Star Ocean: The Divine Force - Review

Het is voor mij alweer twaalf jaar geleden dat ik een Star Ocean game heb gespeeld. Toentertijd was dit Star Ocean: The Last Hope. Helaas hield ik mij toen nog niet zoveel bezig met wanneer welke game uitkwam en waren het vooral toevalligheden die ik dan weer eens in de winkel tegenkwam. Uiteindelijk was de Star Ocean-reeks hierdoor bij mij in vergetelheid geraakt, totdat ik opeens het nieuws zag voorbij komen van een nieuwe Star Ocean game! Dit liet mij eigenlijk meteen weer de nostalgische herinneringen van The Last Hope herbeleven. Kan Star Ocean: The Divine Force mij weer het Star Ocean universum in laten vliegen?

Star Ocean: The Divine Force speelt zich af op de planeet Aster IV, een immens grote planeet met verschillende biotopen, die ook elk weer hun eigen soorten aan monsters hebben. Het verhaal begint met Raymond Lawrence, de kapitein van het ruimteschip Ydas, die in opdracht van zijn familiebedrijf een vracht moet verschepen. Om een onverklaarbare reden wordt de Ydas het doel van een aanval vanuit een ruimtegevechtschip van de Pangalactic Federation. Helaas is de Ydas hier absoluut niet tegen opgewassen en maak je in een ontsnappingscapsule een noodlanding op Aster IV. Vanaf hier begint je avontuur om weer thuis te komen pas echt.

In Star Ocean: The Divine Force werk je met een dual protagonist systeem. In het begin van de game krijg je de keuze uit de twee hoofdpersonen die de game te bieden heeft: Raymond Lawrence, kapitein van de Ydas en Laeticia Aucerius, prinses van het Aucerius op de (onderontwikkelde) planeet Aster IV. Dit betekent niet meteen dat je keuze het andere personage uitsluit. Sterker nog, je kan tijdens combat alsnog wisselen van personage. Wel zorgen beide personages voor een ietwat andere verhaallijn. Wanneer de wegen van Raymond en Laeticia op bepaalde momenten in het verhaal scheiden, volg je ten alle tijden het verhaal van het door jou gekozen personage. Segmenten als dit maken het natuurlijk dan weer interessant om je bijvoorbeeld aan een tweee playthrough te wagen, om zo het volledige verhaal te ervaren.

Om de personages en de band tussen het personage beter te leren kennen, en de door jou gekozen hoofdpersoon te verbeteren, kun je gebruik maken van Private Actions. Dit zijn één op één gesprekken tussen je hoofdpersoon en andere personages. Deze gesprekken worden ook altijd aangegeven als Private Action, dus je weet vanzelf al vrij snel of je hiermee te maken hebt. Meestal kun je deze vinden na eindbazen of wanneer je bijvoorbeeld een nieuw gebied bent binnengegaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik combat in het begin van de game eigenlijk als saai ervaarde. Ik was vooral op X-knop aan het rammen en mij vervolgens weer ontzettend aan het ergeren dat mijn personage alweer geen aanvalskracht meer had. Eerlijk is eerlijk, ik wilde te makkelijk met combat wegkomen en dit werd op deze manier afgestraft. Combat is namelijk niet simpelweg op het juiste knopje blijven drukken tot de vijand verslagen is. Je moet juist je combo-attacks blijven verbeteren en instellen. Je kan namelijk verschillende skills als combo instellen in je reeks. Je hebt zelf de keuze uit welke aanvallen als 1e, 2e en 3e gedaan worden. Hierbij is het wel belangrijk dat je rekening houdt met de afstand die de vaardigheid nodig heeft. In de skill tree van elk personage kun je daarnaast weer nieuwe vaardigheden vrijspelen om in de reeks te gebruiken.

Niet alleen het juist instellen van je combo-reeks is belangrijk. Je begint namelijk maar met een ontzettend kleine VA gauge. Met deze kun je in principe een maximaal vijf aanvallen uitvoeren tot je weer moet herstellen. In deze game is het echter zo, dat wanneer je bijvoorbeeld blindsides of surprise attacks uitvoert, je VA gauge langer wordt tot een maximum van 15 aanvallen. Daardoor kun je meteen wat langer blijven doormeppen, zonder dat je personage tussentijds moet herstellen. Deze meter kan echter wel weer afnemen door zogenaamde staggering attacks van vijanden. Wanneer je door een dergelijke aanval wordt geraakt, bestaat er een kans dat je VA gauge weer afneemt. De kans dat dit gebeurt, kan verkleind worden met bepaalde skills uit de skill tree.

Tijdens je eerste boss fight wordt combat nog iets verder uitgebreid door de toevoeging van D.U.M.A., een klein apparaatje dat bedoeld is om je te assisteren tijdens gevechten, maar je ook kan helpen tijdens het verkennen van de verschillende gebieden op Aster IV. Zo kun je D.U.M.A. bijvoorbeeld gebruiken om automatisch een blindside op een vijand te doen met een zogenaamde Vanguard Attack. Later in de game krijg je ook de optie om een soort duo-aanval met een personage en het kleine apparaatje uit te voeren. Voor het reizen is er ook de mogelijkheid om je door D.U.M.A. te laten lanceren. In de meeste gebieden is het vooral dat je dit gebruikt om paarse kristallen te pakken, die het mogelijk maken om het apparaatje verder te verbeteren. Zelf vond ik het stiekem de ideale manier om mij door sommige onwijs dichtbebouwde gebieden te navigeren, het was namelijk mogelijk om mij via D.U.M.A. op de daken van huizen te laten landen en zo complete stukken van de weg af te snijden.

Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, is de skill tree een ontzettend belangrijk iets binnen Star Ocean: The Divine Force. Deze skill trees zijn verschillend per karakter en kunnen niet alleen nieuwe vaardigheden vrijspelen, maar ook bijvoorbeeld meer attack power geven. Naast het vrijspelen van nodes met skills, kun je er voor kiezen om bestaande skills verder te upgraden. Dit laatste is vooral belangrijk om te doen bij skills die je vaak gebruikt. Skills worden namelijk niet sterker naarmate het level van de personages stijgt. Je zal dus echt SP moeten spenderen om deze skills te verbeteren. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je de hele skill etree uiteindelijk moet vrijspelen. Dit is bijna niet mogelijk. Er zijn helaas (en vervelend genoeg) geen mogelijkheden om je skill tree opnieuw in te delen. Je moet dus de hele game met je gemaakte keuzes doorspelen. Wat mij betreft is dit eigenlijk vrij jammer, want zo kun je gaandeweg de game niet meer in je speelstijl variëren. Het is daarom belangrijk om er juist voor te zorgen dat je er van te voren goed over na hebt gedacht wat je precies wil gaan vrijspelen met de personages.

Op grafisch gebied moet ik eerlijk bekennen dat ik de game niet helemaal van het scherm vind spatten. De gebieden zien er wel mooi ontworpen uit en zo heb je in elke biotoop wel ontzettend mooie uitzichten op de achtergrond. Wanneer je bijvoorbeeld struiken of soms zelfs vijanden van dichtbij ziet, mis ik echter naar mijn gevoel een beetje de grafische kwaliteit erin. Eigenlijk vind ik dit zonde, aangezien de gebieden met laadschermen aan elkaar verbonden zijn en dus naar mijn mening best wat meer grafische kwaliteit konden leveren. Aan de andere kant vind ik, zoals eerder gezegd, de ontwerpen van de gebieden echt mooi. Zo heeft elk gebied zijn eigen unieke stijl en ook binnen de steden zijn er overal wel verborgen steegjes met de meest aparte Fantasy-stijl apparaten te vinden.

Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken dat je Star Ocean: The Divine Force snel uitspeelt. Naar mijn gevoel kan ik al genoeg uren aan de main quest zelf spenderen en daaraan zijn nog een heel aantal side quests toegevoegd om je nog eens van extra XP, loot en uitdagingen te voorzien. Daarnaast heb je ook de mini-game Es'owa. Dit is een soort table-top game die door tamelijk veel inwoners van Aster IV wordt gespeeld. Hierin gebruik je pionnetjes om tegen je tegenstander te vechten en naarmate je verder komt in de game, kun je ook steeds meer van deze pionnetjes verzamelen. Deze pionnetjes zijn overigens niet alleen goed in de mini-game, maar je kan ze ook zelf equippen om je eigen stats te verbeteren. Hoe dan ook, je hoeft je echt niet te vervelen op Aster IV.

Star Ocean: The Divine Force is het nieuwste deel in de Star Ocean reeks en focust zich op hoofdpersonen Raymond en Laeticia. Door middel van dit dual protagonist systeem krijgt de game meteen een stukje replaywaarde erbij, aangezien je bij het splitsen van de groep altijd het door jou gekozen personage zal volgen. Samen met de main quest, side quests en de minigame Es'owa hoef je je dus eigenlijk geen zorgen te maken dat je snel klaar bent met de game. Het combat systeem is naar mijn mening even wennen, maar zodra je het doorhebt, speelt dit eigenlijk best lekker weg. Helaas moet je wel al vroeg in de game vooruitdenken over de richting die je qua skills op wil gaan. Het is namelijk niet mogelijk om deze na je keuze nog te veranderen. De wereld van Aster IV ziet er qua design prachtig uit, maar wanneer je alles net iets dichterbij gaat bekijken lijken de graphics ietwat verouderd. Hoe dan ook: wanneer je graag JRPG games speelt, kun je jezelf zeker met deze game vermaken!