Worms Rumble - Review

Worms, wie kent deze gameserie niet? De allereerste Worms game stamt al weer uit de vorige eeuw. Ik was 10 jaar oud in 1995 en was gelijk enthousiast. Het was een geweldige uitdaging om die lompe, trage wormpjes goed te positioneren met behulp van een ninja rope of bungie touw en vervolgens de laatste klap uit te delen. Ge-wel-dig. Als het lukte dan...

In de loop der jaren heeft de gameserie behoorlijk wat nieuwe titels gekregen, waarvan de laatste Worms Battlegrounds, die dateert uit 2014. Hoog tijd dus om Worms nieuw leven in te blazen! Worms Rumble is echter niet helemaal spiksplinternieuw, want in december 2020 is deze game al uitgebracht op PlaySation en PC. Deze week was de officiële release voor Nintendo Switch en uiteraard ook Xbox.

Met een grote klapper kwam daar nog extra heugelijk nieuws bij, want Team 17 heeft besloten deze game, vanaf de release dag, gratis beschikbaar te maken voor Xbox Game Pass abonnees. Over lege servers hoeven we ons dus waarschijnlijk geen zorgen te maken! Maar is het ook gelukt de gameserie van een nieuwe, frisse vibe te voorzien met deze nieuwe Worms game, zonder te ver af te wijken van wat de gameserie zo uniek maakt?

Een van de mindere punten aan de klassiekere Worms games, was voor mij persoonlijk het turn-based spelprincipe, dat de gameplay behoorlijk vertraagt. Dit was één van de karakteristieke kenmerken uit de gameserie, waarbij je elke keer een bepaald aantal seconden de tijd krijgt om de beste gepositioneerde worm te selecteren, hem goed te positioneren, je wapen te kiezen en de perfecte aanval te doen op je tegenstander.

Die tijd was ook wel hard nodig soms, want een lopende worm is zo traag als dikke sh*t door een trechter natuurlijk. Het enige verzachtende was het geinige geluidje dat je hoorde wanneer je wormpje zich voortbewoog. Wat heb ik veel moeten gniffelen om die geluidjes, echt één van de sterke en unieke aspecten van Worms. Verder was het helaas wel duimendraaien tot je zelf weer aan de beurt was. Ohhhh hell, dat is bij Worms Rumble wel anders!

Worms Rumble is in een aantal opzichten compleet anders dan veel van zijn klassieke voorgangers. De game heeft snelle, flitsende game modes, zoals (team) deathmatch en last worm/squad standing. Het gaat hierbij niet om turn-based gameplay, maar om fast paced, real time oorlog. Tel daarbij de hilarische wapens die je kent uit eerdere delen op en je hebt de sleutel tot chaos gevonden!

Er is overigens ook een Training mode om bekend te raken met deze nieuwe game, maar als je bekend bent met de serie, rol je daar zo doorheen. Rollen? Ja! Team 17 heeft een manier gevonden om die trage wormpjes sneller te maken, je kunt namelijk rollen, zolang je stamina dat toelaat. Iets wat ik persoonlijk erg veel gebruikt heb in de game.

Er zitten een handjevol maps in de game, die er allemaal flitsend en kleurrijk uit zien. Prachtig om te zien. Elke map heeft daarnaast zijn eigen random events. Zo verdwijnt soms de zwaartekracht voor een gedeelte, valt er een gigantisch standbeeld van een ezel omlaag (opgepast dus, voordat je het op je hoofd krijgt!) en kom je als je niet op past tussen een grote pers met pinnen terecht. Het maakt het lekker dynamisch.

De game loopt geweldig soepel op Xbox Series X en S, waarop ik de game heb getest voor deze review. Hier en daar kost het even tijd om een game te vinden, maar zodra je er in zit, krijg je geen seconde meer rust. Op het putje van je stoel, volledig in de actie gezogen.

Een kleine tip bij het zoeken naar games via de servers is trouwens dat je in het begin het beste cross-play uit kunt schakelen. Wanneer je dat niet doet, kom je namelijk behoorlijk wat spelers tegen die bijvoorbeeld op PlayStation al het maximale level hebben bereikt en dat is zeker in het begin niet altijd even lekker om er in te komen.

Met de gameplay zit het dus absoluut wel snor in Worms Rumble. Elke game levert je XP en munten op om zowel je worm als je wapens te levelen. Je speelt hier ook outfits, geluiden en skins vrij. Omdat de games niet al te lang duren, zit er ook best een verslavende component aan de game. Ik heb binnen één dag level 10 behaalt, niet door goed te zijn (de titel van mijn banner is niet voor niets "Noob") maar gewoon door lekker veel te spelen.

"Ach, ik ben bijna level 10! Nog één game, dat kan toch wel?!"

Wat ook nieuw is in Worms Rumble, is dat je dus met alle vrijgespeelde items jouw worm, wapens, audio en banner kunt aanpassen. De standaard items zie je in het begin overal langs komen, maar als je het leuk vindt en je hebt er het geld voor over, dan kun je ook speciale packs aanschaffen. Nog een tip: via 'downloadable content' in het menu is er een gratis Xbox pakje te claimen via de Store.

Veel items moet je eerst vrijspelen door een specifiek level te behalen of bijvoorbeeld een aantal kills te maken met een specifiek wapen. Vervolgens is het zo dat je munten moet neerleggen om deze items echt te kunnen gebruiken. Alles is daarin puur cosmetisch, maar ik geef toe, het is erg leuk om je wormpje zo gek mogelijk aan te kleden.

Team 17 heeft absoluut een geslaagde poging gedaan om de Worms gameserie met Worms Rumble weer nieuw leven in te blazen. Het gaat mee met de tijd en levert snelle en chaotische actie en gameplay, die zeer vermakelijk is. Er is ook een hoop vrij te spelen om je wormpje steeds leuker en gekker te kleden. Door de game toe te voegen aan Xbox Game Pass zijn lege servers voorlopig geen probleem en dat maakt het aantrekkelijker om langer te spelen.

Enige minpunt is wel dat de content zelf wat leeg begint aan te voelen na een tijdje. Ik hoop dat er gedacht wordt aan het toevoegen van nieuwe maps en game modes om de game ook fris en fruitig te houden.

Mocht je geen Xbox Game Pass abonnement hebben, dan is Worms Rumble digitaal beschikbaar in de Store voor €14,99.

Score: 76/100