Scarlet Nexus - Review

Nieuwe IP’s worden altijd aangemoedigd door mij. Het geeft vernieuwing, andere ervaringen en verhalen die je nog niet kent. Dit keer heeft ontwikkelaar Bandai Namco ervoor gezorgd dat wij aan de slag konden met een originele Japanse action RPG, Scarlet Nexus.

Scarlet Nexus is een hevig verhalende game. Het zou dan ook zonde om al kleine spoilers te geven. Maar goed, je wilt natuurlijk wel weten wat je kunt verwachten als je besluit de game te kopen. Wanneer je Scarlet Nexus start, kun je kiezen tussen twee personages, Yuito en Kasane. Allebei hebben ze hun eigen verhaal, dus eigenlijk krijg je twee voor de prijs van één. Uiteraard heeft alles wel met elkaar te maken, de paden van Yuito en Kasane kruisen regelmatig.

Het verhaal begint voor allebei op het moment dat ze een cadet zijn bij de Other Suppression Force, de OSF. Yuito heeft zich vrijwillig gemeld en Kasane is gescout door de OSF. De OSF beschermt de wereld van New Himuka tegen Others. Dit zijn monsters die het gemunt hebben op hersenen van mensen. Alleen de OSF kan Others verslaan, want elke member van de OSF heeft speciale krachten. Zowel Yuito als Kasane zijn gezegend met de kracht van psychokinese. Hiermee kunnen ze objecten als auto’s of grote stukken stenen oppakken en naar Others werpen.

De proloog is grotendeels hetzelfde, dus verwacht geen grote verschillen daar. Maar wanneer Yuito en Kasane een volwaardig OSF member zijn, worden ze in een andere platoons geplaatst. Hierdoor maak je verschillende dingen mee en krijg je andere inzichten in het verhaal. Zo heb je af en toe best veel vragen, maar worden bepaalde gebeurtenissen een stuk duidelijker wanneer je met de ander speelt.

Zelf heb ik mijn eerste playthrough met Yuito gespeeld en ik denk ook dat dit de juiste keuze is geweest. Bij Yuito blijf je regelmatig met vragen zitten en dat speelt toch wat leuker naar mijn mening, dan dat je al antwoorden krijgt met Kasane. Bij Kasane krijg je vaker het gevolg te zien en ik weet niet of dat nou zo leuk is wanneer je er nog blanco in stapt.

Een puntje van kritiek is wel dat er in hoog tempo niet al te boeiende zijpersonages worden voorgesteld. Hierdoor raak je in het begin het spoor soms wel wat bijster. Wie was nou ook al wie en wat is hun rol in het overkoepelende verhaal? Gelukkig weet je het na een tijdje wel en komt de story echt op stoom. Verwacht intriges, vriendschappen die op de proef worden gesteld, verraad, liefde en bizarre plotwendingen. Het gebeurt niet vaak, maar ik heb soms letterlijk met open mond naar het scherm gekeken. Ik zou zoveel willen vertellen over wat Yuito en Kasane meemaken, maar het is beter als je zelf meemaakt.

De gameplay is zeer solide, maar misschien wat simpel te noemen. Zelf deed ik veel button bashen met de X-knop van de controller en ik gebruikte de psychokinetische krachten die Yuito en Kasane bezitten veel. Uiteraard zit er ook een soort van skill-tree in de game, in Scarlet Nexus heet dit de brainmap. Hiermee kan je perks vrijspelen zoals bijvoorbeeld het automatisch terugkrijgen van je health of extra krachtige aanvallen. Het had misschien wat diepgaander gekund, maar zelf hou ik hier wel van. Je moet dingen niet te lastig maken.

Wat ook fijn is aan deze game, is dat de game af is. Ik ben geen enkele bug tegen gekomen. Een enkele keer wil de camera niet helemaal meewerken, maar het aantal keer dat dat gebeurt, is te verwaarlozen. Dit maak je niet veel mee, dat een game zonder day-one patch zo stabiel en netjes draait. Een compliment is dan ook zeker op zijn plaats!

De stijl van de game is echt Japans te noemen in zowel de graphics als het stemmenwerk. Er zitten prachtige cut scenes in bijvoorbeeld, maar ook hele goed voice actors. Wat ook benoemd mag worden, is dat de Others op een originele manier zijn vormgegeven. Zo missen sommige een hoofd, maar zitten er bloemen en plantjes op de romp. Of krijg je grote beesten op andere manier tegenover je, zoals een soort van steenbok of krokodil.

Het begin van Scarlet Nexus is een beetje rommelig als alle personages worden voorgesteld. Wanneer je wat verder bent, word je meegezogen in een verhaal dat je niet loslaat. Er zitten echte what the f*ck momenten in. De gameplay zit goed, maar wat simpel in elkaar. Tel daar bij op dat de game superstrak draait op de Series X en dan weet je dat je met een topper te maken hebt.

Cijfer 90/100

Review copy is beschikbaar gemaakt door de uitgever.