• Glenn

Sanity of Morris - Review

Toen deze game op de redactie binnenkwam, werd al meteen geroepen dat ik deze game maar moest reviewen. Waarom? Omdat iedereen anders de luier vol heeft zitten, gezien dit een game is met horror elementen die je geest op de proef stelt (of dit in elk geval probeert). Maar het is niet alleen horror hoor, er zitten ook detective elementen in deze game.

Het spel zelf is een sci-fi detective verhaal, maar het personage wat je speelt is echter niet iemand die in al dat gedoe gelooft en hij bekijkt daarom ook alles vanuit een ander perspectief. Je twijfelt aan alles wat je tegenkomt en kijkt er met een cynisch oog overheen om er het rationele van in te zien.


Jij speelt als John Morris, die op bezoek gaat bij zijn vader. Je kunt er al snel uit opmaken dat je vader er vandoor is gegaan en sindsdien geen contact meer heeft gehad, tot die ene rare voicemail... Puntje bij paaltje, je vader is 'ineens' vermist en jij gaat naar het kleine dorpje 'Greenlake', waar hij woonde, om polshoogte te nemen.

Al snel kom je er achter dat dit geen normale verdwijning is en dat er een groot mysterie achter schuilt, dat in verband lijkt te staan met een of ander laboratorium dat je onderweg tegen bent gekomen. Aan jou dus om te onderzoeken wat hier allemaal aan de hand is, terwijl je uit de handen probeert te blijven van de mannetjes in groene pakken.


Geen slecht recept voor een diepgaand verhaal toch? Dat klopt, alleen is de uitvoering er van is in Sanity of Morris niet bepaald goed. De momenten dat er iets engs te gebeuren staat, liggen er te dik bovenop en komen in zulke grote mate voor, dat het gewoon niet eens meer interessant is.

Je zou het bijna een slechte Scary Movie meets X-Files noemen. Ook gebeurt er in het begin eigenlijk gewoon al te veel waardoor er al wat troefkaarten verspeeld zijn en het lastig wordt om dat beetje spanning op te bouwen.

Maar eenmaal bezig met het spel, komen die detective elementen dus naar boven. Het zijn eigenlijk een soort van puzzels en raadsels die je op moet lossen om verder te kunnen spelen. Hier en daar moet je ook gewoon echt goed opletten, anders zou je het nog wel eens kunnen missen. Mede hierdoor voelen deze puzzels dan ook een beetje eentonig en zelfs afgezaagd.

Je wordt zelfs in de juiste richting geduwd als je nog iets mist, maar daarvoor moet je wel even luisteren naar wat hij zegt.


Deze trend blijft helaas voortduren tijdens de game. Zo komen alle verzamelbare objecten in een soort dagboek terecht. Alleen zie je niet wat je gevonden hebt (op de bandjes en foto's na dan), maar alleen de opvattingen van John over wat er gevonden is. Dus stel je hebt een wat groter denkvermogen, dan had je gevonden hints misschien al sneller weten te ontrafelen. Je vrije geest wordt dus een beetje belemmerd.

En eerder had ik het over die mannetjes in groene pakjes (althans zo zagen ze uit). Er is geen enkele manier om je te verdedigen hiertegen, als ze je gezien hebben. Ze kunnen je zelfs gewoon zien door objecten heen, als je maar in hun gezichtsveld zit of staat. Je kunt het spel niet eens pauzeren om even na te denken. Het kan zelfs zo zijn dat je dood gaat als je te lang in het donker staat, want dan ben je 'doorgedraaid'.


Helaas houdt het daar niet op. De graphics zijn ook nog een puntje van aandacht. Deze stammen uit het Xbox 360 tijdperk als je ze ziet en de (niet aanpasbare) controls zijn ook om te huilen. Ik ben geloof ik sneller op de maan dan dat ik een rondje heb gedraaid in deze game.


Conclusie

Waar een game vol potentie zat, is het helaas een flop geworden. De graphics zijn gedateerd, de controls voelen klunzig aan en de gameplay zit vol fouten en eentonigheden. Vanaf het begin zijn alle troefkaarten al weg die tot een diepgaand verhaal hadden kunnen leiden. Ook liggen de jump scares er zo dik bovenop, dat ze niet meer van belang zijn.


Ondanks alles was er toch wel iets wat me spelende hield, maar wat het precies was, kan ik niet zeggen. Wellicht dat ik me toch enigszins interesseerde voor het verhaal, maar het is jammer dat het niet volledig tot zijn recht komt.


Score: 40/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven