The Wild Eight - Review

The Wild Eight is een game die al een tijdje beschikbaar is op pc, maar nu ook zijn weg heeft gevonden naar onze geliefde console. Dan heb ik het natuurlijk over de Xbox. Hoewel ik nog nooit van deze game gehoord had, sprak deze mij na het opzoeken er van toch aan.

In The Wild Eight speel jij één van de acht overlevenden die met een vliegtuig in het ijskoude Alaska zijn neergestort. Je doel? Overleven in deze kille omgeving die ook nog eens vol zit met andere gevaren en geheimen. Dan heb ik het niet alleen over wilde zwijnen en wolven, die je vanaf het begin al tegenkomt. Nee, in dit Alaska dwalen zelfs zombies en weerwolven rond! Over geheimen en gevaren gesproken dus...

Het spel is een heuse survivalgame, waarin je het niet alleen opneemt tegen de kou, honger en de standaard gevaren die je in deze ijsvlakte verwacht. Het is dus nog veel meer dan je lief is. Dit zorgt hoe dan ook voor genoeg uitdaging, vooral als je helemaal alleen speelt en je geen hulp hebt van andere overlevenden.

Online heb je dit geluk wel. Hier kun je dus met totaal acht personen de ijsvlakte van Alaska trotseren. Elke survivor heeft zijn eigen sterktes en is uniek in elk opzicht. Kies dus wat het beste bij jou past of wat je het handigste lijkt. Maar één ding is hoe dan ook belangrijk... Blijf altijd in beweging. Dit is je enige kans op overleven, maar ook de enige manier om het mysterie van het gecrashte vliegtuig op te lossen, in deze bijzondere versie van Alaska.

Om te overleven moet je spullen en voedsel zoeken. Het voedsel uiteraard om niet uitgehongerd te raken, de spullen om bijvoorbeeld wapens en onderdak te maken. Gelukkig vind je hier en daar ook wat bunkers waar je de warmte op kunt zoeken, want onderkoelen is buiten een serieuze dreiging. Alleen een warm vuur of een gebouw kan je beschermen hier tegen (of toch niet?).

Hoewel overleven de hoofdzaak hier is, zit er wel een verhaal in het spel wat je kunt volgen. Zo loop je tenminste niet maar wat doelloos rond door de sneeuw. Dit houdt enigszins het tempo er een beetje in en zo leer je gaandeweg ook meer en meer. Overleef je niet? Dan kun je opnieuw starten, maar ben je wel je items kwijt. Gelukkig kun je deze oprapen waar je dood bent gegaan.

Het overleven is op zich niet zo moeilijk, er zijn namelijk voorraden in overvloed te vinden in het spel. Iets wat je van het echte Alaska niet hoeft te verwachten. Het is dus niet zo heel moeilijk om een snelle start te maken, vooral omdat je altijd een tent en workshop bij je hebt en al vrij vroeg een simpel wapen in elkaar kunt flansen. Het is helaas niet mogelijk om ook daadwerkelijk in je tent te slapen om bijvoorbeeld wat tijd over te slaan of om je health bij te vullen. Het gebrek hieraan zorgt er wel eens voor dat je even niks zit te doen tot bijvoorbeeld de nacht voorbij is. Want elke survivor weet dat hij niet in de nacht op pad moet... kuch...

Ook kun je je survivor upgraden met skill points. Dit progressiesysteem is eigenlijk verrassend uitgebreid voor zo'n kleine game. Daar kan menig titel nog wat van leren. De skill points verdien je ook vrij makkelijk door gewoon het spel te spelen. Door veel te lopen krijg je meer punten in movement en door veel te vechten krijg je veel punten in offense, etc.

Op papier klinkt dit dus als een solide en leuke survival game, maar toch zijn er ook minpunten in deze game. Zo zijn de graphics niet je van het en vind ik persoonlijk dat het op survivalgebied veel van hetzelfde is en het je eigenlijk te makkelijk wordt gemaakt. Ook wordt er gebruik gemaakt van een top-down view, is de camera maar op vier vaste punten te draaien en kun je op drie verschillende hoogtes in/uitzoomen.

The Wild Eight is een kleine, maar leuke survivalgame met een top-down view. Het verhaal is boeiend genoeg om je geïnteresseerd te houden. De optie van multiplayer is een leuke toevoeging die het speelplezier aanzienlijk vergroot.

De graphics zijn daarentegen niet geweldig en het wordt je op survivalgebied toch net wat te makkelijk gemaakt. Het is daardoor een beetje veel van hetzelfde. Ben je een survivalgame fanaat? Dan is deze zeker het uitproberen waard. Voor maar €19,99 pik je deze game op in de store.