Tour de France 2021 - Review

Wat een sportzomer staat er voor de deur mensen. Die was eigenlijk al begonnen met de Giro die inmiddels afgelopen is, terwijl nu Roland Garros bezig is. En dan zijn er nog het EK voetbal, de Olympische Spelen, de verschillende Grand Prix en bijvoorbeeld Wimbledon.

We hebben het nog niet eens over het evenement dat op 26 juni gaat beginnen. Je kunt het al raden natuurlijk, met de game die ik voor jullie ga bespreken: Tour de France 2021.

De Tour start dit jaar met een lichte heuvelachtige etappe in Brest, Bretagne. Er is dus dit jaar geen proloog, er wordt meteen gestart met een volledig peloton. De favoriet voor deze etappe is toch wel Alaphilipe, maar vlak de Nederlandse veelvraat van der Poel of de Belgische alleskunner van Aert ook niet uit. Kanshebbers voor de eindzege zijn het helaas niet, daarvoor moet je toch wel denken aan de Slowaken Roglic of Pogacar. Of zou Thomas of misschien Kruiswijk een hele goede ronde kunnen rijden?

Maar goed, genoeg over de profrenners. Eens kijken of jij ook de Tour de France kunt winnen. De virtuele Tour dan. Al aardig wat jaren brengt Cyanide de game Tour de France naar de consoles. Het is de enige wielrengame op de Xbox.

Dat Cyanide een soort van monopolypositie heeft op wielrengames, is niet wat je wilt hebben. Concurrentie is altijd goed voor de consument en dat heeft Tour de France 2021 eigenlijk wel nodig. Dit is het derde jaar dat ik een Tour de France game review en de graphics zijn in drie games niet veranderd. De gezichten zijn zo generiek als het maar kan zijn, de openingsscène van de start is hetzelfde als voorgaande jaren en de aanmoedigingen vanaf de kant van de weg zijn nog steeds hetzelfde.

Ook de gameplay van de game is niet veranderd of geëvolueerd. De trainingsmode om je een beetje bekend te maken met de mechanics, is bijvoorbeeld precies hetzelfde als afgelopen jaar. Op zich heb je bij andere sportgames ook altijd dezelfde besturing, dus kun je het ze echt aanrekenen? Nee, dat denk ik niet. Maar omdat zoveel dingen hetzelfde zijn gebleven, valt dit ook weer op.

Zijn er dan wel veranderingen in de game? Ja, dat gelukkig wel. Zo reageert het peloton wat realistischer op de wedstrijd. En de My Tour is ook wat aangepakt. Er zijn andere races dan afgelopen jaar en er zijn meer licenties voor bijvoorbeeld de voorjaarsklassiekers. Zover ik kon zien, is er nog maar één team dat geen licenties heeft. Dat is Deceuninck-Quick-Step. Wat toch wel jammer is, want daar zitten wel goede renners tussen.

Uiteraard zijn er dingen die goed zijn aan de game. Zo zijn de tenues weer vernieuwd, zitten de renners bij het goede team en is de game gewoon weer een tactisch steekspel, zoals het een goede wielerwedstrijd betaamt. Wanneer gebruik je jouw eten en drinken om te herstellen in de game of bij wie ga je in de slipstream zitten om minder energie te gebruiken? Ook dat je saaie gedeeltes kunt doorspoelen, is een groot pluspunt. Anders duren etappes wel echt lang en zijn ze bijzonder saai.

Cyanide zou er goed aan doen om eens terug te gaan naar de tekentafel. Zo zijn er veel dingen die ze zouden kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan meer gezichten op de renners, het liefst echte. De omgevingen mogen meer gevarieerd of laat ze bijvoorbeeld andere aanmoedigingen opnemen. De gameplay is wel tactisch te noemen en best leuk. Vooral het doorspoelen is van grote waarde.

De Xbox One versie van Tour de France 2021 is nu verkrijgbaar, zowel op disc als digitaal. Vanaf 30 juni is ook de Xbox Series X|S versie van Tour de France verkrijgbaar op disc.

Score: 50/100