Two Point Campus - Review

Iedereen is naar school geweest. De een misschien wat langer dan de ander, maar we hebben er allemaal een ervaring van en herinneringen bij. Ik vond zelf geschiedenisles ontzettend saai en langdradig, daar kreeg je mij m'n bed niet voor uit. Biologie was een ander verhaal, dat vond ik juist één van de leukste vakken. Laten we eerlijk wezen, ook een leerkracht kan behoorlijk bijdragen aan de ervaring die je er in hebt opgedaan. Ik zal voor nu geen namen noemen, want in het algemeen heb ik heel veel respect voor leerkrachten. Ik zou voor geen goud met ze willen ruilen!

Behalve de lessen en leerkrachten zijn mijn eigen schoolervaringen toch ook wel gekoppeld aan activiteiten en gebeurtenissen daar om heen. Studentenfeestjes, ongein uithalen in de klas, spijbelen, lol maken met klasgenoten in de pauze, stiekem sigaretjes roken en meer. Ik was best een bengel, hoewel ik er in ieder geval voor heb gezorgd dat ik uiteindelijk zelfs een Masterdiploma heb weten te behalen aan de universiteit. Geslaagd dus! Maar geldt dat ook voor Two Point Campus? In hoe verre weet de opvolger van Two Point Hospital te boeien en binden?

Two Point Campus helpt je op weg als je schoolervaringen al wat roestig zijn te noemen. Er zit namelijk een soort tutorial in verwerkt, maar wel op een hele subtiele manier. Zo start je in de eerste paar campussen met specifieke opdrachten, waarbij je elke keer meer details leert kennen. Elke keer dat je iets vrijspeelt met een betaalmiddel genaamd kudosh, kun je dat in elke campus die je daarna opstart gebruiken.

Het voordeel hiervan is dat je zelf bepaalt hoe diepgaand je jouw campus wilt specificeren. Je kunt er voor kiezen om één opleiding helemaal uit te werken en verbeteren, of juist veel algemene opleidingen te pakken die op een lager basisniveau liggen. Al met al is het prettig dat Two Point Campus je spelenderwijs bijles geeft over de mogelijkheden, zonder dat je het idee hebt dat het een verplicht nummertje is. Ideaal dus voor nieuwkomers en tegelijkertijd heb je er als meer ervaren management sim speler eigenlijk geen last van.

Hoewel het principe op elke campus hetzelfde is, maakt de keuzevrijheid en de variatie in thema's de game erg vermakelijk. Op de ene campus probeer je jouw studenten een gigantische robot te laten bouwen, op de campus van de buren moet je jouw conciërges inzetten om vijandige aanvallen op jouw riddercampus af te wenden (een medische hoek in jouw riddercampus is geen overbodige luxe, want hierin gaat natuurlijk nogal eens wat mis) of je gaat helemaal op in de wereld van magie en vloeken.

Hoe beter jouw campus loopt, hoe hoger de waardering. Deze wordt weergegeven met tot maximaal 3 sterren. Elke keer dat je 1 ster verdient met een campus, wordt er een nieuwe campus op de map vrijgespeeld. Je kunt er dan voor kiezen om gelijk door te springen, of juist proberen om bij elke campus tot 3 sterren te gaan.

Welke keuze je daarin ook maakt, er is altijd werk. Je moet voldoende personeel hebben, de ruimtes in je campus moeten de juiste temperatuur hebben, je moet onderzoek doen naar nieuwe items, je studenten vermaken met feesten en partijen, personeel en studenten moeten van een natje en een droogje worden voorzien, personeel moet worden geschoold, je moet hygiëne maatregelen treffen op je campus en tussendoor moet je uiteraard ook nog zorgen dat alle studenten goede punten behalen voor hun opleiding.

Er zijn ook diverse mogelijkheden die je studenten kunt bieden om zichzelf op sociaal niveau te ontwikkelen. Zo kun je allerlei items en events inzetten waar vriendschappen of zelfs relaties uit voort kunnen komen en kun je verschillende clubs openen waar ze lid van kunnen worden. Ook deze clubs zijn weer met de benodigde humor bedacht, zoals de Power-Nap Club. Typisch voor studenten natuurlijk, die het vaak erg laat (of juist vroeg?) maken doordat ze veel op stap gaan.

Deze game is dus perfect voor de bezige bijtjes onder ons, die het leuk vinden zich helemaal te verliezen in zo'n proces. Het fijne aan Two Point Campus is dat de besturing op console eigenlijk bijna perfect te noemen is.

De gebruikersinterface is gemakkelijk te bedienen, de benodigde knoppen input is logisch te noemen en de game loopt heerlijk soepel. Ik ben technisch gezien eigenlijk geen mankementen tegengekomen. Daarnaast zijn de gebruikte icoontjes en kleuren die daarbij horen eigenlijk heel duidelijk, zodat je gelijk een indruk hebt van hoe je een probleem moet oplossen, zodra er iets speelt.

Een van de weinig minpunten aan deze game, en wellicht heeft dat puur met mijn controle behoevende persoonlijkheid te maken, is dat je soms zo druk bezig bent met specifieke doelen, dat je vergeet om je heen te kijken.

Als je de tijd even wat langzamer laat lopen en eens bekijkt wat de studenten en leerkrachten allemaal doen, dan geniet je pas echt van de hoeveelheid details en humor die er in de game verwerkt zitten.

Zo ook bijvoorbeeld in de speaker, die af en toe bijzonder droge quotes deelt. Grappig, zeker in het begin van de game. Als je er inmiddels net als mij al behoorlijk wat uurtjes in hebt zitten, merk je daarin wel een kleine herhaling op en kan het wat irritant zijn af en toe.

Dit zijn echter slechts kleine minpuntjes, want aan het eind van dit curriculum mag ik concluderen dat Two Point Campus behoorlijk vermakelijk en verslavend is, meer nog zelfs dan zijn voorganger. Ik zou bijna terug naar school willen! Al zal dat in vergelijking met Two Point Campus misschien wel weer vies tegenvallen... dus ik laat het er voorlopig maar even bij. Ik voel me voor nu slim genoeg!

Two Point Campus is een management sim waarbij je een campus moet opbouwen en onderhouden. Hoe meer studenten en hoe meer tevreden ze zijn, hoe beter je campus presteert. De gebruikersinterface werkt op console ontzettend prettig en gemakkelijk en er zit heerlijk veel humor in de game verwerkt. Niks saaie wiskunde- of geschiedenislessen... Jouw studenten worden de allerbeste koks, de grappigste clowns, de dapperste ridders en bouwen de vetste robots. De ontwikkelaars zijn wat mij betreft Cum Laude geslaagd met Two Point Campus. Niet voor niks heeft deze game een plekje verdiend in onze lijst met de leukste Xbox simulator games. En nu terug naar school jij!

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever. Two Point Campus is digitaal beschikbaar in de Store en gratis beschikbaar voor Xbox Game Pass abonnees.