Under The Jolly Roger - Review

Waar piratengames zijn, sta ik vaak voor aan in de rij. Sea of Thieves en Assassin's Creed: Black Flag zijn hierin dan ook mijn twee favoriete games. Sea of Thieves speel ik zelfs nog wel met enige regelmaat.

Ik kan ook echt niet wachten op Skull & Bones van Ubisoft om daar mee aan de slag te gaan. Tot die tijd is Under The Jolly Roger weer een tussendoortje om de piraat in mij te temmen... ARRR!

Na wat onderzoek over deze game, kwam ik er al snel achter dat deze game in 2016 al eens een release heeft gehad op de Xbox One onder de naam 'Tempest' en ergens vorig jaar uit is gekomen op de Nintendo Switch onder de naam van 'Under The Jolly Roger'. Het komt er dus op neer dat dit spel een release is van een port van een spel dat 5 jaar terug al eens is uitgebracht op Xbox One. Volgen jullie het nog?

Gelukkig is het niet zo simpel als het lijkt, dus het is geen naamswijziging om meer geld te verdienen. Nee, Tempest was namelijk wel echt een kale game die verder niks aan het piraat zijn toevoegde. Under The Jolly Roger is wel degelijk een upgrade. Een upgrade waar het verhaal van een piraat meer tot zijn recht komt en je ook meer dat piratengevoel hebt. Het is meer een RPG geworden met strategische elementen.

In Under The Jolly Roger start je in de 'Academy', waar je de fijne kneepjes van het piratenleven aangeleerd krijgt als kapitein van je eigen schip. Hier ontvang je jouw eerste missie als zijnde een tutorial die kort alle onderwerpen aansnijdt. Op zich is de tutorial best oppervlakkig, maar het doet wat het moet doen.

Door middel van het navigeren op een kaart op je boot, kun je snel naar andere bestemmingen reizen. Onderweg krijg je pop-ups van bijvoorbeeld piratenschepen in de buurt of bepaalde raids. Het is aan jou de keuze of je deze 'events' aan wilt gaan en dus in gevecht gaat met andere piraten of deelneemt aan een raid. Laat je de pop-up verlopen? Dan is het event ook weg. Maar wees gerust, elke reis kom je wel weer iets tegen waar je aan mee kunt doen.

Hiernaast is het ook de bedoeling dat je je inventaris en manschappen beheert. Zo moet je zorgen dat er genoeg kanonskogels aan boord zijn voor als je een gevecht aan gaat, maar heb je ook genoeg rum nodig om het moraal stabiel te houden. Manschappen kun je inhuren bij een taveerne of je gaat ze rekruteren als je een ander schip gekaapt hebt. Vervolgens deel je deze in op een deel van het schip waar jij het nodig vindt. Het verhandelen van materialen is ook nog een optie, waar je wat extra geld mee kunt verdienen als je niet aan het plunderen bent.

Dit laatste brengt me dan ook meteen naar de combat in het spel. Deze vindt uiteraard plaats op de open zee en het verschilt erg per 'event' hoe dit er uitziet. Zo kun je bijvoorbeeld het enige schip zijn tegen één ander schip, maar als je pech (geluk) hebt moet je ook tegen een kleine vloot of een groter schip. Zolang ik het overleef geef ik de voorkeur aan meerdere schepen, dat betekent namelijk meer loot voor mij. Pas wel op dat je niet te veel meeneemt, want als je te zwaar bent, komt je schip niet meer van de plaats.

De combat zelf is vrij simpel. Je kunt het soort munitie kiezen (elke soort doet damage aan bepaalde onderdelen van een schip) en het mikken is toonbaar gemaakt middels balken die langs je schip verschijnen. Dit is vergelijkbaar met het systeem van Assassin's Creed: Black Flag, alleen zie je hier een percentage toenemen die de accuraatheid aangeeft van je schot. Ook heb je 'relics' voor speciale aanvallen of verdediging.

Heb je een schip verzwakt, maar niet verwoest? Dan heb je ook de mogelijkheid het schip te enteren. Hier kom je in een third-person view terecht, waarin jij als kapitein het gevecht aan gaat met de manschappen van het vijandelijke schip. Gelukkig heb je ook je eigen manschappen die mee vechten (als je althans manschappen hebt ingedeeld hiervoor). Als je ze allemaal verslaat, dan kun je kiezen om het schip te verwoesten om je eigen schip te repareren, kun je de manschappen rekruteren die erop zaten of neem je het schip mee voor je eigen vloot. Helaas is deze third-person combat erg basaal en totaal niet spannend te noemen.

Ondanks dat dit dus al een upgrade is ten opzichte van 'Tempest', is het spel nog steeds niet meer dan tekst en navigatie met een management menu. Je kunt er wel voor kiezen om vrij rond te varen over de zee, maar dan duurt het een eeuwigheid voor je een ander schip tegenkomt. Je kunt wel echt elk schip aanvallen dat je tegenkomt, zelfs als je de vlag voert van dezelfde fractie waar je punten bij wilt scoren. Ook zijn de missies erg eentonig en voelt het verzamelen van geld als een grind. Het sparen voor een nieuwe boot of upgrades kan dus erg lang duren.

Bovendien zijn de graphics echt slecht voor de huidige standaarden en generatie en zou een mobiele telefoon dit gewoon kunnen draaien. Sterker nog... Tempest, de game waar dit van afgeleid is, was een mobile game! De geluiden daarentegen zijn wel goed, maar ik mis toch die piratenliedjes op de boot als je aan het reizen bent in de open wereld.

Under The Jolly Roger is een game die van de oude game 'Tempest' is afgeleid, die geport is naar Nintendo Switch en nu onder de nieuwe naam weer op Xbox verschijnt. Hoewel Under The Jolly Roger een upgrade is ten opzichte van Tempest, laat de game toch nog flink de wensen over.

Niet alleen op het gebied van graphics ligt deze game erg achter, maar ook bij de gameplay schort er nog veel aan.

De game voelt repetitief en kaal aan, want meer dan tekst en navigeren is het eigenlijk niet. Toch heb ik me wel enigszins met het spel weten te vermaken en is de toevoeging van de management functies een goede zet geweest, maar de prijs van €17,99 vind ik dan weer aan de hoge kant.

Score: 55/100