The Gunk - Review

Bijgewerkt op: 19 dec. 2021

Bij de naam "The Gunk" moet ik eerlijk bekennen dat ik niet uit zou gaan van een game met een mooie wereld waar veel groen leven zou floreren. Sterker nog; als ik geen trailer had gezien, had je mij met deze naam waarschijnlijk ook kunnen wijsmaken dat de game zich ergens in een riool of op een vuilnisbelt zou afspelen.

Toen ik de game dan uiteindelijk mocht opstarten, vroeg ik mij dus ook oprecht af of er in The Gunk misschien alsnog een ware oase van schoonheid verscholen zit.

Het verhaal van The Gunk gooit je in het begin eigenlijk redelijk in het diepe. Je speelt als personage Rani, een soort junker, die ooit tijdens een opdracht een halve arm is verloren en deze heeft kunnen vervangen met een zogenaamde power-glove, genaamd Pumpkin. Onder leiding van Becks (de piloot van het schip genaamd Bunny) ben je in een allerlaatste wanhoopspoging geland op een dorre, grijze planeet. Deze planeet gaf namelijk een energiesignaal af en is jullie laatste hoop om energie te oogsten voor de verkoop en zo alle schulden af te betalen. Op deze manier begin je dan uiteindelijk je reis door de wonderbaarlijke wereld van The Gunk.

In The Gunk is het aan jou om de planeet te verlossen van, je raadt het al, de Gunk. De Gunk is namelijk een redelijk apart goedje (het zou zomaar uit een verstopte wc of een doucheputje kunnen komen) en heeft eigenlijk de hele planeet bedekt. Sterker nog; de Gunk bedekt vooral de plaatsen waar nog restanten van de energie te vinden zijn. Om deze plekken met energie als het ware vrij te maken, kun je met je power-glove de Gunk opzuigen. Zodra het laatste stukje weggewerkt is, krijgt het landschap zijn leven terug en ziet het er ook meteen een stuk kleurrijker uit. In het begin is dit nog simpel, maar gaandeweg wordt dit met verschillende extra mechanics uitgebreid.

Hoewel de Gunk in de game niet per definitie slim is, kan het zichzelf wel verdedigen. Dit kan het doen door zelf stukken los te maken van de grote hoop en deze een soort van patrouilleroute te laten afreizen. Maar ook is het mogelijk dat de Gunk zelf wezens creëert, die het moeten beschermen. Zo zijn er de Gunk Critters (kleine wezens die op je afspringen), Gunk Spitters (stationaire beesten die brokken Gunk op je afvuren) en Gunk Chargers (een soort stieren die op je af rennen). Al deze wezens hebben hun eigen zwakke plekken en het is aan jou om deze te gebruiken om ze te verslaan.

Wanneer je Gunk wezens verslaat, laten zij alien material achter. Dit is één van de vier verschillende crafting materials die je binnen de game kan krijgen. Nadat je gebieden hebt bevrijd van de Gunk, kunnen er ook organic, fiber en metal nodes ontstaan. Met deze vier genoemde crafting materials kun je jouw eigen gear verder upgraden. Zo kun je er uiteindelijk voor zorgen dat het absorberen van Gunk je sneller laat lopen of kun je zelfs een lokaas produceren dat alle Gunk wezens afleidt. Kortom, het is het zeker waard om al deze upgrades te verzamelen. Let er echter wel op dat je upgrades moet ontgrendelen door alle verschillende objecten te scannen en in je database toe te voegen. Helaas moet ik wel vermelden dat deze upgrades niet zichtbaar zijn bij je personage. Zo kun je je power-glove volledig upgraden, maar deze blijft alsnog hetzelfde uiterlijk behouden als in het begin van de game.

Grafisch is The Gunk werkelijk schitterend. Door de grijze wereld die de Gunk creëert, wordt er soms een mooi contrast geschetst tussen de 'vervuilde' en opgeschoonde wereld. Zo kun je van een ontzettend groen en kleurrijk gebied opeens terecht komen in een stuk waar rood en grijs domineren. Verder zijn er ook verschillende biotopen zoals een verwilderd bos, een meer, ruïnes en zelfs mijnschachten die je kunt verkennen. Alleen al op grafisch gebied weet The Gunk je dus zeker te verrassen.

Qua speeltijd hoef je niet een al te lange game te verwachten. Met ongeveer alles te verkennen heb ik er zelf ongeveer een uurtje of zes over gedaan. Hoewel dit kort klinkt, is deze lengte goed genoeg voor The Gunk. Door de weinige variatie aan vijanden en mechanics was de game naar mijn gevoel waarschijnlijk saai of eentonig gaan aanvoelen. Met de huidige lengte heb ik mij mede door het verhaal en de graphics echter prima kunnen vermaken.

The Gunk is een game die het echt goed doet, op zowel grafisch als verhalend gebied. Daarnaast maakt The Gunk goed gebruik van het platformgenre en weet het dit gedurende de speeltijd fris te houden met de variatie en enkele toevoegingen aan mechanics. Het crafting systeem is simpel en eenvoudig; er zijn maar vier materials die je kan verzamelen en er is ook geen ellenlange lijst met upgrades die je moet doorspitten voor welke upgrades je kan maken. Met zijn speeltijd van zes uur is The Gunk een aan te raden game voor gamers die van een platformgame houden met een ijzersterk verhaal!