kamergenoten die elk uit één van de drie bendes komen die over Santo Ileso heersen. Samen gaan jullie ervoor om het criminele circuit van Santo Ileso over te nemen en zodoende je geld (en eindelijk je appartement) te kunnen betalen.

Verder brengt de game ook nog een aantal nieuwe mechanics en features met zich mee. Zo kun je jouw auto bijvoorbeeld upgraden met een schietstoel of juist een upgrade vrijspelen waarmee je objecten aan je auto vast kunt maken om het daarna als een ware sloopkogel te gebruiken tijdens het rijden. Alle upgrades zijn los van het verhaal vrij te spelen door bepaalde uitdagingen met het betreffende voertuig of wapen uit te voeren. Zo is het dus helemaal aan jezelf of je verder gaat met het verhaal of juist lekker op je gemak de verschillende uitdagingen gaat voltooien.

Ook zijn er een aantal mechanics toegevoegd in de nieuwe Saints Row game. Zo is het nu mogelijk om daadwerkelijk te vehicle surfen en jezelf op het dak van de auto neer te gooien om vanaf daar op eventuele achtervolgers te schieten. Wanneer je achter het stuur zit, kun je ook gebruik maken van sideswiping. Dit is een nieuwe manier om vehicle combat aan te gaan en hierbij bots je op een speciale manier tegen de andere auto op om deze vervolgens een spinbeweging te laten maken. Ideaal voor die achtervolgende agenten!

Cribs zal je in deze Saints Row game niet meer terugvinden. In plaats hiervan heb je een hoofdkwartier dat je volledig kan aanpassen (op verschillende nodes kan je bijvoorbeeld collectibles plaatsen) en waar je zelfs naartoe kunt fast travelen. Naast het hoofdkwartier kun je criminal ventures vrijspelen. Dit zijn gebouwen die je bonussen geven aan de hand van hun level. Ook geven deze gebouwen je weer de bonusmissies zoals insurance fraud en mayhem.

Ook zal deze Saints Row game weer een co-op functie hebben. Het gaat hierbij om een untethered co-op. Je hoeft dus niet bij elkaar te blijven, maar kan rustig allebei in een volledig ander gebied van Santo Ileso zijn. Helaas is het door deze mogelijkheid performance-technisch te zwaar voor de consoles om een optie als couch co-op mogelijk te maken. Wel kunnen spelers die online main missions hebben gespeeld er in hun eigen save voor kiezen de progressie van de co-op sessie over te nemen. Voortgang wordt op deze manier gelukkig dus wel behouden na je co-op sessie.

Als klap op de vuurpijl hebben wij ook nog een exclusief interview mogen houden met Jeremy Bernstein (Lead Writer Missions) en Danielle Benthien (UI Artist). Tijdens het interview kwam pas echt naar voren met hoeveel passie de ontwikkelaars van Saints Row aan de game werken, maar zeker ook over de game spreken! Mocht je door dit artikel extra nieuwsgierig zijn geworden naar de nieuwe Saints Row game, bekijk dan zeker onderstaande video met het interview. In de tussentijd ga ik in ieder geval al met veel plezier wachten op het moment dat de game daadwerkelijk in de schappen ligt!