Tunche - Review

Het recept voor de volgende game is: vijf personages, lekker knokken, mythologie, irritante vijanden, run-based (zoals The Binding of Isaac en Hades), beetje witchcraft, Amazone-gebied, Peru en een lama!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet heel erg veel af weet van Peru of de mythologie ervan, maar vanwege één of andere reden wist ik dus wel iets af van Tunche. Even een side note, wanneer je niet geïnteresseerd bent in de mythologie kun je ook doorscrollen naar het volgende stukje!

Een Tunche is een wezen dat door de donkere nachten van de Peruaanse jungle dwaalt. Net zoals een ziel met pijn. Sommigen zeggen dat het een vogel is, anderen zeggen dat het een heks of een geest is, die er van houdt om mensen te terroriseren. Het is niet per definitie goed of slecht. Het is meer een soort van evenwicht tussen die twee, die het ware wezen van de mensen die het tegenkomt weerspiegeld. Wanneer een persoon slecht is, zal de Tunche hem laten betalen voor schade die hij heeft aangericht, maar wanneer de persoon goed is, zal de Tunche diegene er aan herinneren om niet bang te zijn voor zichzelf.

Dus, even terug naar de game. Deze game draait om een vijftal jongens die op zoek naar naar de Amazone spirit, genaamd Tunche. Het blijkt dat ieder karakter zijn of haar reden heeft om achter deze spirit aan te gaan. Om dit te kunnen doen, moeten zij langs de Amazone rivier wanen, die krioelt met vele vijandige monsters. Die zijn ook allemaal, stuk voor stuk, afkomstig van de Zuid-Amerikaanse folkore.

De personages moeten iedere keer in totaal vier verschillende regio's afgaan, die bestaan uit tien verschillende levels met aan het einde een nog grotere eindbaas. Wanneer je dood gaat, of nou ja, de health gewoon op is, word je terug gestuurd naar het basiskamp en kun je weer opnieuw aan een run beginnen.

Het basiskamp is een plek waar je de karakters kunt upgraden met bijvoorbeeld experience punten die je hebt verzameld door het doden van de vijanden. Hiermee kun je ook nieuwe aanvallen vrijspelen en je stats permanent vergroten. Dit maakt toekomstige runs dus alleen maar makkelijker en makkelijker! Een run keihard falen heeft toch nog een soort van nut!

Ondanks dat Tunche lijkt op een simpele hack-and-slash game, moet ik zeggen dat het niet zo is. Ik ben juist aardig onder de indruk van de mechanics achter deze game. Dit komt ook omdat je natuurlijk in de skill-tree verschillende combo's kunt vrijspelen. Op zich zijn zijn de meeste aanvallen niet heel erg lastig om uit te voeren, maar sommige combo's moet je toch wel echt goed onthouden. Daarom kan het soms wel wat oefening nodig hebben voordat alles gaat zoals je zou willen dat het gaat.

Wat ik trouwens echt ontzettend leuk vind, is dat je Tunche kunt spelen met tot wel vier personen tegelijkertijd. Dit brengt nog meer chaos en gezelligheid in de woonkamer. Helaas is het wel een lokale co-op, dus je kunt het niet met vrienden online spelen.

Eindoordeel

Tunche heeft mijn hart een beetje gestolen. Gelukkig wel op een goede manier hoor, niet omdat ik een slecht persoon ben en gestraft moet worden. Ik denk het komt doordat Tunche met de hand getekend is en er gewoon ontzettend mooi uitziet. Het feit dat ik run-based games heel erg leuk vind en omdat ik het leuk vind om een beetje te bashen op knopjes en vijanden te verslaan. Of omdat Hat Kid, uit A Hat in Time, er in zit en ik dit gewoon heel erg leuk vind (A Hat in Time was een van mijn favoriete games uit 2017). Soms zit er ook gewoon geen logische redenatie achter.

Weet je... Als je van run-based games houdt, maar Hades te heftig vindt (wat ik kan begrijpen!), dan is Tunche een heel leuk alternatief!

Eindcijfer: 85/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever en is te koop in de Store voor €19,99.