The Binding of Isaac: Repentance - Review
Hallo mijn allerliefste kijkbuiskindertjes,
Wat vind ik het toch fijn om te weten dat er mensen zijn die naar mijn gezever over games willen luisteren. Een tijdje geleden had ik het over daddy-issues (genaamd de game Hades). Vandaag zijn mommy-issues aan de beurt! Ik heb namelijk de nieuwste en allerlaatste DLC van The Binding of Isaac mogen reviewen. Deze DLC heet Repentance!

Dankzij een vriendin heb ik drie jaar geleden kennis gemaakt met The Binding of Isaac. Inmiddels is het één van mijn meest gespeelde spellen. In mijn Xbox Museum van de afgelopen jaren stond The Binding of Isaac zelfs op een vijfde plek! Om heel eerlijk te zijn, is dit nog steeds een spel dat ik iedere keer wanneer ik mijn Xbox aanslinger ook opstart.
Zoals ik al aangaf, is Repentence de laatste DLC van de The Binding of Isaac sequence. Enigszins getreurd, maar op zich is het ook wel goed. Je kan immers het beste stoppen op een hoogtepunt!

Anyway, The Binding of Isaac dus. Ik kom nog steeds heel veel mensen tegen die deze game niet kennen. Dus speciaal voor jullie: The Binding of Isaac is een top-down 2D rogue-like game. Qua feeling heeft het 't meeste weg van de originele Legend of Zelda en bijvoorbeeld Hades. Echter hebben we het deze keer niet over daddy-issues, maar juist over mommy-issues. Hierover later meer.
Hades x The Legend of Zelda dus. Je verplaatst je constant tussen vloeren met verschillende kamers en verzamelt verschillende items (munten, sleutels, bommen, en meer) terwijl je ondertussen vijanden afmaakt. Iedere vloer heeft een eindbaas. Zodra je deze #$%^&* hebt verslagen, ga je naar de volgende vloer!
Echter... Hoe verder je komt, hoe lastiger het wordt. Dit betekent dat je, om überhaupt ook maar een kans te hebben, allerlei verschillende items moet verzamelen die jou sterker maken dan de vijanden. Helaas kan één misstap, zoals het pakken van een verkeerd item, er voor zorgen dat je hele run nutteloos is geworden... En je dus het beste helemaal overnieuw kan beginnen.

Daarnaast is de verhaallijn van The Binding of Isaac oprecht absurd. Meerdere malen zal er door je hoofd heen vliegen "DIT MOET EEN GRAP ZIJN!". Maar nee, het is echt de verhaallijn van The Binding of Isaac. En ja.. Ik denk dat de ontwikkelaars inderdaad misschien hulp mogen zoeken.
In deze game staan de bijbel, Isaac en je moeder centraal. Zodra de game opstart, wordt dit al heel erg snel duidelijk, want veel items hebben Bijbelse of Satanistische invloeden. In deze game speel je dus met Isaac, wat overigens een Bijbelse naam is. Daarnaast kan je vele andere karakters vrijspelen, die ook een Bijbelse naam dragen! Isaac is een klein, schattig jongetje dat samen met zijn moeder op een heuvel woont in een schattig huisje. Hij tekent graag op de grond terwijl zijn moeder naar religieuze televisie programma's kijkt. Dat klinkt heel perfect.... Toch?
Een kort antwoord hierop is: nope. Op een dag wordt je geliefde moeder aangesproken door niemand anders dan God zelf. Hij vertelt moederlief dat er zich een groot kwaad verschuilt in Isaac. De enige manier waarop zij haar loyaliteit aan God kan tonen is door Isaac op te offeren. Moeder probeert vervolgens Isaac te vermoorden en Isaac vlugt snel de kelder in... Naakt, met tranende ogen... En jup... het zijn inderdaad tranen waarmee je op je vijanden schiet. De vraag is alleen, wil je moeder je nou echt vermoorden met een mes of blijkt het verhaal anders in elkaar te steken (no pun intended)?

Anyway... Nu ik de verhaallijn van The Binding of Isaac enigszins hebt uitgelegd, brengt dit mij nu bij de nieuwe DLC Repentence, het sluitstuk van 10 jaar The Binding of Isaac (de game is immers voor het eerst uitgekomen in 2011). Concreet gezien betekent dit dat er een shitload aan nieuwe dingen zijn toegevoegd aan de The Binding of Isaac.
Zo is er een nieuwe "officiële" final area toegevoegd, met daarbij natuurlijk nieuwe eindbazen en verschillende eindes. Daarnaast zijn er ook twee nieuwe karakters toegevoegd èn is er een "tainted" versie van iedere speelbaar karakter gekomen. Dus, meer karakters, meer manieren om de game te spelen en dus ook meer plezier.
Verder zijn er ook meer dan 100(!!!) nieuwe items toegevoegd aan de itempool, die al echt vreselijk groot was. Ook zijn er nieuwe vijanden, eindbazen, locaties, challenges en achievements toegevoegd. Kort samengevat: zelfs wanneer je meer dan 100 uur in deze game stopt, zul je nog steeds geregeld nieuwe items, interacties en combinaties vinden, waarvan je dacht dat het nooit mogelijk zou zijn.

Conclusie
Weet je, ik ben misschien ontzettend biased wat betreft The Binding of Isaac. Het is één van de games die ik het meest heb gespeeld, ondanks dat ik pas drie jaar geleden kennis heb gemaakt met deze game. Dus ja, het is logisch dat ik deze DLC een hoog cijfer geef. Wat mij echter het meeste verbaast, is dat deze game in de Xbox-wereld nog zo ontzettend ondergewaardeerd is. Ik vraag mij af of het komt doordat deze game gewoon simpelweg niet bekend is, of dat het aanbod gewoon zo groot is, dat het niemand wat boeit.
Ik vind The Binding of Isaac één van de meest moeilijke games die ik ooit heb gespeeld. Het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit, maar onderschat The Binding of Isaac absoluut niet! Ben je fan van rogue-like games, dan is The Binding of Isaac: Repentence absoluut een toevoeging aan jouw gamebibliotheek. Het is een beetje typisch, maar typisch maakt het leuk. Daarom hou ik zoveel van The Binding of Isaac!
Eindcijfer: 666/100
Rewiewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. The Binding of Isaac: Repentence is los verkrijgbaar voor €59.99 (complete game inclusief alle eerdere DLC's) of €19,99 (losse DLC) .