• Glenn

Tiny Tina's Wonderlands - Review

Tiny Tina kennen jullie vast nog wel van Borderlands 2, toch? Oké, het is jullie vergeven als dat niet zo is, want ze stamt inmiddels alweer uit 2013. In Borderlands 2 heeft ze haar bloedeigen DLC, genaamd "Tiny Tina's Assault on Dragon Keep". In deze DLC kwam ook de tabletop game "Bunkers & Badassess" aan het licht, wat gigantisch veel op Dungeons & Dragons (D&D) lijkt, wat ik ook met veel plezier speel.


Tiny Tina's Wonderlands gaat verder op deze tabletop game als een standalone spin-off van Borderlands. MAAR, no worries! Je hoeft Borderlands niet gespeeld te hebben om aan de slag te kunnen met deze grote hoop van chaos.

Tiny Tina's Wonderlands is iets anders dan Borderlands, hoewel de grafische stijl en de gameplay wel echt Borderlands uitschreeuwt. Waar je in Borderlands als een bestaand personage speelt, is het bij Tiny Tina's Wonderlands net zoals bij D&D. Je kiest uit een class en past de statistieken en het uiterlijk van je personage aan naar jouw wensen, net zoals je dus je character sheet opbouwt.

De customisation is overigens echt gigantisch uitgebreid, maar later meer hierover.


Wat eigenlijk wel het belangrijkste is, is dat het hier om het vertellen van het verhaal gaat, maar dan met de fantasie van Tiny Tina. Als je je haar nog herinnert, dan weet je wat je te wachten staat. Ken je haar niet meer? Dan kan ik je garanderen dat het een verhaal vol humor, chaos en a la minute plot twists gaat worden. Kortom, je gaat je niet vervelen met deze game!


De D&D spelers moeten echter niet denken dat het TE veel op D&D lijkt, het blijft natuurlijk een Borderlands spin-off. Zo is de combat gewoon real-time en niet om de beurt zoals bij een D&D sessie. Ook wordt er niet gerold met dobbelstenen en zo zijn er nog wel meer dingen die niet over zijn genomen uit D&D. Maar nogmaals, het blijft een Borderlands game. Als het TE veel D&D elementen zou bevatten, dan was merendeel van de spelers afgehaakt gok ik, want bij D&D zijn er tal van boeken met regeltjes en dergelijke. Daar zit een casual gamer niet op te wachten in mijn ervaring.

Voordat je aan de slag gaat met het wonderlijke verhaal dat Tiny Tina te vertellen heeft, moet je eerst een personage, ofwel Fatemaker, maken en een class uitkiezen. Ik heb er wel even over na zitten denken welke class mij het meeste aansprak, maar ik ben uiteindelijk toch voor de Graveborn gegaan. Dit is een class die zijn eigen HP opoffert om gebruik te maken van duistere magie. Hiernaast heeft hij een Demi-Lich als companion. Deze class haalt dus kracht uit de pijn en lijden van anderen, echt leedvermaak dus zullen we maar zeggen. Het uiterlijk van je personage kun je naderhand, na je in de taveerne bent geweest, ten alle tijden aanpassen. En dan heb ik het ook echt over de positie van je ogen, mond, oren en ga zo maar door.


Naarmate ik verder in het spel zat, kwam ik erachter dat je ook kon multiclassen! Super vet, want dat stelde mij in staat om mijn tweede keuze class erbij te nemen, namelijk de Clawbringer. Deze geeft een spectral hammer en een vuurspugende Wyvern (minidraak) als companion. Op dit moment heb je dan ook niet één skill-tree, maar twéé! Dit verbreed je speelstijl echt enorm, maar het maakt de keuze soms wel lastiger.

Naast die keuze aan skills, heb je ook flinke keuze in je arsenaal. Net zoals in Borderlands, word je overgoten met loot en zit je vaak meer in je inventory te rommelen dan dat je aan het spelen bent. Op een bepaald moment is het gewoon verstandig om niet meer alles op te rapen wat je tegenkomt, maar alleen de betere loot. Dan heb ik het dus over paars of oranje gekleurde items. De rest gooi je toch weer weg of verkoop je bij één van de vending machines. Gelukkig heb je later, als je een hoger level hebt, meer vrije slots waar je wapens en andere spullen in kunt equippen. Dat geeft weer net iets meer ademruimte in je inventory.


Hiermee lijkt de game dan weer heel erg veel op Borderlands. Het zal dan ook als vertrouwd aanvoelen bij degenen die deze games graag spelen. Datzelfde geldt ook voor de combat en het besteden van je skill points. Het enige verschil wat er nu is, is dat je ook Hero Points krijgt, waarmee je bijvoorbeeld je Strenght, Dexterity, Wisdom, et cetera kunt upgraden. Dit heeft bijvoorbeeld effect op het maximaal aantal HP wat je hebt of op hoe groot de kans is op een critical hit.

Een tabletop game als Bunkers & Badassess, zou echter geen tabletop game zijn zonder een tabletop, toch? Daarom zit in Tiny Tina's Wonderlands ook een 'Overworld' map. Dit is in principe de tafel waar je op speelt en je jouw personage op voortbeweegt, zoals je dat ook doet bij D&D. Deze map moet je verkennen om bepaalde gebieden vrij te spelen, maar je komt er ook andere quests en shrines tegen.


Hiernaast kom je ook random combat encounters tegen, maar deze zijn elke keer weer hetzelfde, wat vrij snel irritant wordt. Gelukkig kun je deze encounters dodgen door ze te slaan, waardoor ze in een stofwolk verdwijnen. Sla je toevallig een keer verkeerd? Jammer dan, dan moet je toch die encounter doorlopen... Er zit ook verder geen verhaal in deze encounters, dus buiten de loot die je krijgt, zijn ze compleet zinloos.

Het verhaal van Tiny Tina's Wonderlands, is vrij basaal en korter dan je gewend bent van een Borderlands game. Het is eigenlijk niet meer dan dat je de 'Dragon Lord' moet verslaan, maar om bij hem te komen moet je eerst allerhande missies doen en zijn volgelingen verslaan. Voor een game die zo fantasierijk is als Bunkers & Badassess (D&D), was er zeker meer te halen uit de grote rode lijn in het verhaal, maar alles eromheen is daardoor niet minder leuk.


De game is (online) in co-op te spelen, wat wat mij betreft ook niet had mogen missen in een game als deze. Bunkers & Badassess (D&D) gaat er juist om dat je het kunt spelen met vrienden en zo samen een verhaal volgt en het tot een goed einde af laat lopen. Dat allemaal terwijl je ruzie maakt over welke loot iedereen krijgt, alleen is er hier dan geen Dungeon Master die tussenbeide springt.

Grafisch is Tiny Tina's Wonderlands net Borderlands. Er wordt weer gebruik gemaakt van de iconische stijl die op een handgetekend iets lijkt. Het spel loopt lekker soepel op zowel Xbox Series X als S en ik heb eigenlijk geen gekke dingen opgemerkt tijdens het spelen. Wat mij betreft is deze game gewoon 'af'. Hiernaast zijn de stemacteurs ook echt super en komt Tiny Tina helemaal tot haar recht als overenthousiaste tiener.


Conclusie

Tiny Tina's Wonderlands is overduidelijk een spin-off van Borderlands. De iconische grafische stijl en gameplay komen overal in terug, maar dan in een fantasy jasje. Hierdoor is het spel helaas geen game te noemen met een eigen identiteit, maar dat maakt de game niet minder leuk. De invloed van Dungeons & Dragons, of Bunkers & Badassess hoe ze het in de game noemen, is op een leuke manier in de wereld van Borderlands verweven.


Jammer genoeg is het verhaal van Tiny Tina's Wonderlands in verhouding tot Borderlands wel wat kort en vrij simpel afgedaan. Ook kan het hier en daar wat repetitief aanvoelen door de combat encounters in de overworld map. Deze gaan al vrij snel vervelen en irriteren omdat ze geen verhaal te vertellen hebben en alleen maar goed zijn voor loot. Hier had wat dat betreft meer in gezeten.


Score: 80/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever. Tiny Tina's Wonderlands is digitaal beschikbaar in de Store en daarnaast ook beschikbaar op disc.


Recente blogposts

Alles weergeven