Sig.NULL - Review
Bijgewerkt op: 10 jun. 2021
Er komen zoveel games uit, dat het niet bij te houden is. Voor een casual gamer niet, maar zelfs niet voor ons. Zo gebeurde dat ook bij Sig.NULL, een kleine puzzelgame die eind vorig jaar al zijn intrede deed op Xbox One. Deze maand komt de game ook uit voor Windows 10 en dat is toch een mooi moment om de Xbox versie er nog eens bij te pakken.
Wat tijdens het lezen van deze review goed is om in je achterhoofd te houden, is de grootte van de game. Welgeteld 512,2MB aan ruimte heb je nodig op je harde schijf voor Sig.NULL. Dat is tegenwoordig natuurlijk maar een schijntje! Maar is deze kleine game wel groots in ervaring?

Vanuit het menu kun je het beste starten bij 'rules'. Dit is een soort tutorial die je uitlegt hoe de gameplay van Sig.NULL werkt. Sig.NULL vindt zijn basis in gekleurde blokken. Het doel is om alle lichtblauw gekleurde blokken in slots te krijgen, met de goede match in positie.
Je gebruikt hiervoor vooral de D-pad om groene blokken te besturen. Deze groene blokken besturen weer rode blokken en die besturen weer paarse blokken. Vandaar dat de game refereert aan 'remote drones'. Met de A-knop kun je aangrenzende lichtblauwe blokken laten draaien, zodat ze de juiste positie innemen.

De speluitleg klinkt simpel, maar het is soms complexer dan het lijkt. Het vereist wel wat vooruit denken in meerdere stappen. Waar moet dat lichtblauwe blok heen? Welk blok kan ik gebruiken om het blauwe blok te verplaatsen? En welk blok stuurt dat blok dan aan? Geloof me, dat vereist hier en daar behoorlijk wat van je pientere brein!
Wat daarin soms lastig is, is dat de mooie gekleurde levels behoorlijk afleidend kunnen zijn. Eén druk op de D-pad kan meerdere blokken tegelijk verplaatsen en dat maakt het soms lastig om te focussen. Als dat je lukt en je komt tot de kern van wat nodig is, dan lukt het je pas om een level succesvol te doorlopen.

Het gaat nog dieper dan dat. Sig.NULL is opgebouwd uit diverse werelden, die elk een specifieke kleur hebben, met daarin verschillende levels. In elke wereld worden nieuwe spelelementen toegevoegd. De regels voor de puzzel worden daarmee steeds uitgebreider.
Zo zijn er blokken die een soort 'slakkenspoor' achter laten, waar je vervolgens geen andere blokken meer doorheen kunt bewegen. Als je deze de verkeerde kant op stuurt, kun je zomaar de weg van een ander blok blokkeren en kun je het level niet voltooien. Ook moet je in sommige werelden de opgelichte hoeken goed in de gaten houden, omdat je alleen blokken met drones kunt laten meebewegen als deze hoeken met elkaar matchen.

Op Xbox heeft de game inmiddels een update gehad, waardoor er maar liefst 2000G te verdienen valt. Hoewel de gameplay best uitdagend kan zijn, met zo'n 100 puzzels die jouw brein flink aan het werk zetten, is er voor de achievement hunters onder ons goed nieuws. Er staan prima filmpjes op Youtube die je als walkthrough kunt gebruiken om de volledige 2000G binnen 20-25 minuten binnen te harken.
Hoewel dat natuurlijk een valide optie is, wil ik je toch uitdagen de gameplay zelf te ontdekken. Zeker de latere werelden bieden een kleurrijke uitdaging, waar je wel enkele uurtjes mee zoet bent. En niets geeft meer voldoening dan het afsluitende LSD-achtige kleurenscherm dat je voorgeschoteld krijgt als je een level weet te voltooien. De hoeveelheid kleuren en bewegingen kunnen echter ook behoorlijk overweldigend zijn, waardoor je in sommige levels een echte doorzetter moet zijn om succesvol te zijn.

Conclusie
Sig.NULL is een kleine puzzelgame op meerdere vlakken. Grafisch en qua besturing is het behoorlijk simpel opgezet. De gameplay op zich is ook relatief simpel, maar kan in latere levels behoorlijk complex aanvoelen. Met een guide vlieg je zo door deze game heen en kun je maar liefst 2000G binnen harken binnen een half uur, maar als je zelf op ontdekkingstocht wil gaan, heb je best wat doorzettingsvermogen nodig.
Sig.NULL is voor nog geen vijf euro op te pikken in de Xbox Store.
Score: 60/100
Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.