Warhammer 40,000: Space Wolf - Review
Ja hoor, het is weer zover. De volgende Warhammer game is alweer uit de grond geschoten en dit keer weer in het 40K universum. Warhammer 40,000: Space Wolf is ontwikkeld door HeroCraft en is net als de meeste andere Warhammer games een officiële Games Workshop game. Maar dit is geen gloednieuwe Warhammer game. Nee, deze is namelijk al in 2014 op mobiele apparaten verschenen.
Warhammer is echt een wereldberoemd fenomeen en kent naast de originele table-top game tal van game titels door de jaren heen. Het heeft zo een gigantisch verhaal en een waanzinnige hoeveelheid lore. Het is eigenlijk onmogelijk om het grote geheel van buiten te kennen, maar ik twijfel er niet aan, dat er mensen zijn die het wel weten, ik in elk geval niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle Warhammer games automatisch ook goed zijn.

Bij het opstarten van Space Wolf zal je ook niet veel wijzer worden over de Warhammer achtergrond. Je komt namelijk direct in een soort van tutorial missie terecht zonder ook maar enige vorm van uitleg waar je bent, wie je bent en wat je doet. Voor mensen die niet bekend zijn met de Space Wolves of Warhammer in het algemeen, worden hier dus volledig in het diepe gegooid. Je mist echt een ton aan informatie. Het enige wat je weet is dat je naam Valgard is en je verraden bent door de Chaos Space Marines. Daar houdt het dan op. Ik kan je dus oprecht niet vertellen waar het verhaal nu precies over gaat...
Na deze tutorial missie, kom je terecht in het hoofdmenu. Ook hier staan de vraagtekens weer boven je hoofd en krijg je nul, nada, noppes aan uitleg over hoe het menu in elkaar steekt. Het is dus echt een kwestie van alles maar eens openen en kijken wat er te vinden is. Zo kun je je main character dus bijvoorbeeld in drie job specifications upgraden in de armoury, maar dit wordt niet uitgelegd. Dan heb je nog de 'collection' knop, waar je een samenvatting van encounters zou verwachten en een overzicht van mogelijke collectibles, maar hier zitten de kaarten die je in je dek kunt doen verstopt. Tenslotte heb je nog 'The Forge' waar je punten uit kan geven om nieuwe kaarten te maken of packs kunt openen. Het is allemaal onlogisch, misleidend en onduidelijk.

De gameplay is ook niet al te best. Het kiezen van eenheden is bijvoorbeeld erg inefficiënt. Je kunt ze namelijk niet eens in volgorde selecteren. Het enige wat je doet, is de klasse van je main character selecteren en dan iets met je triggers doen om squadmates te selecteren. De combat is eentonig en zelfs saai, wat overigens niet komt doordat het een turn-based game is die gebruik maakt van kaarten. Het concept van dit soort combat kan namelijk heel leuk zijn. Je weet namelijk nooit wat je volgende zet gaat zijn omdat je niet weet welke kaarten je trekt. Zo heb je ook mogelijkheden om bepaalde wapen te equippen, wat ze meestal sterker maakt, of ze gewoon te gebruiken. Ook zijn er bepaalde acties te chainen, wat ze weer sterker maakt.
Grafisch is deze game ook echt bagger. Ik dacht serieus dat ik een Windows 95 game had opgestart, maar toen wist ik nog niet dat dit origineel een mobile game was die nu dus op console uitgebracht is. Dat verklaart al veel op zo'n moment... Verder zitten er hier en daar wat cut scenes in als je een bepaald soort aanval doet (als je enraged bent bijvoorbeeld), maar ik kan niet zeggen dat ik er warm van werd en na vijf keer hetzelfde te zien, was ik er ook wel klaar mee.

Dit zijn helaas nog niet de enige slechte punten. Zo is ook bijvoorbeeld de kijkrichting van je personage heel vreemd verwerkt in deze game. Normaliter zou je zeggen dat een bepaalde kijkrichting je een nadeel geeft, zoals een aanval die van achteren op jou plaatsvindt. Nee, hier zegt het gewoon helemaal niks en sta jij gefixeerd op een plek. Sterker nog, om je om te draaien moet je één van je kaarten weggooien, want dit wordt als een 'movement' gezien. Tot die tijd kun je niemand aanvallen die achter in je nek staat te hijgen. Tevens voelt alles erg langzaam aan, zowel de menu's als de acties die je uit wilt voeren. Er zit gewoon geen tempo in.
Daarnaast is de AI in deze game erbarmelijk dom. Zowel je vijanden als friendly NPC's. Vijanden focussen in missies namelijk vooral op NPC's en negeren jou compleet en de NPC's zijn zo dom om er gewoon op in te rennen en ook nog door blijven gaan tot ze bij het objective zijn. Dit maakt het haast onmogelijk om dit soort missies succesvol te voltooien. En dan ook nog te bedenken dat er vier hoofdstukken zijn met elk acht missies... Ik denk dat ik nog liever vrijwillig op ga passen dan dat ik zoiets 32 missies vol moet houden. De vier speelbare challenges maken het er ook niet beter op, want ook hier is weer geen uitleg toegevoegd.

Conclusie
Warhammer 40,000: Space Wolf is veruit de slechtste Warhammer game die ik dusver gespeeld heb. Warhammer heeft zo'n rijke verhalen en lore, maar die worden hier gewoon aan de kant geschoven. Daar krijg je een onduidelijk verhaal en (grafisch) verouderde mobile game voor in de plaats met trage en onduidelijke gameplay en oliedomme AI's. Er had veel meer met deze card turn-based game bereikt kunnen worden als er wat meer tijd was gestoken in het verhaal en de gameplay, want het concept is gewoon prima en er zit ook genoeg content in voor de prijs van €17,99.
Score: 45/100
Game is beschikbaar gesteld door de uitgever.