Total War: Warhammer III - Review

Warhammer en ik hebben een verleden dat al een flink aantal jaren teruggaat. Tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik namelijk de nodige uren in de Warhammer 40K: Dawn of War reeks gestopt. Daarna is het vervolgens een tijdje stil geweest en ben ik uiteindelijk begonnen met het beschilderen van Warhammer figuurtjes. Vaak heb ik er toen aan gedacht om met de Total War: Warhammer games te beginnen, maar meestal werd ik alsnog door de complexiteit van deze games afgeschrikt.

Met de release van Total War: Warhammer III heb ik uiteindelijk toch de sprong in het diepe gewaagd en heb ik deze game opgepakt. Zou deze game dan toch tegen mijn nostalgische gevoelens van vroeger kunnen opboksen?

Warhammer III geeft net zoals de eerdere delen een centraal verhaal, dat voor de meeste speelbare rassen vrijwel hetzelfde is. In deze game krijg je eerst een proloog die enigszins het verhaal verduidelijkt en je tegelijkertijd de fijne kneepjes van het spel uitlegt. Eigenlijk is deze proloog een aanrader voor zowel beginnende als ervaren spelers! Tijdens de proloog volg je namelijk Yuri Barkov, een prins van Kislev, op weg naar het bevrijden van de god Ursen. Ursen heeft namelijk tot Yuri geroepen in de hoop dat je hem kan bevrijden en de ijstijd in het land kan oplossen. Tijdens deze proloog zal je Yuri's tocht door de Chaos Wastes volgen en zien tot in welke mate Chaos de overhand over Yuri's ziel begint te nemen. Met deze proloog alleen al, zal je jezelf enkele uren zoet kunnen houden.

Na de proloog (of direct indien je hem overslaat) kan je aan de slag met de echte campaign. Binnen deze campaign kies je één van de zeven standaard rassen. Deze rassen worden nog uitgebreid door middel van verschillende DLC's. Na een kort introductiefilmpje, in de vorm van een getekend filmpje, word je vervolgens losgelaten in de immens grote campaignmap en ligt de wijde wereld aan je voeten. Door middel van missies krijg je het verhaal voorgeschoteld en eveneens voor een gedeelte een pad aangewezen dat je kan nemen om je uiteindelijke doel te bereiken.

De gameplayelementen van Warhammer 3 zijn ontzettend complex en het is daarom belangrijk om je er als nieuwe speler bewust van te zijn dat je dus ook een aantal uren in het spel zal moeten steken om het echt door te krijgen. Zo bepaalt bijvoorbeeld alleen al de keuze van het ras je verdere spelverloop. Elk speelbaar ras heeft namelijk zijn eigen perks en bonussen en deze zullen ook het verdere spelverloop beïnvloeden. Zo kun je bijvoorbeeld met Slaanesh ervoor kiezen om in het startscherm van het gevecht bepaalde units van je tegenstander te verleiden en voor het betreffende gevecht over te nemen.

Voor de rest speelt Warhammer 3 als een turn-based strategy game. Tijdens je beurt kun je er natuurlijk voor kiezen om je leger vooruit te bewegen op de kaart. Op deze kaart kun je vervolgens andere (vijandelijke) legers tegenkomen, maar ook settlements en strongholds die je vervolgens weer kan overnemen. Daarnaast kun je er ook voor kiezen je settlements verder te upgraden door meer gebouwen te plaatsen of juist bestaande gebouwen te verbeteren. Binnen je settlements zal je voor een juiste balans tussen offensieve en economische upgrades moeten kiezen om je leger goed op de been te kunnen houden.

Wanneer je in gevecht raakt met een ander leger krijg je als eerste een beginscherm waarin beide legers te zien zijn. Hier kun je ervoor kiezen om de computer het gevecht automatisch te laten plaatsvinden, maar meestal kost dit je meer units dan wanneer je zelf het gevecht zou besturen. Wanneer je kiest om het gevecht zelf te doen, dan krijg je eerst een voorbereidingsfase. In deze fase mag je jouw leger binnen een aangewezen gebied vrij opstellen naar wens, alvorens het gevecht gestart wordt. Wanneer het gevecht dan uiteindelijk begint, moet je ervoor zorgen dat je het andere leger zo effectief mogelijk uitschakelt. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je leger nooit wordt ingesloten en dat je boogschutters bijvoorbeeld altijd achteraan in de linie staan.

Om je te helpen met het effectief plaatsen van je units is er van elke unit een unitcard beschikbaar die je kan oproepen door op de unit te klikken. Hierop kan je de sterkten en zwakheden van de betreffende unit zien en vervolgens je strategie hierop aanpassen. Legerunits kun je vervolgens verslaan door hun HP of leadership bar te legen. In het laatste geval zal de verslagen unit ook daadwerkelijk op de vlucht slaan.

Naast het gewone combat heb je ook de beschikking over heroes. Heroes zijn units die hun eigen leger kunnen aanvoeren of een nieuw bestaand leger kunnen vormen. Het voornaamste aan heroes is dat zij in een gevecht ook nog de beschikking hebben tot bepaalde skills. Zo zijn er heroes die de leadership bar kunnen aanvullen, maar er zijn ook bijvoorbeeld heroes die juist verschillende spells op de vijanden kunnen afvuren. Een goed gebruik van deze heroes is dan ook belangrijk.

Heroes kunnen zichzelf verder ontwikkelen door level-up te gaan en vervolgens skillpoints te besteden aan nieuwe vaardigheden, maar je kan ook verkregen armour en andere items equippen om ze een aantal extra stats te geven.

Grafisch ziet de game er goed uitgewerkt uit. Van dichtbij zien de legers er niet ontzettend gedetailleerd uit, maar dit is ergens ook te verwachten bij een game die voornamelijk van een grotere afstand wordt gespeeld. De speelvelden zien er daarentegen wel goed afwisselend uit. Deze velden zijn vooral gebaseerd op de biome waarin je jezelf op de campaignmap bevindt. Daarnaast kun je ook volledig uitzoomen om over te schakelen naar een top-down view waarbij je een beter tactisch overzicht van het veld verkrijgt.

Helaas zijn er ook een aantal verbeterpunten aan de game. Zo laat Warhammer 3 geen tekst in de menu's zien. Dit probleem is al bij de ontwikkelaars bekend en zal dan ook spoedig verholpen worden. Verder kunnen de laadtijden van Warhammer 3 ontzettend lang zijn. Het is dan ook aan te raden om deze game op een SSD te installeren om op deze manier de wachttijden flink in te korten.

Total War: Warhammer III is een ontzettend uitgebreide game, waar je jezelf tientallen uren mee kan vermaken. Wees je er echter van bewust dat dit geen game is die je 'even voor een half uurtje' opstart. Daarnaast is de game op het moment van schrijven onspeelbaar, tenzij je zelf een aantal wijzigingen aanbrengt in het preferences bestand. De verwachting is dat hier zeer spoedig een fix voor zal komen. Al met al is deze game zeker een aanrader voor de Warhammer en strategy-game fan. De combatmechanics, achterliggende story en de campaignmap zijn allemaal elementen die op een nette wijze zijn verwerkt.

Game is beschikbaar via Game Pass voor PC.