top of page
  • Foto van schrijverGlenn

SimAirport - Review

Ben jij altijd van mening geweest dat als Schiphol van jou zou zijn, dat alles veel soepeler zou lopen? Maar kreeg je de kans niet om je te bewijzen omdat je niet de nodige diploma's hebt? Dan kun je nu je skills laten shinen in SimAirport, waar jij niet alleen je eigen vliegveld runt, maar het ook vanaf de eerste steen helemaal zelf bouwt! Dat staat pas goed op je cv als je als vluchthavenmanager gaat solliciteren. Alleen denk ik dat ze er daar anders over denken. Ach ja, dan maar gewoon een digitale vliegveldmagnaat zijn.

Heel eerlijk, ik had me iets compleet anders voorgesteld bij deze game. Ik dacht namelijk dat het meer zoals die andere simulator games zou zijn, waarin alles mooi in 3D was en je ook een beetje rond kon lopen in je eigen vliegveld. Alleen bleek dat dus bij SimAirport totaal niet aan de orde te zijn. Het is namelijk een 2D game die je vliegveld vanuit vogelvlucht weergeeft en je bouwt alles vanuit menu's. Dit vond ik stiekem wel wat teleurstellend, vooral omdat de graphics ook niet je van het zijn, terwijl het wat dat betreft echt een simpele game is die al uit 2017 stamt. Destijds kwam hij namelijk uit op pc en de game heeft nu zijn weg naar consoles gevonden.


Dat simpele verdwijnt echter als we een kijkje nemen naar de diepgang van SimAirport. Voor velen zal de leercurve te lastig zijn, waardoor er een kans bestaat dat de game ergens in de digitale hoek gesmeten wordt. Elke actie, wordt namelijk opgevolgd door een reactie. Dit kan zowel positief, als negatief zijn. Zo kun je bijvoorbeeld behoorlijk diep in de schulden raken als je te veel leningen afsluit om een zo groot mogelijk vliegveld te bouwen. Het beste is om gewoon rustig en klein te beginnen en echt de tijd te nemen voor wat je doet. Daarnaast moet je ook echt nadenken over hoe je alles indeelt op je vliegveld en moet je denken aan de verschillende hallen, terminals, rijen, bagage et cetera. Alles moet op elkaar afgestemd zijn, anders is je vliegveld gedoemd om te mislukken.

Om het 'iets' makkelijker te maken, heeft SimAirport gelukkig wel een tutorial die je kunt doorlopen, maar sommige onderwerpen worden voor het gevoel een beetje gerushed en alles is in tekstvorm waar je doorheen moet bladeren. Te snel gebladerd? Jammer dan, geen optie om terug te bladeren, wat best wel vervelend is bij een game met zo'n hoge leercurve.


De menu's vond ik zelf ook niet heel fijn, om eerlijk te zijn. Zo heb je tal van items waar je uit kunt kiezen, welke je allemaal nodig hebt om je vliegveld te laten functioneren of het een beetje op te leuken. Wachtende reizigers moeten namelijk ook iets te doen hebben, anders kiezen ze wel voor een ander vliegveld en loop jij inkomsten mis. Alleen moet je maar net weten waar alles staat, vooral in het begin. En je kan ook wel zoeken in de zoekbalk, maar dan moet je maar net weten hoe alles heet. En daarnaast duurt het ook gewoon veel te lang om het in te typen via het digitale toetsenbord. Uiteindelijk weet je wel een beetje waar alles staat en loopt dat wel iets vlotter.

De besturing vond ik ook niet echt lekker werken. Om te beginnen, staat hij standaard erg langzaam ingesteld. Dit kun je gelukkig dan wel aanpassen. Maar ik kreeg gewoon geen gevoel bij de controls. In dat menu moet je met de A-knop bevestigen, meldingen weer met RT en ga maar door. Er is geen eenheid en door de menu's heenscrollen moet weer met je D-pad, omdat de cursor actief blijft in het scherm. Het is duidelijk dat deze game van pc afkomstig is, waar hij ook had moeten blijven als je het mij vraagt. Het tempo zit er gewoon niet in en verveelde mij behoorlijk snel.


Ik benoemde ook al dat de graphics er erg simpel uitzien. Ze hebben ook geen update gehad bij de console port. Voordeel hiervan is wel, dat je geen last van framedrops en dergelijke zal hebben. Het bovenaanzicht was één kant overigens wel fijn, ondanks dat het niet is wat ik me erbij had voorgesteld. Je hebt op deze manier namelijk wel veel beter overzicht van je vliegveld en je kunt goed zien waar je alles plaatst. Je kan het zicht ook van verdieping wijzigen, want je kan namelijk ook ondergronds en in etages bouwen. Ondergronds is bijvoorbeeld handig voor alle bagage op een ordelijke manier te transporteren en bovengronds is handig om je winkels en dergelijke van de terminals gescheiden te houden.

En wat is nu een vliegveld zonder vliegtuigen? Precies, een lap asfalt met winkels! Dus eigenlijk gewoon een winkelcentrum met een grote parkeerplaats waar je niet met je auto op mag komen. Daarom heb je natuurlijk ook vliegtuigen die je aan moet schaffen in SimAirport en zijn er ook echt vluchten die vertrekken en moet je rekening houden met taxibanen, landingsbanen en ga zo maar door. Wat dat betreft is SimAirport dus wel echt een heel uitgebreide en diepgaande game.

Voor mij dan ook de enige reden om een beetje door te zetten, want het is echt wel even bikkelen in het begin en het levert je vooral frustratie op, in plaats van plezier. Tenzij je natuurlijk wat meer ervaring hebt met dit soort games, wat ik dus niet heb en waarschijnlijk ook niet snel ga krijgen.


Conclusie

SimAirport is een diepgaande game die je de mogelijkheid biedt om een grote vliegveldtycoon te worden. Alles moet je (micro)managen en elke actie wordt opgevolgd door een reactie. Denk dus goed na over wat je doet, anders gaat het geheid fout. Dit niveau van realisme maakt dan ook veel goed, ondanks dat er een hoge leercurve is.


Helaas zijn de graphics wel erg gedateerd, zelfs voor 2017 toen de game op pc uit kwam. Wat ik wel jammer vind als er na 6 jaar een port wordt gemaakt voor next-gen consoles. Ook zijn de menu's overduidelijk ontwikkelt voor pc en speelt dit voor mij persoonlijk niet lekker weg met een controller.



Score: 57/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar in de store voor €19,99

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page