Yonder: The Cloud Catcher Chronicles - Review

Een groot eiland, verschillende schattige diertjes, oneindige verkenningsmogelijkheden, gildes en een mysterieuze vloek. Yonder: The Cloud Catcher Chronicles lijkt het allemaal te bieden! De vraag is natuurlijk of deze grote spelwereld ook daadwerkelijk goed gevuld is of dat het juist grotendeels een lege vlakte blijkt te zijn.

Jij, als speler, bent in het bezit gekomen van een mysterieus kompas dat niet naar het noorden wijst, maar juist een bestemming lijkt aan te wijzen. Samen met een aantal schippers ga je vervolgens op pad naar de plek waar het kompas heen wijst; het eiland Gemea. Gehuld in een dikke mist, doemt er een onheilspellende duisternis op en na een flinke donderslag waan je je opeens op het eiland Gemea. Hier begint je avontuur en als uitverkorene held is het je eerste en voornaamste opdracht om dit eiland te verlossen van de Murk.

De ontwikkelaar, Prideful Sloth, geeft aan hun inspiratie te hebben gehaald uit games zoals Zelda, Elder Scrolls en Harvest Moon. Hier zie je ook zeker verschillende aspecten van terug. Zo is het eiland onderverdeeld in verschillende biomen. Op het ene moment waan je je in een woestijn om vervolgens een besneeuwde berg te beklimmen. Daarnaast kun je ook lid worden van allerhande gilden zoals de carpenters, tinkerers of constructors. Eigenlijk biedt het eiland Gemea wel voor iedereen iets wat hij of zij leuk vindt.

Qua gameplay hoef je absoluut geen game te verwachten met grote gevechten; er is binnen Yonder namelijk geen enkele vorm van combat. In plaats daarvan draait Yonder vooral om het verkennen van het eiland, het helpen van de bevolking en bovenal het verbeteren van het eiland.

Voor het verbeteren van het eiland kun je een aantal dingen doen. Je kan zelf op bepaalde plekken eigen gebieden volbouwen en onderhouden zoals boerderijen. Naarmate je rang bij verschillende gilden verbetert kun je deze gebieden ook weer verder upgraden met nog betere stallen voor de dieren bijvoorbeeld. Verder kun je het eiland ook verbeteren door ervoor te zorgen dat elke node voor bomen en struikjes in gebruik is. Ook de standaard quests die je binnen Yonder kan vinden, helpen om het eiland te verbeteren en soms zelfs nieuwe gebouwen vrij te spelen. Als laatste kun je je er ook op focussen door het eiland te ontdoen van de Murk. Hiervoor heb je sprites nodig die je hiertoe in staat stellen. Het aantal benodigde sprites verschilt per keer.

Hoewel Yonder je de mogelijkheid geeft volledig je eigen weg te bepalen met betrekking tot waar je naartoe gaat en welke gebieden op de kaart je gaat verkennen, heb je natuurlijk ook de main quest. Degenen die vooral in de main quest geïnteresseerd zijn en zich alleen hierop willen focussen, moet ik helaas teleurstellen. Om in de main quest vorderingen te kunnen maken, moet je op bepaalde momenten ook stukken van de Murk ontdoen. Hiervoor heb je vaak een aantal sprites nodig die niet meteen op je pad liggen. Om in je main quest te vorderen kom je dus in ieder geval niet onder het verkenningsgedeelte uit. Gelukkig is de wereld totaal niet leeg en kun je naast de sprites (die gekenmerkt worden door hun blauwe gloed) ook sterrenbeelden (welke in de lucht verschijnen nadat je ze geactiveerd hebt) en soms zelfs mysterieuze putten die je naar een ander punt van de kaart teleporteren, tegenkomen. De verborgen schoonheden die Gemea biedt, vragen ook om ontdekt te worden.

Het verkennen van het eiland wordt wat makkelijker gemaakt door de toevoeging van sage stones. Dit zijn stenen die je, door middel van het oplossen van een raadsel, toegang verschaffen tot een centrale hub. Binnen deze hub kun je vervolgens gebruik maken van andere vrijgespeelde sage stones. Op deze manier kun je steeds sneller de verschillende biomen van Gemea doorkruisen.

Grafisch is het spel echt een plaatje. De graphics zien er mooi afgewerkt uit en wat misschien nog wel belangrijker is; er is niet veel te merken van een beperkte draw distance. Alle plekken zijn vanaf overal netjes zichtbaar, wat resulteert in indrukwekkende omgevingen. Verder beschikt Yonder ook over een dag/nacht- en seizoenencyclus. Dit allemaal wordt grafisch ook heel netjes weergegeven, waar je in de nacht ook daadwerkelijk met een beetje geluk zelfs een vallende ster ziet.

De soundtrack van het spel sluit eveneens mooi aan bij het verkennend thema van Yonder. Er wordt meestal een tamelijk ontspannen muziekje afgespeeld, waardoor het geheel ook niet saai aan gaat voelen. Helaas valt deze audio op momenten stil. Mijn eigen ervaring was dat deze stille momenten juist ervoor zorgen dat het verkennen van het eiland langdradig ging aanvoelen.

Prideful Sloth heeft met Yonder een game neergezet dat duidelijk zijn inspiratie heeft gehaald uit onder andere Zelda en Harvest Moon. Toch hebben ze mede door het verhaal, de setting en het uitgebreide craft systeem een mooie en unieke game neergezet. Wanneer je van vrij verkennen en craften houdt, is dit zeker een aanrader. Houd er wel rekening mee dat er door middel van het verzamelen van de sprites een heuse gate op je vooruitgang zit en het dus niet mogelijk is om "even snel" de main quest te voltooien.

Score: 72/100