The Lord of the Rings: Gollum - Review
Normaal ben ik altijd wel te porren voor een Lord of the Rings (LOTR) game. Zelfs Gollum leek me leuk om te spelen, puur omdat je het verhaal vanuit een compleet ander perspectief voorgeschoteld krijgt en Gollum nou niet echt het meest populaire personage is.
Gollum werd voor het eerst in 2019 aangekondigd en zou oorspronkelijk al in 2021 uitkomen. De game werd daarna maar liefst twee jaar uitgesteld. Tot deze week dan. Ik vraag me af hoe Gollum zelf zou reageren op deze game... We don't needs this... Gollum, Gollum!

Ik ga er niet omheen draaien en meteen met de deur in huis vallen. Gollum is een grote teleurstelling. Van een 'precious' release, is absoluut geen sprake. De staat waar deze game in verkeerd, is zo slecht, dat ze hem beter hadden kunnen cancelen. Nog eens vijf jaar uitstellen en vanaf de grond opnieuw ontwikkelen, was ook een optie geweest. In vergelijking met Gollum, is zelfs Redfall een hit, terwijl die game ook niet echt goed ontvangen werd door de gaming community. Sterker nog, ik kan me niet herinneren dat er ook maar ooit iemand naar een game over Gollum gevraagd heeft.
Ik snap dus ook niet helemaal waarom hiervoor gekozen is, want het LOTR univserum is zo breed, dat er vast wel iets anders te verzinnen was. Ook al was de keuze misschien wel logisch, dan snap ik niet wie het in zijn hoofd haalt om opdracht te geven een game te releasen in deze staat. Dan was dat excuus van de ontwikkelaar ook nergens voor nodig geweest. Er wordt namelijk over 'standaarden' gesproken die niet behaald zijn, maar dan liggen je standaarden toch behoorlijk laag als je denkt dat dit een goede game zou worden.
Maar goed, je speelt dus als Gollum, wat waarschijnlijk al duidelijk was uit de titel van de game. Het verhaal start ergens tussen het verhaal van The Hobbit en The Fellowship of the Ring in. Je start in Mordor en volgt een vogel, waarvan hij denkt dat het een spion is. Door zijn eigen stommigheid, wordt hij gevangengenomen en gedwongen te vertellen waar de 'One Ring' is.
Na het geven van deze informatie, word je ineens wakker in een slavenkuil onder Barad-dûr. De gameplay die hier in verwerkt zit, bestaat enkel en alleen uit lopen, klimmen, springen en objecten verzamelen. Voor de orcs moet je bijvoorbeeld tags verzamelen van dode medewerkers, waar je geen moeite voor hoeft te doen, aangezien elke tag direct als marker op je beeld verschijnt. Dit geldt eigenlijk voor alle quests, als je ze al zo wilt noemen. De gameplay is dus enorm saai en verschrikkelijk lineair. Er is geen enkele optie tot exploratie, want dan bots je wel weer tegen een onzichtbare muur aan.

Het verhaal van Gollum is dus niet erg interessant om te beleven, ook al lijkt hij in de boeken en films wel een interessant personage. Na je poging om te ontsnappen uit de gevangenis, is het ook niet interessant. Waarom niet? Dat verhaal is al meermaals in de boeken en films naar voren gekomen. Er is dus gewoon niet meer aan toe te voegen.
Een ding is de ontwikkelaars wel heel goed gelukt. Dat is namelijk de hele essentie van Gollum, ook al lijkt hij niks op wat je gewend bent uit de films. Je hebt het uitgemergelde lichaam, de grote glazige ogen, het vettige haar, ingevallen oogkassen en ga zo maar door. Ook de bewegingen van Gollum zijn heel goed nagebootst en passen precies bij hoe hij is, vals, onzeker en zenuwachtig. De dialogen met zichzelf missen ook niet en er zijn zelfs stukjes in de game waar je jezelf (lees: Smeagol en Gollum) moet overtuigen van een keuze die je hebt gemaakt.
Helaas houden de positieve punten hier dan ook gewoon op. De rest van de personages zien er onafgewerkt uit en hebben alles behalve mooie bewegingen. Alles voelt en ziet er houterig uit. Zelfs de camerabesturing is houterig in sommige gebieden, ook in de performance mode. Als je voor de quality mode gaat, dan hou je maar vast... Het leek af en toe of de game op 10fps draaide, vooral als je ook nog de 'hair simulation' mode aanzet, die er eigenlijk alleen maar voor zorgt dat het haar van Gollum wat vettiger uitziet en mooier beweegt. Dus mocht je ondanks alles de game toch willen spelen, kies dan voor performance mode en zet de hair simulation mode uit. Dat zorgt er in elk geval voor dat je ervaring met de game zo soepel mogelijk verloopt.

Combat zit niet echt in de game, want het is een third-person stealth-adventure game. Logisch ook, Gollum is namelijk niet bepaald de sterkste. Hij moet het dus vooral hebben van de schaduwen om zich heen en het opzoeken van de high ground om buiten bereik te blijven. De schaduwen zijn wel een beetje overpowered, want je kunt letterlijk naast een Orc staan in de schaduw en hij zal je niet zien... De controls zijn pas echt een drama. Ik heb zelfs al meegemaakt dat de game sommige buttons gewoon niet meer herkende. Zo kon ik de game bijvoorbeeld wel pauzeren, rennen en rondkijken, maar kon ik niet meer springen. Verder is het ook irritant dat je naar first-person view wisselt in krappe ruimtes (als je kruipt) of bij het zwemmen. God mag weten waarom, want het voegt niks toe, niet bij het zwemmen in elk geval.
Gollum heeft wel een vaardigheid die hij kan gebruiken. Deze zorgt ervoor dat hij overgevoelig wordt en beter kan zien in het donker. Hij kan zo zelfs vijanden in de verte spotten, die hij eigenlijk helemaal niet kan zien. Een voorbeeld is als je in een grot zit met talloze gangen en je achterna wordt gezeten door Nazgûl. Daarnaast kan hij Orcs verstikken, wat best wel een prestatie is met zijn iele armpjes. Hij kan het alleen bij Orcs die geen helm dragen. De orcs met helm hebben andere neusgaten ofzo, waardoor het niet kan. Ik vind dit in elk geval een opmerkelijke mogelijkheid, want je kunt me niet wijs maken dat een oersterke Orc, niet in staat is om zo'n iel mannetje van zijn rug te graaien en hem in het dichtstbijzijnde ravijn te gooien.

Grafisch is LOTR: Gollum erg zwak. Als deze game in 2008 was uitgebracht, had ik het ook geloofd. In de verte ziet het landschap er nog wel eens oké uit, maar voor de rest ziet het allemaal erg vlak en ongedetailleerd uit. Alsof er stickerplaatjes op een achtergrond zijn geplakt. De audio in Gollum vind ik daarentegen wel redelijk. Zo verandert de muziek bijvoorbeeld als er een dreigende situatie is.
Conclusie
Lord of the Rings: Gollum is één van de zwakste game releases die ik heb meegemaakt sinds ik ben geboren. Buiten het feit dat er nooit iemand heeft gevraagd om een Gollum game, is de afwerking desastreus en is de gameplay enorm saai en herhalend. Daar bovenop moet de game ook nog eens €59,99 kosten in de store, wat regelrechte diefstal is voor zo'n slechte game. De enige goede prestatie die hier is verricht, is hoe ze Gollum neer hebben weten te zetten.
Score: 25/100
Game beschikbaar gesteld door de uitgever.