The Stanley Parable: Ultra Deluxe - Review

Doordat gamen op een pc op 2 jaar fanatiek Counter-Strike na nooit mijn aandacht heeft getrokken, was ik nog niet eerder in aanraking gekomen met The Stanley Parable. Deze game kwam in 2011 (en in 2013 met een uitgebreide HD versie) uit en hoewel ik de reviews had gelezen, wist ik dat ik het nooit zou spelen, ondanks dat sommige reviews laaiend enthousiast waren.

Toen ontwikkelaar Crows Crows Crows bekend maakte dat er een port met wat extra’s voor console zou komen, heb ik The Stanley Parable: Ultra Deluxe direct op het lijstje gezet.

Ik had wel eens wat beelden gezien, maar waar het echt om draait in de game, dat was voor mij nog niet duidelijk. Daarom is het zeer belangrijk om de vraag ‘Heb je The Stanley Parable al eens eerder gespeeld?’ eerlijk te beantwoorden. Mijn antwoord was uiteraard ‘nee’ en ik begon de game zoals dat ook in 2013 het geval was. Je moet dan trouwens de plaatselijke tijd invoeren. Ik heb een idee waarom dat is (een achievement), maar zeker weten doe ik het dan ook weer niet. Je zou zeggen dat de game dat wel uit de Xbox console kan toveren.

De game richt zich uiteraard op Stanley, een kantoorklerk die alleen op zijn kamertje zit en iedere dag hetzelfde, eentonige werk doet. Op een dag gebeurt er wat vreemds. Er komt geen enkele order binnen op zijn computer en hij vind het vreemd dat al zijn collega’s niet aan werk zijn. Dat vertrouwt hij niet en hij gaat op onderzoek uit. Dit alles onder het toeziend oog van de fantastische verteller Kevin Brighting.

In de game vertelt hij het verhaal en geeft voorzetjes over wat je ‘moet’ doen. Daar draait de game om. Al snel kom je in een kamer met twee deuren en de verteller zegt dat je de linkerdeur moet nemen. Aan jou de keus om dat te doen of juist niet. Ben je een rebel en kies je rechts of volg je braaf en laat je jezelf leiden? In ieder pad dat je daarna neemt, krijg je de keuze iets wel of niet te doen en dit leidt tot verschillende eindes van de game.

In onderstaande video zie je ook welke keuzes ik maakte toen ik de game voor het eerst opstartte. In het begin negeerde ik alles, want ik zou in het normale leven best wel wat tegendraadser willen zijn. De tweede keer volgde ik iedere richting braaf op. Het leverde twee totaal andere eindes op. De derde keer maakte ik net weer andere keuzes en kwam ik in een soort museum terecht waar je kon zien hoe de game in elkaar steekt en welke keuzes de ontwikkelaars gemaakt hadden.

Omdat ik in 2013 de game niet gespeeld heb, wist ik ook niet goed hoeveel eindes er waren. Na nog twee keer de game doorlopen te hebben, dacht ik al wel veel gezien te hebben en kon ik aan mijn review beginnen.

Maar ik kreeg niets op papier en het voelde nog niet helemaal lekker. Ik had al gelezen dat er veel meer verschillende eindes waren en ik voelde dat ik nog wat verder moest spelen. Ik ben dan ook zeker blij dat ik dat gedaan had, want na nog een ‘run’ speelde ik dus de deur vrij waar letterlijk ‘New Content’ op staat.

Nu pas was ik bij het Ultra Deluxe gedeelte en dat had ik niet willen missen. Ik kan niet te veel spoilen, want dat zou echt zonde zijn. Maar ik heb op sommige punten zo hard gelachen, dat mijn vrouw vroeg of alles wel goed met mij ging. De game steekt de draak met zichzelf, reviews die geschreven zijn in 2013 worden gedeeltelijk voorgelezen en aanbevelingen van gamers worden overgenomen. Dit is een stukje content wat ik nog niet eerder heb meegemaakt in andere games en ik vond het geweldig.

The Stanley Parable kun je omschrijven als een walking simulator die je af en toe keuzes laat maken en waarmee je binnen 25 minuten het einde van een run ziet. Daar doe je de game echter heel erg te kort mee. Het laten nadenken over je keuzes, de fantastische stem van de verteller, de smooth 4K 60FPS, het briljante verhaal met serieuze onderwerpen, maar ook heerlijke humor en kwinkslagen met een uniek stukje DLC maken van The Stanley Parable: Ultra Deluxe een ware must-play.

Score: 93/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. The Stanley Parable Ultra Deluxe is digitaal beschikbaar in de Store.