WRC 9 - Review

Soms heb je het idee dat je moet kijken of je wel de nieuwste versie van de game aan het spelen bent. Dat was bij mij het geval toen ik WRC 9 aan het spelen was. Of was het toevallig WRC 8. Nee, het was echt de nieuwste versie ontwikkelaar Kylotonn en uitgever Nacon.

Op zich had ik kunnen weten dat ik de juiste versie speelde, want er zijn dit jaar drie nieuwe rally’s bij gekomen. Zo kun je dit jaar genieten van Kenia, Nieuw-Zeeland en Japan. Een welkome toevoeging op de toch al ruime baanselectie, na de auto’s toch wel het belangrijkste in een racegame.

Voor de rest is de game een herhaling van zetten van afgelopen jaar. Zo is de carrieremodus weer zeer uitgebreid. In de paddock krijg je te maken met teammanagement. Ga je voor extra rust of plan je juist je weken vol om te trainen? Je begint in de WRC 3 en moet zo jezelf opwerken naar de WRC. Dit doe je voornamelijk door races te winnen, maar ook door bijvoorbeeld het vertrouwen te winnen van de autofabrikant.

Na iedere race verdien je XP. Zo kun je skillpunten verdienen wanneer je een level omhoog gaat. Hiermee kun je extra personeel aannemen om het jou makkelijker te maken. Denk hierbij aan een extra monteur om je auto sneller te laten maken, een weerman om de juiste voorspellingen te doen of bijvoorbeeld een financiële man om de reparatiekosten te laten dalen.

De carrieremodus is een leuk omhulsel voor het echt belangrijke in deze game, het racen. En racen ga je doen. Het is een steile leercurve, maar de voldoening die je eruit haalt is groot. Mijn eerste race sloeg werkelijk nergens op en ik moest echt weer even nadenken hoe rally rijden ook al weer ging. Want gewoon vol gas geven en je laten meevoeren met de bochten brengt je nergens.

Nee, rally rijden is echt de instructies van je co-piloot opvolgen. Op tijd remmen voor de bochten en goed opletten op welke ondergrond je rijdt. Zo rijd je in de sneeuw van Zweden echt anders dan op de stoffige wegen van Kenia. En met een wat trager tempo pak je de vele bochten al beter. Als je dan nog een beetje tegenstuurt, merk je dat je bochten ook meteen een stuk sneller uitkomt.

Met de gameplay zit het wel goed in WRC 9. Ook het geluid is weer op en top. De motoren van de auto’s hoor je brullen en de aanwijzingen van je co-piloot komen luid en duidelijk over. De graphics van de auto’s en de tracks waar over je rijdt zijn buitengewoon goed. Bij wijze van spreken voel je een takje op de weg in je controller of stuurtje.

De letterlijke betekenis van het woord deja-vu staat in de dikke van Dale omschreven als ‘de indruk dat je iets al eerder hebt meegemaakt’. Dit gevoel had ik telkens toen ik de game WRC 9 van ontwikkelaar Kylotonn aan het spelen was. Dit hoeft niet erg te zijn, want de gameplay zit gewoon weer lekker in elkaar, maar een beetje vernieuwing had wel gekund.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €49,99.

Score: 78/100