Warhammer 40,000: Battlesector - Review

Het is niet te geloven, maar we hebben gewoon weer een Warhammer game gekregen om te reviewen. Het is bijna een spelshow met elke week een nieuwe aflevering, maar dit keer hebben we wel een beetje gecheat.

Warhammer 40,000: Battlesector komt namelijk pas in augustus uit voor Xbox, maar om die tijd te overbruggen hebben we alvast een PC key gekregen om hem uit te testen. De review zal dus later nog aangevuld worden, vooral met info over de controls die van PC naar Xbox gemapt zijn.

Warhammer 40,000: Battlesector is wederom een turn-based game met de Space Marines in de hoofdrol. De afgelopen tijd hebben we echt gigantisch veel Warhammer games gezien, maar niet allen hadden betrekking op de Space Marines. Voor sommige dus fijn weer een Space Marines game te zien en voor andere is het weer de zoveelste om aan het totaalplaatje toe te voegen. Ieder zijn eigen ding zullen we maar zeggen.

De Space Marines zijn niet het enige 'ras' waar je mee aan de slag kunt in deze game. Als je jezelf een beetje freaky voelt, kun je ook kiezen voor de Dino Bug Alien Tyranids in zowel de skirmish als multiplayer mode. In de singleplayer kom je zelfs een paar Sisters of Battle tegen (de vrouwelijke tegenhangers van de Space Marines).

Omdat de term 'Space Marines' voor de Warhammer kenners misschien een beetje te algemeen is, zal ik het wat specificeren. In Battlesector ga je specifiek met de Blood Angels aan de slag. Dit is eigenlijk wel één van de eerste en klassieke clans uit dit leger en zal velen dan ook wel bijstaan. De Blood Angels lijden aan 'Red Thirst', wat ze dus eigenlijk hongerig naar bloed maakt. In Battlesector krijgen ze meer momentum punten als ze dichter bij vijanden staan. Normaal krijg je deze punten door het afmaken van vijanden.

Deze momentum punten in Battlesector zijn heel belangrijk. Op het moment dat een unit 100 momentum punten verzameld heeft, begint deze met 'surging'. Hierdoor krijgt hij niet alleen een movement bonus, maar kun je die punten ook inruilen voor een extra aanval te verrichten op een vijand of om een ability te gebruiken. Zodra je leger wat groter is, zal je steeds beter merken hoe belangrijk deze punten zijn.

De andere troepen in Battlesector krijgen op hun eigen manier ook weer extra momentum punten. De tyranids krijgen bijvoorbeeld meer momentum als ze in de buurt zijn van één van hun leaders. Dit soort dingen zorgen ervoor dat je met elk ras een andere strategie gaat gebruiken als je het gevecht in gaat. Met de marines wil je zoveel dicht mogelijk bij je vijanden staan en heb je de optie om dat verdeeld te doen, maar bij de tyranids is het dus wenselijk om in 'swarm's voort te bewegen.

Je hebt ook nog de mogelijkheid om 'overwatch' te gebruiken in je beurt, als je tenminste nog niet al je mogelijkheden per unit hebt opgebruikt. Dit houdt in dat een unit de wacht houdt in een bepaalde richting. Zodra er vijanden in het gezichtsveld van deze unit komen, bestookt hij deze eerst met een lading kogels voordat de vijand zijn eigen aanval kan voortzetten. Soms heb je zelfs het geluk dat je een vijandelijke unit uitschakelt voor hij ook maar iets heeft kunnen doen. Deze actie speelt zich af in slow-motion, wat er net een beetje extra effect aan geeft.

Vergis je echter niet. Hoe verleidelijk het ook is om overwatch te gebruiken, dit kost je ook momentum. En zoals je al weet, momentum is heel belangrijk! Verspil het dus niet constant aan overwatch, want voor je het weet, kun je geen andere handige aanvallen uitvoeren als je het net nodig hebt. Bovendien is de dekking in de maps onvoorspelbaar en heb je kans dat vijanden langs voorwerpen doorlopen, waardoor je nog geen gat in een pakje boter schiet.

Het verhaal van Battlesector is wel netjes, maar je moet op de hoogte zijn van Warhammer 40,000 van de afgelopen jaren. Ben je dat niet? Dan gaan heel veel namen en gebeurtenissen je helemaal niks zeggen en heb je zoiets van 'het zal wel'. In het begin krijg je wel een cutscène te zien die de basis een beetje uitlegt, zodat je niet helemaal in het duister tast. In het begin gaat in elk geval duidelijk om de klassieke Space Marines (firstborn), maar de link met de huidige stand van zaken is gewoon te wazig en dus valt dat puzzelstukje niet helemaal samen. Het kan ook gewoon zijn doordat ik ook niet helemaal weet hoe het precies zit.

Wat ik wel jammer vind, is dat de troepen die je overhoudt na een gevecht weinig extra's toevoegen aan een later stadium in het spel. De units, buiten je HQ units dan, zijn 100% vervangbaar en zijn altijd even sterk. De HQ units hebben daarentegen complete skill trees om uit te werken.

Hiernaast zijn de veteranen van de Blood Angels gevoelig voor blootstelling aan de 'Black Rage', elke keer dat ze gebruikt worden. Dit zijn eigenlijk Blood Angels die helemaal de weg kwijt zijn en in volledige berserk modus zijn geraakt en hun armor zwart geschilderd hebben. Black Rage is zelfs zo erg, dat ze er uiteindelijk dood aan gaan.

Wat ook heel wazig is, is dat je voor elk gevecht een aantal units klaar kunt zetten. Zodra het gevecht start, kom je er opeens achter dat je het maximale aantal punten die ze gezamenlijk kosten hebt overschreden. Dus dan moet je net voor het gevecht weer units op non-actief zetten alvorens je mag starten... Beetje omslachtig als je je bedenkt dat ze je dat ook wel van tevoren konden laten weten hoeveel punten je in mag zetten.

Buiten deze paar minpuntjes, ben ik voor de rest wel echt positief verrast door deze game. De afgelopen Warhammer games waren gewoon echt drama. Het leek wel de ene na de andere aflevering van een gefaalde spelshow. In Battlesector zit een leuke, strategische gameplay met interessante missies en gevechten. Het verhaal is ook prima, maar je moet wel wat meer achtergrond hebben als je het ook echt wilt snappen. Zelfs de graphics zijn nu niet erbarmelijk slecht, maar eigenlijk precies wat je zou verwachten van een turn-based strategy game.

Warhammer 40,000: Battlesector is absoluut een van de betere turn-based Warhammer games die de afgelopen tijd uitgekomen zijn. De gameplay is simpel en fijn en de gevechten kunnen alle kanten op gaan met slow-motion momenten en al. De graphics zien er ook gewoon prima uit en is dit precies wat je zou verwachten van een game als deze.

Toch zitten er wel een paar kanttekeningen aan de game. Het verhaal is iets wat niet iedereen zal snappen, vooral als je geen Warhammer 40K achtergrond hebt. Daarnaast missen de 'vervangbare' units een stukje karakter, iets wat in de rest van de game wel gewoon zit.

Score: 71/100

Reviewcodde is beschikbaar gesteld door de uitgever.