• Jolina

Stranded Deep - Review

Bijgewerkt op: feb 4

In deze Corona tijd, waarin we een intelligente lockdown doormaken, lijkt niks zo heerlijk als het perspectief van zon, zee en strand. Stranded Deep kan je dit bieden, maar helaas niet in de vakantiesetting waaraan je waarschijnlijk moest denken. Het is namelijk een single player survivalgame.


In Stranded Deep loopt een vliegreis niet zo goed af... Je crasht in zee en het is aan jou om te overleven. Eén vergelijking kwam gelijk bij mij op toen ik de eerste beelden van deze game zag: Cast Away. Uiteraard vanwege het verhaal in deze film, waarin Tom Hanks strandt op een onbewoond eiland en zich in allerlei bochten moet wringen om te overleven. Ook de makers van Stranded Deep hebben deze link in hun hoofd gehad, maar daarover later meer.

Zoals gezegd kom je in Stranded Deep in de penarie, omdat het vliegtuig waar je in zit neerstort. Niet echt een spoiler te noemen, aangezien de titel van de game dit al behoorlijk heeft weg gegeven natuurlijk. Anyway, je moet je redden uit de restanten van het vliegtuig, een raft vinden en daarmee naar het dichtsbijzijnde eiland komen. Onbewoond uiteraard.


Op dat eerste eiland word je door een tutorial geleid. Je krijgt kleine opdrachten om bekend te raken met de bewegingen, het craften, bouwen en je horloge. Dat horloge geeft je belangrijke informatie over je gezondheid en behoefte aan slaap, eten en drinken. Belangrijk om in de gaten te houden, want je doel is immers overleven.

De meeste dingen wijzen zich vanzelf en de korte tutorial is daarmee vrij snel doorlopen. Daarna is het aan jou. Je wordt volledig vrij gelaten in het vervolg. Het ultieme doel is natuurlijk ontsnappen aan de onbewoonde wereld, maar voordat je dit definitief voor elkaar krijgt, ontdek je nog een hoop, zoals andere eilandjes en gezonken boten.


Alles is een ontdekkingsreis en het tempo wordt daarbij door jou zelf bepaald. Als je daarvan houdt is dat prima, maar als je zelf geen doelen kunt stellen in wat jouw volgende actie is en wat er voor nodig is om dit te bereiken, dan slaat de verveling waarschijnlijk snel toe.

Persoonlijk heb ik me prima vermaakt met Stranded Deep. Stap voor stap breid je het bestaan op het onbewoond eiland uit. Van voedselvoorziening, tot een slaapplek (waarmee je het spel ook kunt opslaan) en het bouwen van voertuigen. Elke stap moet goed gepland worden. Je hebt immers diverse onderdelen nodig hiervoor en het moment waarop je hiermee aan de slag gaat is belangrijk.


Wil je de oceaan onderzoeken om bijvoorbeeld grondstoffen te vinden of gezonken schepen te ontdekken? Dan is het verstandig om dat te doen terwijl het overdag is. Zelfs dan is het al gevaarlijk, maar in de nacht is het risico op agressieve haaien nog een stuk groter. Ik kan je melden dat die duizenden haaientanden in je bil geen pretje zijn. Als je bij aanvang van de game kiest voor de optie permadead, ben je zelfs helemaal uitgekakt als een haai je te pakken krijgt.

Zoals je kunt lezen, is de gameplay mij prima bevallen. Heeft de game ook mindere punten? Jazeker. Eén daarvan is al vrij snel zichtbaar en dat zijn de graphics. Hoewel ze er op zich oké uit zien, is het niet meer dan dat. Het had ook zomaar een Xbox 360 game kunnen zijn wat dat betreft. Maar goed, dat is verder niet storend.


Wat wel hier en daar storend is, is de manier waarop je aan je inventory komt. Je moet hiervoor de LB knop gebruiken, maar om handelingen uit te voeren met een tool, moet je het betreffende voorwerp meestal op de grond gooien. Als je bijvoorbeeld een kokosnoot uit de boom hebt getrokken, moet je deze op de grond gooien en kun je die met een tool omtoveren tot drankje en vervolgens tot eten. De besturing hierin is niet helemaal logisch ofzo, ik heb er redelijk vaak wat mee liggen stoeien. Het werkt niet soepel, hoewel het maken van een buidelriem om vier items in snelkeuze te krijgen daar zeker al verbetering in brengt. Deze zul je echter eerst moeten craften.

Hoe meer je craft, hoe meer items je vijspeelt om te craften. Al deze upgrades maken jouw overlevingskans groter. Er zitten stiekem ook behoorlijk wat details verwerkt in de game. Als je bijvoorbeeld te veel kokosnoten tegelijk eet, krijg je diarree. Dat is geen goed nieuws, want daardoor is het risico op uitdroging gelijk veel groter. Ook moet je oppassen dat je niet te lang in de hete zon staat, je raakt namelijk oververhit. Zoek de schaduw op of bouw een huis of hut om dit te voorkomen.


In de ontdekking van nieuwe plekken en objecten zitten ook veel leuke details. Zo kun je zomaar oog in oog komen met een oude bekende, namelijk Wilson uit Cast Away. Leuk gedaan! En geef toe, ook jij gaat interessante conversaties met hem aan om de tijd op het eiland door te komen... Laten jullie even weten wat zijn reactie was?


Conclusie

Stranded Deep is absoluut niet moeders mooiste, maar biedt zeker vermaak als je houdt van bouwen, craften en skills ontwikkelen in een survival setting. Het concept van stranden op een onbewoond eiland is misschien niet uniek, maar het werkt wel. Het is jouw wereld, maak er van wat jij wilt. Je bent de koning van het eiland!

Grootste minpunt voor mij persoonlijk is de inventory, waarmee ik behoorlijk wat heb liggen stoeien. Ook heb ik heel even moeten wennen aan de ietwat clumsy beweging. Voor de schappelijke prijs van €19,99 waarmee Stranded Deep in de Store is op te pikken, maakt het in totaal een ruime voldoende waard. Het voelt een klein beetje als budget titel aan hier, maar het is de prijs zeker waard.



Score: 75/100

Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven