Struggling - Review

Volgens mij heeft Struggling mij kennis laten maken met één van de meest bizarre game karakters ooit. Een gevalletje "science went wrong". Very wrong! Het karakter waarmee je op avontuur gaat is Troy, een misgelopen onderzoeksproject dat per ongeluk vrij komt uit het vat met vloeistof, waardoor hij in een laboratorium werd vastgeketend. Als je eenmaal proeft aan een stukje vrijheid, wil je natuurlijk meer. Vandaar dat Troy de benen neemt. Dat moet je niet te letterlijk nemen, want Troy is niet meer dan een vleesklomp bestaande uit twee gezichten, met daarop twee armen.

Ja, dat lees je goed! Het klinkt even bizar als dat het er uit ziet. Maar geloof me, die twee armen zijn goud waard. Ze zijn de enige reden dat je jezelf kunt voortbewegen. Slepen, trekken, omhoog hijsen, je hebt alle fysieke inspanning nodig in een wereld vol obstakels en vijandige wezens.

Grafisch ziet deze game er meer dan prima uit. Er is technisch eigenlijk amper iets op aan te merken. Tja, de visuele aspecten van deze game en de sfeer die het neerzet, zijn natuurlijk de absolute focus. Ook de audio effecten zijn erg tof. Zo is de muziek heerlijk creepy en passend en heb ik de eerste minuten dubbel gelegen om de geluiden die Troy zelf produceert. Je hebt gelijk te doen met het karakter, het creëert een speciale band tussen speler en karakter.

Ik hou van deze bizarre, gruwelijke en walgelijke setting met een humoristische onderlaag. Er zit zowaar ook een soort verhaal in verwerkt, hoewel dat uiteraard niet het belangrijkst element is van Struggling. Ik ga daar uiteraard niks over verklappen, maar je komt wat bijzonders tegen in deze game zeg. En vlak de gameplay trouwens niet uit!

In de beschrijving die we bij de review code kregen, viel te lezen: "Struggling teaches you more about physics than Einstein ever did". Een waarheid als een koe en toch niet. Want de controls zijn af en toe, hoe toepasselijk het ook is, een echte struggle. Met de linkerstick beweeg je de linkerarm van Troy, met de rechterstick de rechteram. Met de triggers van je controller kun je jezelf vastgrijpen. Dit mechanisme kun je gebruiken om rond te slingeren, jezelf rollend in bewegen te krijgen of je lijf op te tillen.

Dat klinkt simpel, maar vanaf het begin is het een geklungel van jewelste om je armen onder controle te krijgen en dat bolvormige lijf op een goede manier over objecten heen te loodsen. Een pain in the a**, zeker in stukken waarbij een soort tijdsdruk is toegevoegd, bijvoorbeeld wanneer je vlucht voor een mega-gigantisch-grote zwem ratten die je lijf en armen in heerlijke kleine bites willen knabbelen. Heftig hoor! Ik merk dat deze game blijvende schade heeft toegebracht aan mijn hersenen.

Ongelofelijk ook dat er een achievement is voor het behalen van de volledige campaign ZONDER dood te gaan. Degene die dat weet te behalen, verdient van mij meer dan 100G. Een eremedaille is meer op zijn plaats. Het is zo zeker als tweemaal twee vier is, dat dit mij nooit, maar dan ook nooit gaat lukken. Elke checkpoint dat ik tegenkwam, was een ware overwinning. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen, want ondanks dit bleef ik een soort spirit in mijn voelen die me influisterde dat ik het nog eens moest proberen. En nog eens... En nog eens!

Wat deze game nog meer bizar maakt, is dat er ook een co-op gamemode in zit. Je raadt het al... Als een ware Siamese tweeling moet je daarin ieder één arm besturen. Of dat gemakkelijker is? Laten we zeggen dat dit afhangt van hoe goed je het kunt vinden met je co-op partner (en of er veel op het spel staat... een huwelijk of vriendschap bijvoorbeeld). Oordeel en ervaar vooral zelf zou ik zeggen.

Oh ja! Leuk detail is dat je onderweg allerlei rare en gekke hoedjes kunt verzamelen. Hoe dit op het hoofd van onze vleesklomp Troy blijft hangen, terwijl je jezelf in allerlei bochten wringt, mag Joost weten, maar geinig is het wel. Ook daar zit nog extra uitdaging in, want die hoedjes kom je natuurlijk niet op de meest simpel te bereiken plekken tegen. Duh. De titel van deze game is niet voor niks Struggling.

Voldoende uitdaging en prikkeling in deze bizarre game dus! Zeker omdat de gameplay evolueert naarmate je verder komt en nieuwe vaardigheden vrijspeelt die Troy helpen zich door deze verontrustende wereld heen te worstelen, zoals afneembare armen of de kunst van het vertragen van de tijd. Zo heb je iets meer kans om een snel bewegende ramp te ontwijken. Of te lijf te gaan, wat jij wilt natuurlijk. Het brengt nog meer diepgang in de gameplay.

Wauw. Deze game heeft oprecht een diepe indruk gemaakt. Is het niet vanwege de bizarre, verontrustende wereld die je voorgeschoteld krijgt, dan is het wel door de uitdagende gameplay. Het geeft behoorlijke voldoening om die flubberende, vleesachtige armen onder controle te krijgen en Troy zo soepel mogelijk lang alle obstakels te krijgen. Ondanks dat de klungelige controls soms genadeloos kunnen zijn, wil je door blijven gaan om te kijken of het de volgende poging wel lukt. Keer op keer.

De combinatie van een aantal horror-achtige elementen werken goed met de hilarische ondertoon en humoristische gebeurtenissen en geluiden die Troy maakt. Genieten en gruwelen tegelijk! Een bijzondere platformergame, waar je als fan van het genre je handen eigenlijk niet van af mag houden. Zeker niet als je zelf een (of twee) handjes hebt van twisted concepten.

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever.