Who wants to be a millionaire? - Review

Bijgewerkt op: jan 18

Geld maakt niet gelukkig. Zegt men. Maar dat is natuurlijk maar een deel van de waarheid. Want geld maakt het simpelweg makkelijker om producten of diensten aan te schaffen die je extra mogelijkheden bieden. En daarmee mogelijk gelukkiger maakt. Wordt je relatie beter van geld? Nee. Blijf je gezonder doordat je veel geld hebt? Nee. Maar ja, die doekoe's doen wel wat in je hoofd.

Daar is de tv show Who wants to be a millionaire gretig op ingehaakt. In Nederland is de show onder de titel Weekend Miljonairs op de buis te zien met Robert Ten Brink als host. De eerste aflevering kwam in de lucht in 1999, maar schijnaar is de bekendheid van het concept nog zo groot, dat uitgever Microids een nieuwe game heeft uitgebracht die dezelfde titel draagt als de show.

Mensen die bekend zijn met de tv show, weten daarmee precies wat ze kunnen verwachten van Who wants to be a millonaire. In deze quiz game moet je opeenvolgende vragen beantwoorden. Alle vragen hebben vier keuzemogelijkheden. Is het gegeven antwoord correct, dan staat daar een geldbedrag tegenover. Uiteindelijk is je doel om 15 vragen achter elkaar correct te beantwoorden en 1 miljoen binnen te harken.

Ook de sfeer, entourage en grotendeels het script in de dialogen die getoond worden, zijn vergelijkbaar met de tv show. Heerlijk cliché al die details. De muziek wordt in spanning opgevoerd als er een nieuwe vraag wordt getoond en ondertussen tikt de tijd onheilspellend weg op de achtergrond. De druk wordt hoger en hoger en hoger. De twijfel meer en meer. Bij elke vraag hangt er steeds meer van af. Voor sommigen een risicovolle context als hun hart niet sterk genoeg is.

In de solo game mode van Who wants to be a millionaire, kies je een avatar en sta je er helemaal in je eentje voor. Nee, Google is niet één van de hulplijnen, hoewel het hier en daar wel aantrekkelijk is om even vals te spelen natuurlijk... De officiële hulplijnen zijn precies zoals in de tv show. Je kunt het publiek vragen om hun mening, twee foute antwoorden laten weg strepen of een vriend (nee nee, ook daarmee bedoel ik niet Google of Wikipedia!) bellen.

Het leuke aan Who wants to be a millionaire, is dat er ook een multiplayer in zit. Zo kun je samen met je vrienden uitvechten wie de meeste droge kennis in huis heeft. Want dat is waar het uiteindelijk om draait. En hoewel de meeste mensen snel uitgekeken zullen zijn in de solo variant, is dit waar de game interessant wordt. Een drankje erbij en in Corona tijden, is dit de ideale teambuilding of het ideale Coronaproof uitje met je vrienden. Kijken wie het langst de vragen correct beantwoord en ondertussen gezellig slap ouwehoeren.

Ook kun je Who wants to be a millionaire met willekeurige spelers spelen, waarbij er tot maximaal 100 spelers een poging wagen om aan dat miljoen te komen. Tijdens het testen voor deze review is het mij helaas niet gelukt een match te vinden, dus ik hoop dat de lobby's de komende tijd nog wat drukker worden.

De game ziet er op zich prima uit, zowel op de Xbox One X als de Xbox Series X, maar graphics zijn natuurlijk niet het belangrijkste element. Ook de avatars zijn op zich prima gedaan, al hebben enkele daarvan behoorlijk irritante trekjes... Ik laat het je zelf onderzoeken, smaken verschillen natuurlijk.

Een ander klein, persoonlijk irritatiepuntje is dat de host na elk antwoord je de vraag stelt "Is this your final answer?" om nog wat extra twijfel en paniek te zaaien. Met die vraag is an sich niks mis, maar je kunt er verder geen actie op uitvoeren door je antwoord te bevestigen of wijzigen, dus daarmee is het een beetje doelloos.

Het was voor mij tijden geleden dat ik in aanraking kwam met het concept van Who wants to be a millionaire. En hoewel de show al meer dan 20 jaar oud is, merkte ik wel weer wat enthousiasme om mezelf in deze quiz game te storten. Het blijft immers één van de meest iconische concepten ooit. Want wie wil er nou geen miljonair zijn?

In de solo mode ben je er denk ik snel op uitgekeken, al is dit wel een game die je over twee jaar zomaar nog eens uit de kast kunt pakken. In multiplayer is het erg vermakelijk en biedt het leuke mogelijkheden om in Corona tijd eens wat anders te doen met je vrienden.

Who wants to be a millionaire is zowel op disc als digitaal beschikbaar.