Virtuous Western - Review

Iedereen weet inmiddels van mij dat ik bijna alles speel. Zelfs de kleinste en onbekende games, sla ik niet over. In een eerste oogopslag denk ik altijd wel iets positiefs te spotten om het een kans te geven. Een ontwikkelaar heeft er immers tijd, liefde en energie in gestopt, toch? Het resultaat met deze games kan echter twee kanten op gaan, een schot in de roos of een nekschot. In welke categorie is Virtuous Western in te delen?

Het positieve element uit Virtuous Western dat mij opviel, was de stijl die is opgebouwd uit pixels. Dat alleen al kan echt een 'hit or miss' zijn, want zo simpel als het klinkt, is het dat niet. In Virtuous Western ziet dit er prima uit. De karakters zijn schattig en heb je die lieve, stekelige cactusjes gezien? Zo cute! Wel een beetje vreemd voor een western game, want daar verwacht je toch een soort van rauw randje eigenlijk.

Oké, helaas hebben we het positieve aan Virtuous Western inmiddels besproken. Verder kan ik helaas weinig positiefs melden over de game. Virtuous Western bestaat uit 30 levels, waarvan sommige levels in nog geen 10 seconden te voltooien zijn. De moeilijkheidsgraad is er echt een voor dummy's dus. Geen spanning, geen uitdaging. Nou oké, over sommige levels moet je iets langer nadenken, maar je voltooit ze nog steeds sneller dan een cowboy die zijn revolver uit zijn holster trekt met hoge snelheid.

De gameplay zelf is ook niet van een hoogstaand niveau. In de omschrijving die in de store staat vermeld, worden 'interessante en leuke puzzels' en 'verschillende manieren om vijanden uit te schakelen benoemd'. Dat eerste durf ik stellig in twijfel te trekken, gezien de lage moeilijkheidsgraad.

Dat tweede statement is theoretisch waar, want je kunt een vijand neerschieten met kogels die je in het level opraapt, ze laten sterven onder een vallend voorwerp, laten exploderen door TNT of je kunt ze opblazen met dynamiet. Ja, vier verschillende manieren dus. Maar dat voelt eerlijk gezegd behoorlijk beperkt aan.

De controls zijn daarnaast simpel, maar ont-zet-tend traaaaaaag. Als je denkt even poco loco als een echte cowboy actieheld te springen en in de lucht te schieten, dan heb je het goed mis. Vooral het schieten werkt enorm traag en dat is uiteraard geen best gevoel naast de al saaie gameplay. Het is eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat je deze game binnen 30 minuten kunt uitspelen en er ook nog 1000G mee verdient.

Virtuous Western belooft best wat, maar maakt het niet waar. De game ziet er leuk en schattig uit, daar is geen slecht woord over te spreken. De gameplay daarentegen is saai en traag. Alles behalve waar je aan denkt bij een western. Helaas valt Virtuous Western daarmee in de categorie nekschot. Als je de game echt aandurft na het lezen van deze review, krijg je de komende dagen nog €1 korting. Mocht je de 1000G willen bijschrijven op je account, zou ik deze game daarna snel dat nekschot toedienen, de-installeren en nooit meer opstarten.

Score: 40/100