• Stefan

Trigger Witch - Review

Een kleurrijk 16-bit fantasieland, een mysterieuze vijand, een simpel wapen gegeven door je mentor en een queeste om de wereld te redden. Met deze intro zou je bijna denken dat het over een Zelda game gaat, maar we hebben het hier natuurlijk over Trigger Witch! Deze vergelijking is echter niet vreemd, aangezien Trigger Witch heel erg veel inspiratie trekt uit de 16-bit Zelda games met daaraan de twist dat alle fantasiewapens van Zelda vervangen zijn door vuurwapens. De grote vraag is natuurlijk of deze combinatie een echt schot in de roos is.


Je begint Trigger Witch als de heks in opleiding, Colette. Colette is een student aan de Stock Academy for Witchcraft and Triggery. Het verhaal begint op haar dag van afstuderen wanneer ze haar examen in de Gauntlet (een soort schiet-galerij) moet afleggen om lid te worden van the Order of the Clip. Het examen binnen de Gauntlet kan gezien worden als een tutorial waarin je de fijne kneepjes van het schietwerk geleerd krijgt. Het opvallende aan het verhaal, is dat de wereld van Trigger Witch bestaat uit verschillende heksen die, in plaats van magie, vuurwapens zijn gaan gebruiken. Magie stelt tegenover deze nieuwe wapens niets meer voor en om deze reden wordt magie nog nauwelijks gebruikt. Over het algemeen mag je bij deze game een goed verhaal verwachten met tamelijk wat woordgrappen over het vervangen van magie met vuurwapens.

Trigger Witch speelt verrassend lekker weg met de controller. Voor een groot deel is dit te danken aan de simpele controls. Met de linker-joystick beweeg je Colette en met de rechter-joystick richt je je wapens op je vijanden. Bij het richten wordt je overigens geassisteerd door een laser, die je laat zien waar je op richt. Mocht je toch wat meer uitdaging willen, dan is er ook de optie om deze laser uit te schakelen. Naast de verschillende vuurwapens beschikt Colette ook over een dash-ability, waarmee ze snel afstand tussen vijanden kan creëren of juist boobytraps kan ontwijken. Ook heeft Colette, hoe gruwelijk het ook klinkt, de vaardigheid om de levenskracht van dode vijanden om te zetten in healing potions. Wanneer het flesje vol is, kun je deze inzetten om je leven weer aan te vullen. De wapens worden echter niet alleen ingezet om vijanden te doden, maar ook voor het oplossen van puzzels door bijvoorbeeld met behulp van afketsende kogels een schakelaar te activeren. Hoewel het grootste deel van het spel er natuurlijk om draait om zoveel mogelijk vijanden neer te schieten, zijn er soms ook gedeeltes waar Colette als een ware heks vliegend op een bezemsteel het vuurgevecht met vijanden aan gaat. Hierbij scrolt het scherm langzaam omhoog, terwijl je als speler al schietend kogels moet ontwijken en je vijanden moet uitschakelen. Ook bij dit stukje gameplay is er veel inspiratie gehaald uit de tijd van de 16-bit games.


Tijdens het spelen van Trigger Witch, zijn er ook verborgen Weapon-upgrades te vinden. Door middel van deze upgrades, is het mogelijk één van de vier onderdelen van een wapen vrij te spelen en deze vervolgens met gems (die verkregen worden door middel van het openen van kistjes en het doden van vijanden) verder te upgraden. Met deze gems is het daarnaast ook mogelijk je health bar te upgraden, zodat je meer klappen van je vijanden kan verdragen. Deze health zul je ook zeker nodig hebben, gezien de hoeveelheid hordes van vijanden die soms op je af komen. Mocht je het toch te moeilijk (of juist te makkelijk) vinden? Dan kun je via het menu precies afstellen hoeveel damage vijanden bij jou kunnen aanrichten en hoeveel damage jij bij vijanden aanricht. Deze moeilijkheidsgraad geldt echter alleen voor de vijanden en niet voor de timings-puzzels die in het spel verstopt zitten. Voor deze puzzels zal je zelfs op de makkelijkste stand alsnog een perfecte timing moeten hebben om ze te voltooien.

Als klap op de vuurpijl beschikt Trigger Witch, als één van de weinige games tegenwoordig, over een heuse couch co-op mode. Sterker nog; deze co-op kan op elk moment tijdens het spelen gestart worden door simpelweg op een andere controller de startknop in te drukken en vervolgens zal er een tweede heks verschijnen om samen nog meer vijanden van hun levenskracht te beroven. Houdt er wel rekening mee dat alleen de host achievements zal krijgen in co-op.


Grafisch kun je Trigger Witch zien als een 16-bit game in een fris HD-jasje. Daarnaast zijn alle gebieden, net zoals in de games van die tijd, ontzettend kleurrijk en heeft elk gebied ook zijn eigen kleurenpalet. Elke vijand die binnen het spel gedood wordt, zorgt daarnaast voor flinke bloedplekken en botresten op de grond. Voor degenen die liever een spel spelen met minder gore, is er de optie om alle gore effecten uit te schakelen.


De soundtrack van Trigger Witch is ook heerlijk variërend; wanneer je rustig op je gemak de wereld aan het verkennen bent, wordt er een ontspannen fantasiemelodietje afgespeeld. Echter op het moment dat je in een gevecht beland, veranderd deze ontspannen muziek al snel richting metal-muziek om het gevecht dat extra gevoel van sensatie en spanning te geven.

Conclusie

Trigger Witch is een game die veel inspiratie trekt uit eerdere 16-bit games en daardoor ook soms aanvoelt als een ode aan games van die tijd. Deze gameplay elementen zijn op een zodanige manier toegevoegd dat de gameplay goed varieert en daarmee ook de eentonigheid tegengaat. Ook de unieke twist met betrekking tot het vervangen van fantasie wapens en magie door vuurwapens, komt binnen deze game goed uit de verf. Daarnaast zorgt het ook ervoor dat deze game iets unieks heeft binnen de 16-bit fantasy-games. Ook op het gebied van instellingen is alles zodanig in te stellen dat het spel bijna volledig naar ieders wens aangepast kan worden. Het is bij de moeilijkheidsgraad echter alleen jammer dat timingspuzzels hierdoor niet wat coulanter worden voor de spelers met een minder accurate aim. Als laatste is het grote pluspunt van Trigger Witch natuurlijk de optie voor couch co-op, iets wat helaas steeds meer lijkt te verdwijnen. Deze optie binnen Trigger Witch is om deze reden dan ook een zeer welkome toevoeging!


Score: 75/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven