Saints Row - Review

In mei mocht ik al kennis maken met de gameplay van Saints Row tijdens het hands-off event. Tijdens dit event heb ik zelfs nog een interview met twee developers van de game mogen houden. Mocht je dit gemist hebben, dan kun je hieronder het interview terugkijken.

Eerlijk is eerlijk, vanaf dat moment kon ik toch echt niet meer wachten op de reboot van Saints Row. Is Saints Row uiteindelijk ook al dat wachten waard geweest?

De reboot van Saints Row heeft zich helemaal losgekoppeld van Stillwater en Steelport. Enige buitenaardse invasies hebben zich gelukkig ook in deze reboot niet afgespeeld. Ditmaal neemt Saints Row je mee naar Santo Ileso. Hier zal je complete woestijnen tegenkomen, maar ook prachtige oases en stedelijke gebieden. Het ene moment waan je jezelf in een echt Western stadje om dan in de volgende wijk in een prachtige, moderne haven te belanden.

Niet alleen het gebied waar Saints Row zich afspeelt, is volledig veranderd. Ook het verhaal is compleet omgegooid. Kenners van de vorige Saints Row games zullen nog zeker verwijzingen tegenkomen met benamingen van de vorige games (zoals Rim Jobs dat nu Jim Robs heet). In dit verhaal volg je een viertal vrienden/kamergenoten, die eigenlijk de grootste moeite hebben om hun huur te betalen. Om dit toch mogelijk te maken zijn jij en twee van je andere kamergenoten lid geworden van de drie bendes die in Santo Ileso om de macht strijden.

Eén van je kamergenoten is lid geworden van Los Panteros. Binnen deze bende vind je eigenlijk vooral spierbundels met een grote liefde voor auto's. Wanneer je tegen deze bende vecht, zal je dan ook vaak genoeg bestookt worden met Molotovs of zelfs met raketwerpers. Een andere kamergenoot heeft ervoor gekozen om lid te worden van de Idols. Dit is een bende die vooral anarchie en chaos hoog in het vaandel heeft staan. Met hun met leds verlichte pakjes willen ze graag de grote bedrijven aanpakken om zo het kapitalisme te bestrijden (maar 99% van de tijd nemen ze ook genoegen met de gewone mens). Als laatste ben je zelf lid geworden van Marshall. Marshall is niet per definitie een bende, maar meer een hypermodern huurlingenbedrijf. Je eerste paar missies draaien vooral om je tijd bij Marshall.

Uiteindelijk gaat één van je grotere klussen voor Marshall volledig mis, waardoor je ontslagen wordt. Sterker nog; je vrienden zijn ook uit hun bendes gegooid, waardoor niemand meer voor de huur kan zorgen. Om dit op te lossen, beginnen jullie samen jullie eigen criminele rijk en zo zijn uiteindelijk de Saints wedergeboren. Je claimt ook in deze game weer een kerk als hoofdkwartier en langzaam maar zeker kun je zowel je rijk als je kerk verder upgraden door het voltooien van missies.

Het doel van de game is uiteindelijk om in elk territorium één van je criminele bedrijven neer te zetten. Hier kan je de gekste dingen voor bedenken. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om ergens een groot hoofdkwartier voor LARP sessies te plaatsen of misschien wil je liever midden in de stad een verwerkingscentrale voor chemisch afval plaatsen? In het begin heb je maar de keuze uit een paar criminele bedrijven, maar gaandeweg (nadat je meer missies voltooid) speel je steeds meer van deze gebouwen vrij. Wanneer je alle missies voor deze gebouwen voltooit, krijg je tamelijk wat geld per uur erbij, waarmee je weer nieuwe wapens, kleding, emotes en meer items kunt aanschaffen.

Over wapens gesproken; binnen Saints Row vind je een tamelijke verdeling tussen de wapens. Zo heb je de standaard moderne wapens die je kan aanschaffen, maar ook meer ouderwetse Western-achtige wapens. Verder is het mogelijk om wapens aan te schaffen die futuristischer zijn, zoals de wapens van Marshall. Wapens kun je drie keer upgraden om ze sterker te maken, maar daarnaast hebben ze ook een signature ability. Deze ability speel je vrij door bijvoorbeeld 20 dubbele kills met dat wapen te maken.

Ook auto's zijn in de game te verbeteren. Zo kun je als eerste de levensduur ervan upgraden, maar je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld nitro of Off-Road kits te installeren. Of wanneer je toch echt liever voor complete chaos gaat, kun je ook een sleepkabel erop monteren waardoor elk willekeurig object opeens in een sloopkogel achter je auto verandert. Dit laatste is ook zeker het proberen waard! Daarnaast is het nu mogelijk om als bijrijder op het dak van de rijdende auto te klimmen, om zo beter op je tegenstanders te kunnen schieten. Als laatste is er ook de nieuwe sideswipe ability waarmee je de vijandige auto extra hard met je zijkant van de weg kan rammen.

Naast de missies en criminele bedrijven is er nog genoeg te doen in Santo Ileso. Over de map zijn er ook nog een aantal side hustles verspreid. Side hustles zijn korte missies die je kan blijven herhalen voor onder andere geld van de bonus objectives. Zo heb je side hustles waar je met een wingsuit uit een vliegtuig wordt gedropt om vervolgens verschillende antennes op te blazen. Mijn persoonlijke favoriet is echter het reviewen van bedrijven. Bij deze side hustle is het de bedoeling dat je bepaalde bedrijven opzoekt en een zo laag mogelijke review achterlaat (de reviewteksten zijn soms hilarisch). Vervolgens komen dan de belanghebbenden van het bedrijf je aanvallen als wraak op je review. In principe wordt deze side hustle moeilijker in verhouding met hoe laag je reviewscore is geweest.

Naast de side hustles zijn er ook nog discoveries te vinden. Discoveries kunnen in principe van alles zijn. Zo kan er opeens een container op je kaart worden aangegeven waar je in kan duiken om geld of zelfs wapenskins te vinden. Ook zijn er photo opportunities te vinden van de verschillende gebouwen die Santo Ileso te bieden heeft en zijn er fast-travel punten te vinden die, wanneer je ze fotografeert, vrijgespeeld worden. Voor spelers die graag de achtergrondgeschiedenis van Santo Ileso willen leren kennen (en die zit er volgens het afgenomen interview echt genoeg in) zijn er hidden histories te vinden. Hierbij ga je meestal op zoek naar een aantal speciale kiosken in een gebied om zo bij bepaalde gebouwen een verhaaltje over de geschiedenis ervan te horen.

Verder zijn er ook nog een aantal dingen te ontdekken die niet op de kaart staan. Zo zijn er crimes of opportunity (bijvoorbeeld het beroven van een geldwagen) of collectibles die je kan vinden voor je eigen Saints HQ. Deze laatste is alleen met hints in je telefoon aangegeven.

Hoewel de kaart van Santo Ileso ontzettend groot is, kun je jezelf op meerdere manieren voortbewegen. Via fast travel, te voet en in de auto is natuurlijk het meest voor de hand liggende, maar je kan ook juist het luchtruim kiezen en jezelf via het dichtstbijzijnde weerstation of hoge gebouw te lanceren en vervolgens je wingsuit te openen. Onderweg zijn er genoeg random events te vinden, zoals mensen die een bekeuring krijgen, verkeersongevallen of zelfs Mexicaanse bandjes die op de hoek van een straat optreden. Maar ook de inwoners van Santo Ileso nemen geen blad voor de mond en zo hoorde ik bijvoorbeeld een voorbijganger letterlijk "I got three babies by just the tip" zeggen.

Mocht je jezelf toch nog redelijk eenzaam voelen in Santo Ileso, dan biedt Saints Row je ook een online co-op modus. Omdat co-op binnen Saints Row ongelimiteerd is, heeft dit als gevolg dat een lokale co-op niet mogelijk is. Spelers kunnen namelijk onafhankelijk van elkaar over de gehele map bewegen. Zo kun je dus zomaar je metgezel verassen door zijn auto met een helikopter op te pakken.

De audio zal je vooral in de voertuigen terugvinden door middel van radiostations en of je nu van country muziek of heavy metal houdt, er is voor iedereen eigenlijk wel iets te vinden binnen de radiostations die Santo Ileso te bieden heeft. Er is ook genoeg variatie binnen de stations zelf dat je dus niet binnen één rit alsmaar hetzelfde hoort.

Grafisch ziet de game er op de Xbox Series X goed afgewerkt uit. Op de Series X krijg je daarnaast een vijftal performance opties. Zo kan je kiezen voor 1080p in performance of quality mode, 1440p in performance of quality mode en daarnaast een 4K modus. Bij deze laatste is er geen performance of quality mode aanwezig. Helaas worden deze opties alleen voor de Series X aangeboden. Op zowel de Series S als de Xbox One X wordt de game afgespeeld op 1080p, dit is eveneens zonder Ray Tracing.

Helaas zijn er ook een aantal mindere kanten aan de game. In side hustles blijkt er bijvoorbeeld geen manier te zijn om een overzicht te krijgen van de bonus objectives. Deze progress zie je alleen wanneer je vooruitgang boekt bij een doel, maar verder niet.

De reboot van Saints Row is wat mij betreft zeker het wachten waard geweest. Met Santo Ileso hebben ze een ontzettend mooie stad neergezet, waarin je dit keer zelfs verschillende biomes kan tegenkomen. Daarnaast is het wat mij betreft een leuke heropstart door de speler nu zelf één van de stichters van de Saints te laten zijn in plaats van in een al bestaande bende te laten terecht komen. Mocht je dus nog op zoek zijn naar een game waar je zeker een flink aantal uren in kwijt kan, dan is een tripje naar Santo Ileso zeker aan te raden.

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever. Saints Row is digitaal beschikbaar in de Store of fysiek op disc verkrijgbaar bij o.a. Bol.com: