You Suck At Parking - Review

Vrouwen en autorijden. Dat schijnt in de volksmond geen al te beste combinatie te zijn. Ik vind mezelf daarin eigenlijk wel uitzondering op de regel (zou elke vrouw dit hardop zeggen?). Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik regelmatig een vrouw in het verkeer tegenkom, waarvan ik had gehoopt dat ze nooit haar rijbewijs had gehaald. Aan de andere kant heb ik datzelfde ook regelmatig met mannen, die zichzelf overschatten of zonnodig moeten compenseren (je weet wel), dus zoveel zegt het nou ook weer niet.

Het houdt mij in ieder geval niet tegen om mijn skills eens op de proef te stellen in You Suck At Parking, een game die volledig gericht is op het parkeren van je voertuig. Sterker nog, bij zo'n titel voel ik gelijk een bepaalde drang om het tegendeel te bewijzen!

Het principe van deze game is niet moeilijk. In elk level heb je een aantal parkeervakken, waar je jouw auto zo snel mogelijk in kwijt moet raken. Liefst ook in één keer uiteraard. Maar er is één catch, je kunt jouw auto namelijk wel laten remmen, maar niet achteruit laten rijden. Plus, als je te lang stilstaat, telt dit als parkeren en als je dat buiten het parkeervak doet, dan ben je niet succesvol.

Hoe netjes je parkeert, is overigens niet belangrijk. Je moet minimaal een gedeelte van het parkeervak raken met je voertuig wanneer dit tot stilstand komt. Dan telt het en anders niet. Achteruit inparkeren is dus geen bijzondere verrichting die op de klassieke manier in de game is verwerkt. Wat wel nog een bepalende factor is, is je benzinetank. Deze is slechts beperkt gevuld, waardoor je niet zomaar op je gemak rondjes kan blijven rijden tot je succesvol in een parkeervak terecht komt. Je moet dus echt op zoek naar de efficiëntste route, van A naar B.

De levels zitten verstopt in een soort open wereld, al is die te klein om de term 'open wereld' echt te gebruiken. Je rijdt van het ene naar het andere gedeelte en vindt dan elke keer een aantal levels bij elkaar, met een gemeenschappelijk thema. Zo kom je levels tegen waarbij je boost vlakken op de weg moet gebruiken, of waarbij je achterna gezeten wordt door de politie zodra je een rood stoplicht tegenkomt.

Dat laatst is dan best een behoorlijke uitdaging. Herinner je jezelf nog dat ik zei dat je niet achteruit kunt rijden en dat als je stil komt te staan, je al bent geparkeerd? Dat geldt ook in deze levels en daar komt nog eens bovenop dat als de politie je met zijn voertuig raakt, je opgepakt bent en ook dan blijft succes uit natuurlijk.

Zo zitten er meer pittige levels in de game verstopt, met onder andere portals en elektrisch brandende vangrails, die je auto in één klap laten exploderen zodra je ze raakt. In sommige gevallen kan rondrijdend verkeer (of een stomme actie van jezelf) ertoe leiden dat een reeds geparkeerde auto uit het vak wordt gebotst, waardoor je weer opnieuw moet beginnen voor dit parkeervak.

You Suck At Parking staat daarmee garant voor actie, snelheid en chaos. Ventilatoren, portals, rondrijdend verkeer en nog veel meer elementen vereisen jouw opperste concentratie. Als je goed gemutst bent, levert dit nog wel eens een paar "What the f*%#!?" momentjes op. Als je kwetsbaar bent voor vliegende controllers, zou ik voorzichtiger te werk gaan. Zeker omdat je als je faalt met koeienletters de tekst YOU SUCK AT PARKING voorbij ziet komen. Ja ja, wrijf het er maar in...

Het voelt heerlijk om vol gas lekker door te rammen en met een mooie drift op een parkeervlak uit te komen. Als je echter te enthousiast op het gas gaat, vlieg je nogal eens alle kante op en dan spawnt je auto weer opnieuw voor de volgende poging. In enkele levels kan de frustratie hierdoor behoorlijk oplopen. Gelukkig krijg je enkele seconden bijgeteld op de klok wanneer het je wél lukt om goed genoeg te parkeren. Dit geeft je iets meer ademruimte voor de rit naar het volgende vak.

Mijn tip is vooral bij de moeilijkere levels rustig aan te beginnen en te ontdekken welke geheimen het level allemaal met zich meebrengt. Vanuit daar kun je werken aan een verbetering van je tijd of alle auto's in 'één poging succesvol parkeren. Twee handjes aan het stuur en niet als een wegpiraat vertrekken dus!

Voor elke succesvolle parkeeractie, spaar je XP en wordt je level verhoogd. Je speelt hierdoor items vrij, waarmee je jouw auto kunt aanpassen. Kleurenpatronen, accesoires voor op je dak, een animatie voor je uitlaat of een specifieke explosie. Allerlei manieren om te pronken met jouw auto, net zoals dit bijvoorbeeld bij games als Rocket League of Turbo Golf Racing ook is uitgewerkt.

You Suck At Parking heeft naast de campaign, die dus is opgebouwd uit verschillende werelden met daarin levels, ook een multiplayer optie. Beeld je eens in, de chaos en bizarre obstakels uit de campaign, maar dan gecombineerd met de druk van tegenstanders. Elke multiplayer match is te spelen met 2-8 spelers. Chaos ten top dus!

You Suck At Parking ziet er best schattig uit, door zijn top down 3D aanzicht. Hierdoor moet je af en toe wat nadenken over de besturing wellicht, maar het is wat mij betreft het perfecte perspectief voor een game als deze. De game loopt soepeltjes op Xbox Series X en S, waar ik You Suck At Parking op heb gespeeld voor deze review.

Technisch gezien ben ik weinig mankementen tegengekomen, behalve het feit dat de knop om je auto snel te laten respawnen (D-pad up) in mijn geval gewoon niet reageerde. Hierdoor moest ik wachten tot mijn auto volledig was uitgerold als ik de macht over het stuur kwijt raakte, voordat deze opnieuw spawnde. Ik ga er even stiekem vanuit dat dit hopelijk met een day one patch nog gefixt gaat worden.

You Suck At Parking staat garant voor actie, snelheid en chaos. Het principe is simpel, maar de uitvoering is de sleutel tot succes. Vol gas door de levels heen is niet altijd de beste optie, aangezien je behoorlijk wat obstakels tegenkomt. Frustratie ligt op de loer als je hier gevoelig voor bent. Als je jouw zenuwen onder bedwang weet te houden en beide handen stevig aan het stuur hebt, dan moet dit geen probleem zijn. In dat geval is You Suck At Parking met zijn schattige, kleurrijke uiterlijk een heerlijke uitdaging voor tussendoor.

Reviewcode beschikbaar gesteld door de uitgever.