Sniper Elite 5 | Review

Bijgewerkt op: 8 jun.

Inmiddels is de Sniper Elite serie wel bekend bij het gros van de gamers. En niet perse vanwege de grote campaign maps of vanwege de WWII setting. Nee, Sniper Elite staat ook bekend om zijn grafische X-Ray shots die vrij gedetailleerd laten zien hoe de ingewanden, hersenen en ga zo maar door, in duizend stukjes exploderen nadat ze door een kogel of explosief worden getroffen. De Übersturm Hausmeister (hoofdconciërge) van de SS zal daar absoluut niet blij mee zijn. En dan te bedenken dat hij nu voor de vijfde keer al die zooi op mag ruimen, want hier is hij dan, Sniper Elite 5!

De voorgaande delen volgen steeds het verhaal op van zijn voorganger. Dat is niet anders in Sniper Elite 5. Ook hier speel je namelijk weer als Karl Fairburne, maar deze keer had Karl wel zin in een goed wijntje onder het genot van een baguette. Sniper Elite 5 speelt zich namelijk af in Frankrijk tijdens het jaar 1944.

Als deel van een geheime US Rangers operatie, om de Atlantikwall fortificaties langs de kust van Engeland te verzwakken, neem je contact op met het Franse verzet. Maar al gauw krijg je lucht van het zogenaamde 'Operation Kraken'. Dit zou een zodanig krachtig wapen moeten zijn, dat de Nazi's de oorlog zouden winnen nog voordat de geallieerden met hun ogen kunnen knipperen. De campaign van Sniper Elite 5 staat dan ook in het teken van alle hoge Nazi officieren te vermoorden die hier iets mee te maken hebben, om zo Operation Kraken tot een einde te brengen.

De campaign bestaat totaal uit 9 levels en is er nog een 10e level (Wolf Mountain) beschikbaar via DLC. En het mooie is, elke map is gebaseerd op daadwerkelijke locaties in Frankrijk uit 1944. Bovendien zijn deze maps ook nog eens de grootste die de serie tot nu heeft laten zien. Alle maps zijn op basis van het sandbox-systeem gemaakt en bieden tal van mogelijkheden om je doelen te bereiken. Daarnaast is het ook mogelijk om een co-op sessie te starten, wat je in staat stelt om met vreemden of vrienden het op te nemen tegen de hoge Nazi officieren en hun voetsoldaten.

Om de campaign nog interessanter te maken, is het nu ook mogelijk om je wapens wat verder te upgraden. Zo kun je vrijwel elk onderdeel wijzigen aan je sniper, tweede wapen en je pistool, van verschillende trekkers tot het soort munitie. Je kunt nu dus alles aanpassen naar hetgeen wat het beste past bij jouw speelstijl. Daarnaast is ook het kill cam (X-Ray) systeem en de balistics verbetert om nog een betere ervaring te geven aan het snipen.

De replaywaarde zit er ook wel aardig in. Het spel zit namelijk vol collectibles en je kunt nieuwe startlocaties per map vrijspelen. Daarvoor moet je ze wel eerst vinden en activeren. Ook kun je verschillende speelstijlen proberen en kijken wat het je oplevert. Zo is het mogelijk om deuren gewoon op te blazen, maar je kunt er ook voor kiezen om het stilletjes te doen en eerst de sleutel zoeken die bij de deur hoort.

Maar wat deze campaign echt uniek maakt, is het feit dat je een functie met de naam 'Axis Invasion' aan kunt zetten. Deze is direct gelinkt aan een nieuwe game mode in het spel, die dus de naam 'Axis Invasion' draagt. Als je deze functie aanzet, is het mogelijk voor een speler die de Axis Invasion game mode geselecteerd heeft, jouw campaign te infiltreren als Duitse sniper. Op het moment dat dit gebeurt, krijg je een melding en weet je dus dat er door een andere speler op jou gejaagd wordt. Door middel van telefoons in de verschillende maps, kun je de laatst bekende locatie van de sniper opvragen. Maar let op, de sniper krijgt dit ook te weten als er naar je locatie gevraagd wordt. Een heerlijk kat en muis spelletje tijdens de campaign wat het echt bijzonder maakt.

Sniper Elite 5 bevat ook een vrij uitgebreide multiplayer modus, welke ook cross-play ondersteunt. Je kunt het tot wel 16 spelers tegen elkaar opnemen in verschillende game modes. Zo heb je bijvoorbeeld de 'No Cross' gamemode, waarin je met maximaal 8 vs 8 spelers op een map speelt, waarbij je het middelste terrein van de map niet kunt betreden. Het komt hier dus echt op sniper skills aan! Hiernaast heb je nog een Free For All, Team Match, Squad Match en Custom Games mode beschikbaar.

Nog niet genoeg content? Dan kan ik je blij maken met het feit dat er nog een mode in de game zit! Namelijk de Survival mode. In dit game type neem je het, alleen of met een team van vier spelers, op tegen steeds groter wordende waves van Nazi's die je command posts willen veroveren. Het is aan jou om zo lang mogelijk te overleven en je command posts te verdedigen.

De controls van Sniper Elite 5 zijn niks baanbrekends. Het is allemaal recht toe, recht aan en niet moeilijker dan het moet zijn bij een shooter. Aanzetten en gaan met die banaan dus! Wel kun je zelf nog de moeilijkheidsgraad aanpassen binnen de campaign voor wat extra uitdaging. En mocht het op een gegeven moment toch wat te lastig worden? Dan heb je nog een skill tree (ook voor de Survival en Multiplayer mode) om hier en daar wat skills te upgraden die het makkelijker kunnen maken. Lukt het dan nog niet? Dan zet je die moeilijkheidsgraad gewoon weer wat omlaag.

Grafisch vind ik Sniper Elite 5 een beetje wisselend. Je ziet namelijk in de details dat de afwerking een beetje mwah is, maar over het geheel ziet het er wel gewoon prima uit, zelfs op Series S. Je moet ook in je achterhoofd houden dat de maps echt gigantisch groot zijn en dat dat ook veel kracht vergt om alles mooi weer te geven. Niemand heeft er iets aan als je constant last hebt van framedrops of textures die te laat inladen. Desondanks kun je best leuke plaatjes schieten met de photo mode.

De audio van Sniper Elite 5 is ook prima, van geluidseffecten tot achtergrondmuziek. Er is echter wel één geluidseffect wat opmerkzaam afwezig was. En dat waren de geluiden van de explosies. Waar je een keiharde knal verwacht bij het opblazen van een deur met een satchel charge, krijg je slechts het effect van een half defecte knalerwt te horen die je op de lokale kermis gewonnen hebt met touwtje trekken. Hopelijk gaan ze hier nog iets mee doen, want die explosies moet je niet alleen horen, maar ook voelen!

Sniper Elite 5 borduurt verder op de verhalen van Karl Fairburne en laten ditmaal een met Nazi gevuld Frankrijk zien. Samen met het Franse verzet doe je er alles aan om Operation Kraken tot een halt te brengen. De online hulp van een vreemde of vriend kan daar goed bij helpen in de co-op mode. Maar pas op! Als je Axis Invasion aan hebt staan, kan het zomaar zijn dat een vijandelijke speler je een toontje lager komt laten zingen in de campaign. Zelf kun je dit natuurlijk ook doen bij andere spelers, wat erg leuk kan zijn. Een erg leuke nieuwe feature wat mij betreft. Verder zijn de uitgebreide multiplayer mode en survival mode ook erg vermakelijk en is het ideaal dat je nu meer upgrade mogelijkheden hebt voor je wapens.

Grafisch is Sniper Elite 5 niet heel bijzonder, maar slecht is het zeker niet. Vooral als je in je achterhoofd houdt hoe groot de maps zijn. Het is dan ook mooi om te zien dat de game stabiel loopt zoals hij is. De audio is hier en daar wel nog wat te verbeteren, met name op het gebied van explosies. Helaas komen deze niet tot hun recht en blijven de geluidseffecten veelal onhoorbaar.

Score: 91/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar in de store voor €59,99 of gratis met een Xbox Game Pass (Ultimate) lidmaatschap